Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Strážník hejtmanem. Nevěřili jsme, že Haška porazíme, přiznává Šimek

  9:33aktualizováno  9:33
Pikantní škatulata se ve středu odehrají ve vedení Jihomoravského kraje. Dosavadního hejtmana Michala Haška (ČSSD) z křesla „šéfa kraje“ vyprovodí muž, jehož kariéru na krajském úřadě sám Hašek před čtyřmi lety náhle a nečekaně ukončil.

Bývalý šéf brněnských strážníků Bohumil Šimek vystřídá Michala Haška na postu jihomoravského hejtmana. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Na ustavujícím zasedání se svých mandátů chopí nově zvolení krajští zastupitelé a pak odhlasují i nové vedení kraje. Hejtmanem se podle dohody vítězného ANO s ČSSD, Starosty pro jižní Moravu a TOP 09 s Žít Brno má dnes stát dosavadní šéf brněnské městské policie Bohumil Šimek (ANO).

Ten přitom dříve pracoval jako vedoucí Haškova sekretariátu a bezpečnostní ředitel krajského úřadu. Nyní to bude právě on, komu Hašek předá klíče od kanceláře hejtmana i vedení kraje.

Zlatý řetěz hejtmana, který si Michal Hašek nechal speciálně vyrobit, si však od svého předchůdce Šimek převzít nehodlá. „Příliš si nepotrpím na podobné ceremoniály, chtěl bych to celé udělat spíše civilně. Předpokládám, že celou schůzi povede Stanislav Navrkal z KSČM jako nejstarší zastupitel a právě on mi funkci hejtmana předá,“ odhadoval sedmapadesátiletý Šimek.

Jste nervózní? Je ještě něco, co by vaše zvolení hejtmanem mohlo ohrozit?
Bylo by velice nepříjemné, kdyby to neproběhlo. Snad ale ve volbě nebude problém, myslím, že pro nikoho nejsem konfrontační osobnost.

Proti Michalu Haškovi jste se výrazně vymezil už v předvolební kampani, za jeho vlády jste musel nedobrovolně odejít z krajského úřadu. Málokdo si dokázal představit, že Hašek po volbách na postu hejtmana skončí. Je pro vás zadostiučinění, že se to nyní podařilo právě vám?
Upřímně řečeno, sami jsme nevěřili tomu, že bychom ČSSD a s ní i Michala Haška ve volbách porazili. Já osobně určitě ne. Přáli jsme si co nejlepší výsledek ve volbách a ve skrytu duše jsme doufali, že budeme s ČSSD aspoň vyrovnaní, spíš jsem ale jako reálné viděl to, že o nějaká dvě tři procenta prohrajeme. To, jak volby dopadly, překvapilo mnohé. Byl bych nerad, aby náš vztah byl vnímán konfrontačně jako Šimek proti Haškovi, ale já sám jsem po svém odchodu z krajského úřadu slyšel, že jsem neschopný a že se mnou byla nespokojenost. V tomto světle lze moje zvolení hejtmanem jako určité zadostiučinění chápat, to ano.

Cítíte se v této chvíli už hejtmanem, nebo spíš stále ředitelem městské policie? Jak to vlastně plánujete skloubit po vašem zvolení na nejvyšší krajský post?
Zatím jsem rozervaný tak napůl a už teď je to hektické. Doufal jsem, že Michal Hašek svolá krajské zastupitelstvo na pondělí, tak aby úterní brněnské zastupitelstvo mohlo schválit mého nástupce na postu ředitele městské policie. To se bohužel nestalo, takže si musím až do dalšího jednání brněnského zastupitelstva ponechat ještě 0,1 úvazku v pozici ředitele, protože mám stále podpisová práva.

Víte už, kdo vás ve vedení městské policie nahradí?
To ano, statutárním zástupcem by se měl stát můj dosavadní první náměstek Luboš Oprchal. U městské policie začínal asi před 19 lety na postu strážníka a vypracoval se až na pozici prvního náměstka.

Co bude první věc, které se v pozici hejtmana chcete věnovat?
Rozpočtu kraje. Kvůli posunu termínu ustavujícího zastupitelstva máme na projednání rozpočtu, který vlastně připravilo minulé vedení v intencích toho, jak to tady fungovalo, už jen příští týden. Nechceme jít cestou rozpočtového provizoria, možná si ponecháme jen větší rezervu, z níž bychom později mohli financovat konkrétní věci, které budou potřeba.

Chystáte personální změny? A máte už vybraný tým spolupracovníků?
Spolupracovníky vybrané mám. A i když situaci na kraji a prostředí znám, budu se muset nějaký čas rozkoukávat a nasávat atmosféru. Změny nevylučuji, nejsem ale katem, je to spíš o reorganizaci.

Jednou z vašich priorit bylo zaměřit se na fungování brněnského letiště. Kdy chcete podniknout konkrétní kroky a jaké?
Chceme s panem Filipem (předseda představenstva firmy Letiště Brno a.s. - pozn. red.) jednat co nejdříve, protože stávající smlouva s Letištěm Brno je pro kraj zcela nevýhodná. Jeho vedení musí pochopit, že doba blahobytu skončila. Tak, jak je to nastavené, je to pro kraj nepřijatelné, tak se nemůže chovat žádný řádný hospodář.

Co konkrétně chcete změnit?
Uvidíme, na co letiště přistoupí. Smlouva je nějak nastavená, my máme určitou představu... Viděl bych to spíše na revizi než na výpověď. Nikdo nechce, aby letiště skončilo, ale aby fungování bylo jasné a přehledné, což nyní není.

Vaše budoucí náměstkyně Taťána Malá už při podpisu koaliční smlouvy avizovala, že byste rádi přidali nové letecké linky. Je to reálné?
Konkurovat Vídni, Praze nebo Bratislavě, která se stala středoevropským centrem lowcostových letů, nemůžeme. Umím si ale představit, že ze tří v současnosti fungujících linek bychom se mohli dostat na pět nebo šest, tak aby Brno mělo spojení s evropskými metropolemi. Linky do Říma nebo Barcelony zde už byly a byly naplněné, a přesto přestaly existovat. Proč, to netuším.

Jednou z priorit, které jste avizovali, je doprava. Bývalé zastupitelstvo na poslední chvíli schválilo zásady územního rozvoje. Plánujete už nyní nějaké změny?
Určitě s nimi musíme dál pracovat. Je asi lepší, že v nějaké podobě už jsou zásady schváleny. Teď hlavně chceme v co nejkratší době, tedy asi v rámci volebního období, vymalovat bílá místa, která v nich jsou.

S tím souvisí třeba dálnice na Vídeň. Kdy by mohla být hotová?
Obchvat Mikulova je ve fázi projektu a příprav, dálnice se plánuje v koridoru současné silnice na Vídeň. Je to otázka výběru dodavatele, projektových příprav a hlavně financování na úrovni vlády a ŘSD. Jsem ale optimista, věřím, že na konci volebního období by mohl být hotový obchvat a dálnice by se mohla začít stavět.

Jste podobně optimistický, i co se týče nového napojení na sever, tedy R43?
Tam to bude velmi složité, variant je stále několik.

Máte představu, jak řešit každodenní dopravní kolapsy na hlavních příjezdech do Brna, které mnohdy blokují souběžné uzavírky na více místech najednou?
Musíme nastavit lepší spolupráci a komunikaci s městem Brnem i Ředitelstvím silnic a dálnic, aby nedocházelo k tomu, že jsou při uzavírkách dálnic a silnic prvních tříd uzavírány i souběžné silnice nižších tříd nebo objízdné trasy. Věřím, že najdeme společný dialog tak, abychom se navzájem nepřekvapovali.

Zlepšit chcete i komunikaci s brněnským magistrátem, což s ohledem na to, že primátorem je váš spolustraník Petr Vokřál, asi bude snáze proveditelné. Co konkrétně by se mělo změnit?
Prioritou je určitě spolupráce v oblasti cestovního ruchu, v současnosti existují vlastně dvě totožné agentury propagující jedna kraj a druhá město, propagace by ale měla být jednotná. Brno je součástí kraje, zájmem všech je přilákat maximální počet turistů na více dnů a nabídnout jim kvalitní program i fungující letecké spojení.

Slibujete také otevřenost nového vedení vůči občanům. V čem všem se to projeví?
Připravujeme nové webové stránky, kde budou k dohledání všechny informace týkající se rozhodování a fungování kraje, chceme, aby jednání zastupitelstva byla přenášená on-line. Tak aby vše bylo maximálně transparentní.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.