Jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Jihomoravský hejtman Michal Hašek. | foto: Dan Materna, MAFRA

Jen televize nestačí. Za krajské miliony bude hejtman Hašek i v rádiu

  • 40
Do krajských voleb zbývají dva roky a Michal Hašek (ČSSD) má jisté, že bude voliče pravidelně oslovovat z médií. Vystoupení si zaplatí z veřejných peněz. Jak už MF DNES informovala, televizní pořad má stát deset milionů. Další dva miliony chce teď Hašek investovat i do rádia.

Podle opozice trestuhodný pokus hejtmana, jak se zviditelnit za miliony z veřejných peněz. Podle Michala Haška jen upřímná snaha zpravit Jihomoravany o dění v jejich kraji.

Už dříve MF DNES informovala, že Hašek hodlá utratit deset milionů korun za televizní týdeník (více čtěte zde). Nyní jeho úřad vyhlásil další zakázku. Do čtvrtka se mohou hlásit rádia, která mají zájem dva roky týden co týden vysílat Magazín Jihomoravského kraje. Podle zadávacích podmínek má „mapovat dění v kraji“. Za další téměř dva miliony korun.

Na dotazy ohledně nejnovější zakázky mluvčí Jihomoravského kraje Denisa Kapitančiková ve středu neodpověděla.

Právě ve čtvrtek přitom zastupitelstvo hlasuje o krajském rozpočtu na rok 2015. A aby se hejtmanovy plány uskutečnily, miliony zařazené do kolonky „Prezentace Jihomoravského kraje ve sdělovacích prostředcích“ musí zastupitelé Haškovi odmávnout.

Opozici se plán nelíbí. „Vidím to jako zřetelnou snahu ušetřit koaličním stranám peníze na kampaň v krajských volbách za dva roky,“ zlobí se šéf opoziční TOP 09 Jan Vitula.

Hašek, jehož koalice s KDU-ČSL má v zastupitelstvu pohodlnou většinu, se proti kritice ohrazuje. „Nejde a nepůjde o žádnou předvolební kampaň. Každý se může na webu pořadu přesvědčit, že krajský televizní magazín není a nebude one man show,“ uvedl na svém facebookovém profilu ke kritice desetimilionové televizní zakázky na dva roky.

Pilotní vysílání už běží

Krajské volby, které se konají právě za necelé dva roky, pro Haška přitom budou klíčové, mohou rozhodnout o jeho setrvání v nejvyšších patrech politiky.

Ledacos o plánovaných krajských televizních i rozhlasových pořadech lze přitom usuzovat z vysílání, které běží už od října. Sám kraj ho označuje za pilotní. Za zakázku, která trvá do konce roku, soukromá firma Brněnská televize dostala milion korun. Vysílá nejen na webu, ale i po kabelu a satelitu.

Hned v prvním vydání se v jedné reportáži divák od Haška stojícího před blikajícími majáky dozví, že kraj staví nové pobočky záchranky. Další reportáž zase zachycuje hejtmanovu návštěvu strojírenského veletrhu, na které komentuje, že kraje by měly zachovávat česko-ruské vztahy a tím i prosperitu firem. V jiném příspěvku hejtman slibuje, že bude bojovat za dálnici na Vídeň.

Jediné dvacetiminutové vydání podle smlouvy, kterou má MF DNES k dispozici, přišlo krajský rozpočet na 87 tisíc korun. Pro srovnání - týdeník o stejné stopáži, který vyrábí od letošního ledna pro brněnský magistrát televize Slovácko, přitom přijde na 16 tisíc.

Regionální média neinformují vždy objektivně, vysvětluje kraj

Podle smlouvy s krajem musí denně vysílání Brněnské televize vidět celkově sto tisíc lidí. Její vedení tvrdí, že takovou sledovanost má. Kolik z těch diváků vidělo i krajem placené reportáže, ale jasné není.

Šéf Brněnské televize Petr Bakus to říci odmítl. Ani mluvčí kraje Kapitančiková na dotaz neodpověděla. „Je otázkou, zda za takový způsob komunikace má kraj platit, když bude očekávatelná sledovanost minimální,“ popsal mediální odborník Jaromír Volek.

A jak zdůvodňuje hejtmanství plánovanou útratu dalších 10 milionů za obdobné televizní vysílání? „Jedná se o stanovení hodnoty zakázky dle informací o zakázkách stejného či podobného předmětu plnění,“ vysvětlovala už dříve Kapitančiková, jak vedení kraje dospělo k tomu, že za prezentaci v televizi chce v budoucnu platit další dva roky.

Důvodem, proč kraj peníze vynaloží, podle ní je to, že regionální média o dění v kraji informují ne vždy objektivně. Peníze, byť většinou výrazně nižší, na televizní pořady vynakládají i další kraje.

„Tento penězovod není v pořádku. Ale financovat naše regionální zpravodajství komerčně je v současné době prakticky nemožné, proto hledáme zdroje od obcí či veřejné správy,“ konstatoval předseda Asociace regionálních a lokálních televizí Jan Dudek, který sám vede televizi Slovácko.