V Silůvkách na Brněnsku a v MIkulově si lidé stěžují na motorová rogala a helikoptéry. Podle nich létají moc nízko (ilustrační snímek).

V Silůvkách na Brněnsku a v MIkulově si lidé stěžují na motorová rogala a helikoptéry. Podle nich létají moc nízko (ilustrační snímek). | foto: Otakar Grusser, MF DNES

Helikoptéry a rogala létají nízko, lidem vadí hluk a bojí se o soukromí

  • 10
Motorem poháněná rogala a vrtulníky na jihu Moravy často létají níž, než by měly. Stížností na vyhlídkové lety přibývá například na Brněnsku nebo v Mikulově, kde bývá nejhorší situace během vinobraní. Lidé se bojí o soukromí, navíc jim vadí hluk.

Hluk a žádné soukromí. Tak popisují svůj život s vrtulníky lidé ze Silůvek poblíž Brna. Helikoptéry létají nad obcí čím dál častěji. Starosta Silůvek se proto rozhodl situaci řešit.

"Teď jsem podal stížnost na Úřad pro civilní letectví. Helikoptéry nad domy jsou nepříjemné a hlučné. Horší ale je, že létají nízko, a dokonce si natáčí nebo fotí to, co se děje pod nimi," popisuje starosta Zdeněk Prax. Podle něj navíc vzlétají vrtulníky a motorem poháněná rogala z místa, kde nemají co dělat.

"Za vesnicí je stará startovací plocha pro práškovací letadla. Vede k ní polní cesta se zákazem vjezdu. Přesto tamtudy auta jezdí, policie občas někoho pokutuje. Dokud se to týkalo jen modelářů, vůbec to nevadilo, ale vrtulníků a rogal je tu až příliš. Často navíc létají tak nízko, že na sebe s pilotem vidíte. To není příjemné," stěžuje si Prax.

Sto padesát metrů nad terénem, nad obcí jednou tolik

Helikoptéry a rogala, které váží do 450 kilogramů, patří mezi sportovní létající zařízení. Hlídá je Letecká amatérská asociace. Právě na ni se může obrátit každý, kdo má pocit, že vrtulník nad ním se nechová tak, jak by měl, a letí třeba příliš nízko a riskuje havárii.

"Helikoptéry a rogala musejí létat minimálně sto padesát metrů nad terénem čili nad nejvyšší překážkou v okolí. Nad obcí to musí být jednou tolik. Samozřejmě že ne při vzlétávání nebo přistávání," vysvětluje hlavní inspektor provozu Zdeněk Doubek.

O tom, že by se z takové výšky dalo něco z vrtulníku fotit nebo detailně pozorovat, pochybuje. "Technika je dnes na dobré úrovni, vyfotit se dá leccos, ale rozhodně to není tak, že by z takové výšky mohl být někdo sledován," myslí si Doubek.

Přiznává ale, že někteří piloti létají nízko. "Takové stížnosti tu máme. Pokud jde ze země vidět značka helikoptéry, je jasné, že letí níž, než by měla. V takovém případě si každý, kdo něco takového vidí, má poznamenat čas, místo a značku a také to, jak se vrtulník chová. Pilota pak lze dohledat a stížnost s ním řešit," radí Doubek.

Mikulov: nejhorší to podle kritiků bývá o vinobraní

Problémy s vrtulníky a rogaly se týkají také Mikulova. "Létají tu často a pěkně nízko, je to nepříjemné," tvrdí mikulovská maminka, která si nepřála zveřejnit jméno. O tom, jak často a jak vysoko helikoptéry nad Mikulovem křižují, se ale místním mluvit příliš nechce.

"Nejhorší je to na mikulovské vinobraní. Vyhlídkové lety nad městem trvají celý víkend. Před rokem tu byly tři helikoptéry, všechny navíc dost nízko. Hluk je kvůli tomu nesnesitelný. A vůbec by vinobraní mělo být o něčem jiném než o létání," myslí si tamní podnikatel.

"Po loňských stížnostech jsem se domluvil s piloty, že nebudou létat přímo nad zástavbou a že budou vůči lidem ohleduplní. Vrtulníky tentokrát mají kolem města kroužit," slibuje mikulovský starosta Rostislav Koštial.