Železniční most ve Znojmě prochází náročnou rekonstrukcí

Železniční most ve Znojmě prochází náročnou rekonstrukcí | foto: Radek Miča, MAFRA

Historický viadukt ve Znojmě mění kabát

  • 1
Přestože byla provizorní, vydržela fungovat šestnáct let. Mostní kovová konstrukce znojemského historického viaduktu ale již definitivně opouští padesát metrů vysoké mostní pilíře tyčící se nad údolím řeky Dyje. Dělníci ji v těchto dnech vysouvají na stranu k Šatovu a zároveň již na druhé straně montují konstrukci novou.

Stovky tun těžký tubus tohoto nejvyššího mostu kraje sunou vcelku. "Samotné vysunutí směrem k Šatovu potrvá asi 45 dní," uvedl vedoucí stavby mostu Moris Reman z firmy Firesta.

Katastrofický scénář, při němž by konstrukce železničního mostu při manipulaci spadla, odborníci odmítají. Vše je podle nich mnohonásobně jištěno.
Novou konstrukci průběžně vyrábí v Brně firma Firesta. Měla by být podobná té současné, jen s tím rozdílem, že vlaky již nebudou jezdit uvnitř konstrukce jako dosud, ale na jejím vršku. Bude to tedy znamenat, že se most opticky sníží.

Novou konstrukci dělníci usadí přímo na vrchol samotných pilířů, ze kterých proto musí zmizet jejich nynější kovové nástavce. "Jednotlivé dílce mají hmotnost do jedné tuny, není to tedy nic mimořádného. Po jejich rozšroubování je sundá jeřáb," nastínil vedoucí stavby.

Provoz pod mostem normálně funguje dál, jen s tím rozdílem, že silnici i cestu pod viaduktem kryje bednění, aby nikoho neohrozily případné padající předměty.

Most funguje od roku 1871. Výměna konstrukce přijde na 300 milionů korun.