Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta u nádraží nahradí stolky. Brno pak vyzkouší i další „zlepšováky“

  10:17aktualizováno  10:17
V posledních dnech už tak hektická doprava v Brně si ve čtvrtek projde další zatěžkávací zkouškou. U příležitosti Dne bez aut se totiž od 9 do 21 hodin uzavře pro automobilovou dopravu prostor před hlavním vlakovým nádražím.

Před nádražím v Brně se lidé ve čtvrtek usadí ke stolkům se slunečníky. | foto: Jan Žák

Cílem akce s názvem Hlavas bez aut, na níž spolupracuje i brněnský magistrát, je podle organizátorů především poukázat na nedostatky vytíženého prostoru. Pouze tramvaje a autobusy městské hromadné dopravy dostanou při čtvrteční uzavírce výjimku.

Fotogalerie

Zákaz se tedy dotkne i autobusů RegioJet, které ulicí projíždějí k nádraží u hotelu Grand. Podle zástupců společnosti by však měly nabrat jen několikaminutová zpoždění.

Den bez aut je součástí takzvaného Týdne mobility a koná se v řadě evropských měst. „Brněnská akce dává lidem možnost, aby přednádražní prostor zažili příjemnějším způsobem,“ vysvětlil mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.

Ve čtvrtek zde totiž přímo na silnici v obou směrech vzniknou odpočinkové zóny s občerstvením. Kromě toho se Brňané můžou seznámit s novinkami, které mají zabránit dalšímu výraznému nárůstu individuální automobilové dopravy, anebo nahlédnout do konkrétních projektů řešení ulic Nádražní a Benešovy, jež v následujících letech projdou rekonstrukcí.

Brno autem: Omezení dopravy ublíží cestujícím i zásobování

Do přednádražního prostoru se mimo jiné chystají i členové spolku Brno autem. Ne však, aby se seznámili s alternativními plány, ale vyjádřit svůj nesouhlas s omezováním automobilové dopravy u důležitého železničního uzlu.

„Plánujeme spíše symbolickou akci, při níž představíme naši petici za zlepšení dopravní obsluhy v těchto místech,“ uvedl za spolek Jan Mandát. Ten se obává omezování dopravní obsluhy před nádražím i v budoucnu, což by se prý odrazilo nejen na komfortu cestujících mířících na vlak, ale i na zásobování a obsluze desítek provozoven v okolních budovách.

S plánovanou akcí nesouhlasí ani spolek Brno+. Uzavření Nádražní ulice je podle jeho předsedy a bývalého náměstka primátora za ODS Roberta Kotziana úmyslným tahem na podporu politických cílů Strany zelených a hnutí Žít Brno před krajskými volbami i referendem o poloze vlakového nádraží.

Za skutečný cíl považuje v praxi demonstrovat představy politiků právě o přestavbě klíčového železničního uzlu.

„S původním návrhem na odklonění automobilové dopravy přišel Jan Žák, člověk z čistě akademické sféry, který pak spolu s iniciativou Živé město zaslal svůj nápad k nám. Opravdu se nejedná o žádnou politickou agendu,“ reagoval na kritiku Jakub Kořínek z projektu Městské zásahy Brno, kterým Hlavas bez aut startuje.

Městské zásahy podle něj po nápadu s uzavírkou sáhly právě kvůli častým stížnostem lidí na přednádražní prostor. Podle výsledků několika anket jde totiž o místo, za které se Brňané nejvíce stydí.

Městské zásahy budou pokračovat

Myšlenka samotných městských zásahů vznikla v roce 2007 v Bratislavě, kdy dva architekti přišli s nápadem oslovit několik svých kolegů, aby si vybrali a navrhli – bez nároku na honorář – řešení architektonicky problematických veřejných míst. Brno se projektem inspirovalo už v roce 2011, kdy však zůstalo pouze u podaných návrhů.

Letos ovšem organizátoři ve spolupráci s městem usilují také o uskutečnění několika z nápadů. Zájemci mohli do 21. června přijít s návrhy na jakékoliv změny míst v Brně, která se jim nelíbí (o projektu jsme psali zde).

Vybrané z nich Brňané zažijí od čtvrtka až do konce října na vlastní kůži. Jedná se o experimenty, happeningy nebo třeba výtvarné objekty, které by měly poukázat na možný problém či naznačit jeho řešení. Hlavas bez aut bude vůbec prvním „brněnským zásahem“.

Mezi další plánované akce patří například víkendová Svitava pod parou. Festival, při němž se centrem dění stane železniční vlečka na Svitavském nábřeží, nabídne koncerty, letní kino, ale i prohlídky a jízdy vlakem.

Cílem festivalu je upozornění na problém chátrajících železnic a snaha oživit brněnské nábřeží. V říjnu pak lidé budou třeba několik dní mimořádně vystupovat z tramvaje na zastávce Husova u Pražákova paláce.

Návrhy k uskutečnění trvalé změny budou vybrány na jaře příštího roku. Zbytek nápadů představí výstava v Domě umění.

Další městské zásahy v Brně

  • Svitava pod parou (24. a 25. září) – Hudba, letní kino a vlaky. Snaha o oživení Svitavského nábřeží a zároveň vzpomínka na zdejší chátrající železnici.
  • Lerchova – otevřeno všem (8. října) – Festival volá po zpřístupnění zpustlého vojenského areálu v Lerchově ulici veřejnosti a po jeho využití v podobě společenského centra Masarykovy čtvrti.
  • Ztratila se zebra (říjen, přesný termín není známý) – Obíhající stádo zeber vysprejované na chodníku okolo křižovatky brněnských ulic Úvoz a Údolní má připomenout dosud nevyřešenou situaci okolo zde zrušeného přechodu pro chodce.
  • Zachraňme Vlněnu! (říjen, přesný termín není známý) – Poslední rozloučení s významným textilním areálem vyvěšením vlajících červených záclon.
  • Metrobus (říjen, přesný termín není známý) – Zájemci si můžou vyzkoušet jízdu po Velkém městském okruhu expresní autobusovou linkou, která by časově dokázala konkurovat autům.
  • Zastávka Husova (říjen, přesný termín není známý) – Několik dní Brňané můžou mimořádně vystupovat z tramvaje na zastávce u Pražákova paláce v Husově ulici.
  • Výsadba naučné chmelnice (říjen, přesný termín není známý) – Umístěná tabule s informacemi o různých odrůdách chmele upozorní na záměr výsadby několika druhů v blízkosti Parního pivovaru Petr Hauskrecht

Všechny akce projektu, který trvá od 22. září do 31. října, zájemci najdou na www.mestskezasahybrno.cz.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.