Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stadion za Lužánkami se bude skládat jako z lega, stát má do tří let

  20:01aktualizováno  20:01
Studie nového hokejového stadionu počítá s napojením na lužánecký park díky speciálnímu mostu přes křižovatku. Domácí hala Komety bude větší než Rondo. Pojme až 12 tisíc návštěvníků.

Studie nového hokejového stadionu za Lužánkami projektantské firmy A PLUS. Vizualizace je zasazená do skutečné fotografie pořízené dronem. | foto: A PLUS

Hokej se za Lužánkami naposledy hrál před 15 lety. Dnes na tom místě zbyl jen kráter. Nový stadion by mohl stát do tří let.

Fotogalerie

Projektanti chtějí stavbou symbolicky navázat na stadion, který na místě stál dříve. „Led bude ve stejné úrovni, na jaké se hrálo kdysi. Nachystán je i kotel pro více než dva tisíce fanoušků v místě bývalé zóny D na stání, která byla na už nestojícím stadionu centrem skalních fandů,“ popsal Karel Tuza, zakladatel firmy A Plus, jež stadion projektuje.

Stavba haly by po získání všech povolení měla jít poměrně rychle. Bude poskládaná jako lego z prefabrikovaných betonových dílů.

Celá stavba by měla být ještě větší než Rondo. Nejen kvůli vyšší kapacitě, ale i kvůli modernějším bezpečnostním standardům. Jen vysoká tak bude 23 metrů, tedy asi jako sedmipatrový dům.

Projektanti museli šetřit, o přestávkách pošlou fanoušky ven

Projekt chce Kometa financovat ze soukromých peněz. A tak projektanti dostali jasný úkol: postavit kvalitní, ale úspornou stavbu. Zatímco většina hal ve světě například fanoušky před utkáním pohltí a oni se z budovy nedostanou do konce zápasu, nový stadion by měl být podobný současné DRFG Areně.

„Budova tak bude rozlohou menší. Lidé se o přestávkách samozřejmě musejí někde rozptýlit. Plochy ale budou mimo obestavěnou a vytápěnou část v podobě jakéhosi prstence, do kterého je pustíme,“ vysvětlil Patrik Tuza z A Plus.

Masa dvanácti tisíc lidí je pro projektanty výzvou ještě z jednoho důvodu. Musejí vymyslet, jak je na jednotlivá utkání vůbec dostat. S městskou firmou Brněnské komunikace je předjednaný například unikátní „jazyk“ stadionu, který je vystrčený přímo do lužáneckého parku. Projektanti počítají, že významná část návštěvníků by na hokej mohla chodit pěšky právě po tomto mostu, který bude vztyčený nad silnicí.

V Brně vymýšlejí, jak se stadion uživí

Další přístupová cesta pro pěší bude po mostu navazujícím na ulici Rybníček. Jakmile ho fanoušci přejdou, měli by se ocitnout na sportovním bulváru se vchody do hokejového i fotbalového stadionu.

„Máme významného souseda, se kterým nesmíme bojovat. Z celého areálu musíme udělat místo, kde hokej a fotbal budou fungovat v symbióze,“ dodal Tuza směrem k plánované rekonstrukci fotbalového stadionu za Lužánkami.

Za tu se výrazně zasazuje tým okolo fotbalisty Petra Švancary a také u ní v poslední době nastal posun, i když ne tak výrazný.

I proto projektanti hokejové arény řeší parkování. Útroby stavby skrývají dvě patra parkovišť. Brněnské komunikace už mají vypracovanou studii, která dopravní situaci okolo stadionu detailně řeší. Dokument v těchto týdnech experti aktualizují.

Partneři ale nerýsují jen samotnou podobu stavby a příjezdových tras. Vymýšlejí také, jak zařídit, aby stadion sám sebe uživil. Počítají s konáním kulturních akcí.

„Přistupujeme k nim ale střídmě. Je tu jen jedna agentura, která pořádá opravdu velké koncerty. Můj názor je, že více než dva tři za rok v Brně nebudou. Počítat s něčím jiným by nebylo rozumné,“ uvedl šéf finanční skupiny DRFG David Rusňák.

Majitel Komety: Nastal čas. Máme špičkové partnery

Majoritním vlastníkem brněnské Komety se před deseti lety stal Libor Zábranský. Podařilo se mu klub finančně stabilizovat, vyvolat okolo něj modrobílé fanouškovské šílenství a vrátit ho mezi českou elitu. Teď chce navázat dalším velkým úkolem – stavbou vlastního stadionu za Lužánkami.

Kdy vás napadlo, že je správný čas, aby Kometa měla svůj nový stadion?
Začal bych zeširoka. Měl jsem tu čest vstoupit do Komety jako menšinový akcionář v říjnu 2004. Téma stadionu za Lužánkami tady historicky bylo, není to žádný divoký nápad z naší dílny. Už s předchozím primátorem Romanem Onderkou jsme ale byli ve shodě v tom, že se napřed musejí sportovní kluby v Brně stabilizovat. Pak pro ně můžeme stavět hrady. Kometa je podle mého názoru dnes po jedenácti letech v takové pozici, že si může dovolit se tomu věnovat. Čas nastal. Klíčový pro nás byl příchod Davida Rusňáka (majitel investiční skupiny DRFG – pozn. red.) do pozice významného partnera klubu a také projektantské společnosti A Plus. Bez špičkových hráčů nemůžeme nic vyhrát. Dnes Kometa špičkové hráče kolem sebe má.

Dříve se mluvilo i o jiných místech pro stadion než za Lužánkami. Připadala pro vás v úvahu?
Nikdy jsme aktivně nevystupovali ohledně návrhů vybudovat stadion v areálu výstaviště nebo v kampusu. Bylo to politické téma, od kterého jsme chtěli být trošku stranou. Přijde nám nejpřirozenější obnovit stadion za Lužánkami. Je na čase, aby Kometa teď byla tahounem ve snaze postavit ho právě tam.

Co bude nový stadion znamenat pro klub?
Nebyl by to jen přínos pro Kometu daný navýšením kapacity. Znamenalo by to krok kupředu pro celý brněnský sport. Nynější DRFG Arena byla zrekonstruována kvůli mistrovství světa v basketbalu. A myslím si, že tato hala může být předurčená pro veškeré míčové sporty – nejen basketbal, ale i volejbal, florbal. Obrovsky by se zvedl jejich potenciál v Brně. Mohli by lépe pracovat s fanoušky, s dětmi, vychovávat si je. Když začala Kometa hrát extraligu, zvedla se poptávka po přípravce dětí. Dnes jich hokej hraje v Brně dvakrát tolik.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.