Ve srovnání s podobnými zařízeními jinde v Česku se těm jihomoravským dařilo ze všech nejhůře. Aby si udržely klienta, musí nabízet nižší ceny.
Šéf Asociace hotelů a restaurací Pavel Hlinka si nejhorší výsledky na jihu Moravy vysvětluje poklesem zájmu o výstavnictví. Loni měly brněnské veletrhy rekordní výdělky, letos společnost hromadně propouští a očekává výrazný pokles tržeb. "Veletrhy se zkracují, lidí přijíždí daleko méně a ti, co přijedou, šetří. To se podepsalo na obsazenosti brněnských hotelů, které významně ovlivňují celkové statistiky," poznamenal Hlinka.
Tříhvězdičkové hotely byly na jaře obsazeny jen z jedné třetiny. Například hotel Slovan přišel o 15 procent hostů, tržby mu klesly oproti loňsku až o pětinu.
"Loňský rok byl rekordní a výjimečný. Bude trvat, než se na tuto úroveň zase dostaneme. Finančně na tom ale tratíme více, protože loni jsme mohli prodávat za lepší ceny. Letos nám to krize neumožňuje," uvedl ředitel hotelu Jan Bernatík. A dodal, že to zatím zvládá bez propouštění zaměstnanců.
Okamura: Jižní Morava nemá koncepci
Podle šéfa Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury ale Jihomoravský kraj teď sklízí, co v minulosti zasel.
"Nelze se vymlouvat pouze na krizi. Kraji už dlouho chybí funkční koncepce rozvoje cestovního ruchu. Chybí mu třeba akvaparky. Výsledkem je to, že tisíce Jihomoravanů směřují na lázeňské pobyty na Slovensko nebo do Rakouska. Je to vinařská oblast, ale turisty přitáhne jenom na podzim v období sklizně," myslí si Okamura.
Už dávno podle něj měly být na Slovácku sklípky s ubytováním a relaxačním zázemím, aby vinařská turistika fungovala celoročně.
Přijelo i méně cizinců
Podle údajů asociace kraj také nejvíc zasáhl úbytek zahraničních turistů. "Přijelo o pětinu méně cizinců než loni. To je mnohem výraznější pokles ve srovnání s celorepublikovým průměrem, který dosahuje třinácti procent," dodal Okamura.
Například na lednickém zámku, který patří do sítě památek UNESCO, to ale není znát. "Podle letních měsíců to vypadá, že budeme mít dokonce malý nárůst návštěvnosti," řekla kastelánka Ivana Holásková.
Na lednickém zámku se ale změnila struktura návštěvníků. "Jezdí k nám více ruských, polských a slovenských zájezdů. Hodně ubylo rakouských," řekla Holásková.
Přepychu se nedaří
Nejcitelněji poznamenala krize luxusnější hotely s pěti a čtyřmi hvězdami, které jsou zaměřeny hlavně na firemní klientelu. Od dubna do konce června obsazenost jejich pokojů meziročně podle statistik poklesla bezmála o pětinu. Například pro brněnský hotel Voroněž je veletržní a firemní klientela zásadní. Loni obsazenost hotelu dosahovala 53 procent, teď se musí spokojit s číslem o dvacet procent nižším.
"Snažíme se oslovovat mezinárodní cestovní kanceláře a reagujeme pružně na ceny. Teď nabízíme pokoje za ceny o třetinu nižší, ve větším rozsahu děláme nabídky různých akčních balíčků," uvedla obchodní manažerka hotelu Eva Lavičková.
Na Vranov se vracejí turisté
Voroněž se snaží hostům nabízet různá zvýhodnění v restauracích, půjčovně aut nebo třeba kadeřnictví.
Zato kempy se podle údajů Asociace hotelů a restaurací těší větší oblibě než loni.
"Sice o pouhé jednotky procent, ale na to, jak Češi opovrhují domácí dovolenou, je to dost," poznamenal Hlinka.
Třeba kemp Pláž na Vranovské přehradě na krizi vydělává. Ve srovnání s minulým rokem v něm svou dovolenou trávilo více lidí. "Zatím se potvrzují mé předpovědi, že pokud vyjde počasí, tak na tom díky krizi budeme lépe než loni. Domácímu cestovnímu ruchu krize pomáhá," pochvaluje si provozovatel kempu Pavel Svoboda.