Nové autobusy Solaris brněnského dopravního podniku (27. května, 2014).

Nové autobusy Solaris brněnského dopravního podniku (27. května, 2014). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Krize hromadné dopravy v Brně. Řidiči jsou vyčerpaní, chybí posily

  • 37
Brněnský dopravní podnik trápí akutní nedostatek řidičů autobusů. I přes prázdninový režim se mu sotva daří pokrýt všechny denní směny, řidiči jsou pod tlakem a často pracují i v době volna. Některé spoje proto dokonce v ojedinělých případech ani nevyjely.

Horko, únava, práce navíc, absence záložních autobusů, shánění lidí na poslední chvíli. Řidiči brněnského dopravního podniku nezažívají jednoduché časy.

Schází jich minimálně sto, nejvíce těch, kteří řídí autobusy. Hustou síť dopravních linek v Brně tak pomalu nemá kdo obsluhovat. Podle oslovených zaměstnanců dopravního podniku je situace kritická a někteří se dokonce obávají, že od podzimu nebude možné najet z prázdninového na klasický přepravní režim.

„Řidičů je žalostný nedostatek. Přesto musíme v neúplném počtu plnit závazky, které vůči cestujícím a městu máme. Snažíme se to všemi silami zvládat, ale v posledních týdnech se už dokonce ojediněle stalo, že některé dělené směny neměl kdo obsadit, a tak autobus nevyjel,“ potvrdil stížnosti řidičů šéf odborů Dopravního podniku města Brna (DPMB) Libor Weinstein.

Pokud tak cestující v poslední době na některý z autobusů čekali delší dobu, nemuselo být na vině zpoždění, ale právě vynechání jednoho z vozů.

Dispečeři shání záskok na poslední chvíli

Vedení DPMB ale tak zásadní problém popírá. „Vylučuji, že by byl nějaký spoj vynechán,“ reagovala mluvčí podniku Barbora Lukšová.

„Řidičů je dlouhodobě málo, k čemuž přispívá i období dovolených. Máme však připravené zálohy, výpravčím se tak vždy podaří všechny směny obsadit,“ dodala s tím, že se cestující žádného dopadu obávat nemusejí, a to ani po skončení omezeného letního režimu.

S odbory se vedení neshoduje ani na počtu řidičů, o nějž by se jejich řady měly do ideálního stavu rozrůst. Zatímco DPMB by prý potřeboval navíc asi stovku posil na všech trakcích čili na autobusy, tramvaje i trolejbusy, odhady odborového svazu hovoří o dvojnásobku.

Ačkoliv vedení podniku problémy popírá, MF DNES má k dispozici interní rozdělení služeb včetně seznamu směn za několik posledních dní. Ve všech případech nebylo ještě pár hodin před zahájením přepravního dne mnoho z nich obsazených.

Na středu 27. července tak pro plnou vytíženost linek scházelo dokonce 41 řidičů, na čtvrtek 26, na pátek 20. Dispečeři tak musejí na poslední chvíli shánět lidi, kteří plánované směny odjezdí. Ve většině případů situaci zachraňují zaměstnanci, již mají mít volno.

Řidiči se bojí jízdy navíc odmítnout

„Už si z toho děláme srandu. Nabízejí nám volná místa, posílá se to přes Facebook, jako kdybychom byli někde na burze. Fungování brněnské dopravy je zcela závislé na tom, že pracujeme navíc,“ řekl jeden z brněnských řidičů autobusu, který si stejně jako ostatní přál zůstat v anonymitě.

A jeho slova potvrdili i další kolegové. „I když odjezdím celý týden, víkendové služby navíc beru, byť je to v mém volnu. Dělám to ale proto, že kdybych odmítl, v budoucnu bych třeba nemusel dostat dovolenou a nevyšli by mi vstříc,“ vylíčil svou obavu další z řidičů.

Zhruba desetiprocentní příplatek za jízdy navíc mohou být podle něj nějaký čas motivační, ale dlouhodobě to není možné unést.

V horkých letních měsících se tak řidiči potýkají s únavou a vyčerpáním, kvůli čemuž může slábnout jejich koncentrace.

„Je zde patrný tlak na využití všech možností, které umožňuje zákoník práce, včetně zkracování přestávek. Někteří řidiči třeba skončí v deset hodin večer a v sedm ráno už zase musí vyjet,“ doplnil Weinstein.

Zaměstnanci dopravního podniku dokonce na začátku prázdnin obdrželi od ředitele Miloše Havránka dopis s dotazníkem. Ten měl zjistit, proč mezi řidiči není o práci navíc příliš velký zájem. Zdaleka nejde jen o peníze. „Polovina nám odpověděla, že chce trávit více času s rodinou,“ poznamenala Lukšová.

Autobusy na záskok nestačí

Přestože je největší poptávka po řidičích autobusů, dotýká se situace také tramvají či trolejbusů. Brněnská doprava je na sebe totiž úzce a logicky navázaná. Za normálních okolností tak vždy v záloze čeká několik autobusů, jež v případě nutnosti okamžitě zaskakují za tramvaje, aby cestující nabraly.

„Jenomže teď se náhradní vozy raději posílají na klasické autobusové linky, aby nikde nic nechybělo. Když se někde stane nehoda, kdo nahradí ony tramvaje?“ diví se řidiči.

V takovém případě jsou ještě v záloze dvě pohotovostní tramvaje, které v době dopravní špičky čekají na Zvonařce a na vedlejší koleji v blízkosti Červeného kostela v Joštově ulici. V posledních dnech na obou místech vždy stály.

Problém ale je, že zaběhlé spoje mohou v případě potíží nahradit jen částečně. „Oproti klasickým tramvajím jsou totiž poloviční. Kapacitně to nemůže dostačovat. Vozy s cestujícími jsou přecpané a mnohdy se do nich ani všichni nevejdou,“ vysvětlila jedna z řidiček.

Aby problémy v MHD nepocítili cestující, snaží se dopravní podnik využít všechny síly, které má k dispozici. Kromě oslovování řidičů v době jejich volna jezdí v létě také zaměstnanci, kteří jinak sedí v kanceláři a pracují v podniku na vedlejší zaměstnanecký poměr.

„Začínali však jako řidiči a posléze si dodělali vzdělání. My teď jejich schopností využíváme. Zároveň brzy nasadíme třináct studentů, kteří budou tramvaj řídit brigádně,“ přislíbila Lukšová. Do práce by se brzy mělo zapojit také dvanáct nových řidičů autobusů, které podnik přijal.