Masarykova demokratická akademie navrhuje, aby byla hromadná doprava v Brně zdarma. Ilustrační snímek

Masarykova demokratická akademie navrhuje, aby byla hromadná doprava v Brně zdarma. Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Zaveďme hromadnou dopravu zdarma, vyzývají někteří členové ČSSD v Brně

  • 95
Rok před komunálními volbami, ve kterých budou lidé rozhodovat o vedení radnic a magistrátů, přišla část brněnské ČSSD s výzvou týkající se hromadné dopravy. Lidé kolem Jakuba Patočky navrhují, aby byla hromadná doprava v Brně zdarma. Jejich spolustraníci o tom zatím nejednali.

Výbor Masarykovy demokratické akademie (MDA) adresoval výzvu delegátům městské konference ČSSD Brno, která se konala o víkendu. Sociální demokraté však volili především lídra do komunálních voleb. Programové věci budou řešit později.

Masarykova demokratická akademie je sociálnědemokratická vzdělávací instituce, jejímž cílem je popularizovat hodnoty sociální demokracie. Podle členů výboru této akademie ale personální volby nelze oddělovat od programových priorit.

Dokument, který adresovali delegátům konference a který má MF DNES k dispozici, navrhuje zařadit do programu i referendum o poloze nádraží, úplný zákaz herních automatů v Brně či dvacetinásobné zvýšení rozpočtu na výstavbu cyklostezek.

Bodů je dohromady deset. Mezi další patří třeba omezení automobilové dopravy všude, kde kvalita ovzduší neodpovídá hygienickým normám, zahájení programu rozvoje obecního bydlení po vzoru Vídně nebo zákaz obsazovat dozorčí a správní rady městských společností členy zastupitelstev.

Místo toho by členové výboru MDA zavedli praxi obsazování těchto postů pouze odborníky vybíranými podle transparentních kritérií.

"Věříme, že si tyto body, z nichž mnohé jsou samozřejmostí pro většinu našich partnerských sociálnědemokratických stran v Evropě, osvojíte a schválíte je v příslušném usnesení," píše se v prohlášení výboru MDA, pod kterým je podepsaný Jakub Patočka jako pověřený člen výboru.

Dříve stál v čele Strany zelených. Od letošního září je členem ČSSD. Ještě předtím byl jedním z těch, kteří letos v srpnu vyzvali vedení Brna, aby po deseti letech znovu vyhlásilo referendum o poloze nádraží (o této snaze čtěte více zde).

Je jisté, že navrhované body by zásadně zahýbaly s rozpočtem města. Podle mluvčí Dopravního podniku města Brna Lindy Hailichové se zisk za prodané lístky na MHD každoročně pohybuje kolem 1,1 miliardy korun.

"Kdo by tedy chtěl zavést hromadnou dopravu zdarma, musel by tuto částku najít v rozpočtu města," podotkla Hailichová. Už nyní přitom Brno doplácí na MHD přibližně 1,7 miliardy ročně.