Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hybridní auto brněnské techniky inspiruje i Tatru

  16:50aktualizováno  16:50
Brněnští vědci pomohou kopřivnické automobilce Tatra s vývojem hybridního motoru na elektřinu. Technika totiž dokázala, že na sestrojení funkčního vozidla využívajícího elektrickou energii má. Město už rok brázdí nenápadná malá dodávka Peugeot, která má místo výfuku v nákladním prostoru zástrčku do zdi.

Peguet z Brna jezdí na elektřinu - Jaromír Marušinec, šéf Centra výpočetních a informačních služeb brněnského VUT, předvádí vůz poháněný elektřinou | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Neslyšný vůz poháněný elektřinou si vyzkoušel i Ronald Adams, generální ředitel Tatry Kopřivnice.

"Zásuvkou na 220 voltů to nabiju za tři hodiny natolik, že ujede sto kilometrů," nastínil ředitel Centra výpočetních a informačních služeb brněnského VUT Jaromír Marušinec. Auto je podle něho bezúdržbové a jeho provoz vyjde asi desetkrát levněji než u vozu se spalovacím motorem.

Tatrovka, Škoda Auto, Zetor a brněnská technika

První náklaďáky splňující emisní normu Euro 6 vyjedou z kopřivnické Tatrovky přespříští rok. Opět díky studentům brněnského Vysokého učení technického. Až za další roky začnou tatrovky využívat hybridní pohon na elektřinu, opět v tom budou brněnské hlavy. Kopřivnická automobilka totiž podepsala s brněnskou technikou smlouvu o spolupráci.

"Škola díky této spolupráci dostane pevnou vazbu na praxi. Počítáme, že pracovníci Tatry budou spolupracovat s našimi výzkumnými týmy na fakultě," pochvaloval si při podpisu rektor VUT Karel Rais.

Vysokoškoláci by měli v Tatře pracovat na několika projektech. "Nejprve nás čeká usilovná práce na motoru splňujícím normu Euro 6, díky kterému budeme v souladu s požadavky Evropské unie," nastínil ředitel Tatry Adams.

Odborníci na motory z VUT už takto spolupracují s dalšími automobilkami. "Tradičně se podílíme na vývoji motorů pro traktory Zetor, spolupracujeme i se Škodou Auto," vypočítal Václav Píštěk, ředitel Ústavu automobilního a dopravního inženýrství.

S brněnskou technikou ovšem chtějí vývojáři Tatrovky spolupracovat i například na vývoji kompozitových materiálů, které by na kopřivnických nákladních autech nahradily těžkou ocel.

Nejvzdálenějším úkolem je pak vývoj vozu na hybridní pohon. "Několik ústavů bude pracovat na takovém pohonu, který dokáže využívat energii z brzdění," nastínil Jan Vrbka, vedoucí Ústavu mechaniky Fakulty strojního inženýrství VUT.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Nevidomý muž zakopl na ulici, při vstávání mu z ramena zmizela ledvinka

Obětí zloděje se zřejmě stal nevidomý muž, který zakopl před barem v Hodoníně. Dočkal se sice pomoci, ale zároveň přišel o ledvinku s telefonem a osobními...  celý článek

Ukázka paraglidingu.
Na mistrovství Evropy v paraglidingu u Břeclavi se zabil závodník

Jihomoravští policisté spolu s pracovníky Ústavu pro zkoumání leteckých nehod vyšetřují tragickou nehodu, ke které došlo při Mistrovství Evropy v motorovém...  celý článek

Kamion neprojel pod mostem ve Fanderlíkově ulici v Žabovřeskách.
Kamion se zasekl pod mostem. Řidič musel vypustit zadní kola

Řidič nákladního automobilu, který projížděl brněnskými Žabovřesky, si ve středu odpoledne zkomplikoval cestu. Neodhadl výšku mostu. Podle přihlížejících pod...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.