Peguet z Brna jezdí na elektřinu - Jaromír Marušinec, šéf Centra výpočetních a informačních služeb brněnského VUT, předvádí vůz poháněný elektřinou | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Hybridní auto brněnské techniky inspiruje i Tatru

  • 10
Brněnští vědci pomohou kopřivnické automobilce Tatra s vývojem hybridního motoru na elektřinu. Technika totiž dokázala, že na sestrojení funkčního vozidla využívajícího elektrickou energii má. Město už rok brázdí nenápadná malá dodávka Peugeot, která má místo výfuku v nákladním prostoru zástrčku do zdi.

Neslyšný vůz poháněný elektřinou si vyzkoušel i Ronald Adams, generální ředitel Tatry Kopřivnice.

"Zásuvkou na 220 voltů to nabiju za tři hodiny natolik, že ujede sto kilometrů," nastínil ředitel Centra výpočetních a informačních služeb brněnského VUT Jaromír Marušinec. Auto je podle něho bezúdržbové a jeho provoz vyjde asi desetkrát levněji než u vozu se spalovacím motorem.

Tatrovka, Škoda Auto, Zetor a brněnská technika

První náklaďáky splňující emisní normu Euro 6 vyjedou z kopřivnické Tatrovky přespříští rok. Opět díky studentům brněnského Vysokého učení technického. Až za další roky začnou tatrovky využívat hybridní pohon na elektřinu, opět v tom budou brněnské hlavy. Kopřivnická automobilka totiž podepsala s brněnskou technikou smlouvu o spolupráci.

"Škola díky této spolupráci dostane pevnou vazbu na praxi. Počítáme, že pracovníci Tatry budou spolupracovat s našimi výzkumnými týmy na fakultě," pochvaloval si při podpisu rektor VUT Karel Rais.

Vysokoškoláci by měli v Tatře pracovat na několika projektech. "Nejprve nás čeká usilovná práce na motoru splňujícím normu Euro 6, díky kterému budeme v souladu s požadavky Evropské unie," nastínil ředitel Tatry Adams.

Odborníci na motory z VUT už takto spolupracují s dalšími automobilkami. "Tradičně se podílíme na vývoji motorů pro traktory Zetor, spolupracujeme i se Škodou Auto," vypočítal Václav Píštěk, ředitel Ústavu automobilního a dopravního inženýrství.

S brněnskou technikou ovšem chtějí vývojáři Tatrovky spolupracovat i například na vývoji kompozitových materiálů, které by na kopřivnických nákladních autech nahradily těžkou ocel.

Nejvzdálenějším úkolem je pak vývoj vozu na hybridní pohon. "Několik ústavů bude pracovat na takovém pohonu, který dokáže využívat energii z brzdění," nastínil Jan Vrbka, vedoucí Ústavu mechaniky Fakulty strojního inženýrství VUT.


Elektromobil