Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihomoravská inspekce řeší časté stížnosti na účtování slev v obchodech

  11:45aktualizováno  11:45
Sleva, akční cena, výprodej. Zvláště v lednu jsou obchody plné zlevněného zboží. Ale pozor, ceny u regálu nemusí vždy odpovídat částce, kterou pak zákazníkům namarkuje pokladní. Česká obchodní inspekce varuje, že takové chyby s cenovkami řeší v kraji několikrát měsíčně.
Chybné cenovky? Častý problém v hypermarketech (ilustrační snímek).

Chybné cenovky? Častý problém v hypermarketech (ilustrační snímek). | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Měl to být běžný rodinný nákup, skončilo to však hádkami o vrácení peněz. Marta Bubeníčková vyrazila do hypermarketu Tesco v brněnském Králově Poli.

Sedmapadesátiletou ženu zaujaly zlevněné baterie. "U nich byla žlutočervená slevová cedulka. Původní cena 99,90 byla škrtnutá," popisuje zákaznice. Do košíku vhodila poslední dva kusy tužkových baterií za akčních 49 korun.

Pokladní jí však při placení naúčtovala původní cenu. "Zjistila jsem to za pokladnou, když jsem na lavičce kontrolovala účtenku," líčí Brňanka.

Jak se bránit

  • Hned po nákupu zkontrolujte účtenku, čím dřív zboží reklamujete, tím snazší to bude.
  • S reklamací vám často může pomoci i sama pokladní, nenechte se odbýt a posílat hned na reklamační oddělení.
  • V případě problémů si neváhejte zavolat vedoucího prodejny, případně podejte podnět České obchodní inspekci (www.coi.cz).

Aby se ujistila, zda se v prodejně nepřehlédla, poslala zpět svého partnera. Ten v regálu už žádné další baterie nenašel, tak vzal jako důkaz cedulku se slevou. "Nestalo se nám to totiž poprvé," říká.

S cedulkou, účtenkou i bateriemi se pak vrátila k pokladní a žádala vrácení peněz. Byla v právu.

"Prodejci jsou totiž povinni účtovat cenu, se kterou spotřebitele seznámí, v tomto případě tu u regálu," vysvětluje jihomoravská ředitelka České obchodní inspekce (ČOI) Tatiana Neuhybelová.

"Dotyčné jsme u pultu služeb zákazníků ihned vyplatili rozdíl z ceny baterie," komentoval mluvčí Teska Jiří Mareček. Na dotaz, proč mají v obchodě chybné ceny, ale neodpověděl.

Cena u zboží platí, i když je v systému jiná

"Stává se, když je zboží v akci, že v systému náš zaměstnanec nezmění cenu," přiznává však například mluvčí Aholdu Judita Urbánková (Ahold vlastní řetězec Albert).

A naopak se stává, že akce skončí, cena se vrátí na původní hodnotu, ale cenovka u výrobku zůstane stejná. "Dělá se to ručně a často se na něco zapomene," připouští Urbánková.

Pravděpodobně i to byl jeden z důvodů, proč pokladní v brněnském Tesku naúčtovala paní Bubeníčkové baterky za nezlevněnou cenu.

Ještě než hypermarket ošizené ženě vrátil částku za špatně namarkované baterie, setkala se podle svých slov s arogantním jednáním - u pokladny i na informačním stánku.

"Vše jsem vyřešila až s přivolanou vedoucí prodejny," říká Bubeníčková, která proto na internetu podala podnět České obchodní inspekci.

Podobné klamání zákazníků, kdy lidé u pokladny zaplatí více, než by správně měli, řeší inspekce několikrát do měsíce. "Především do největších hypermarketů míří inspektoři dokonce pravidelně," potvrzuje Neuhybelová.

V hypermarketech jsou dnes a denně

Platí totiž jednoduchá rovnice. Čím více lidí, tím více stížností. "S nadsázkou by se dalo říct, že jsme ve velkých obchodních řetězcích dnes a denně," sděluje ředitelka jihomoravské ČOI.

Inspekce reaguje na každý podnět spotřebitelů a o výsledku kontroly ho vyrozumí do třiceti dní. Ředitelka však připouští, že často kontrola nepochodí.

"Podnět ověřujeme tak, že zakoupíme stejný výrobek a vycházíme z toho, co zjistíme." Často tak obchody už stihnou špatně naceněné zboží opravit.

"Pokud jsou však důkazy jasné, můžeme udělit pokutu i tak," sděluje Neuhybelová.

Pokuta se pro velké obchody může pohybovat v řádech statisíců až milionů korun. Závisí to na závažnosti a počtu prohřešků. "Většinou nezůstane jenom u jednoho," podotýká ředitelka.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.