Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Julie Kalodová, MF DNES

Internet ovlivňuje chod restaurací, ty kvůli diskusím mění i nabízená jídla

  • 0
Trend výběru poledního menu v restauracích prostřednictvím internetu se rozšířil i na jižní Moravě. Stále více lidí se ještě před cestou na oběd podívá na internet. Najdou tam informace o nabídce poledních menu, údaje o velikosti porce nebo třeba nabídku zvýhodněné ceny nápojů.

O jídle se na internetu i diskutuje. A restauratéři připouštějí, že obsah internetových diskusí začíná mít na jejich práci stále výraznější vliv. V Brně chodí lidé před obědem na stránky www.fajnsmekr.cz a i někteří zdejší restauratéři přiznávají, že je hodnocení hostů posouvá dopředu.

"Pomáhá mi to bránit se proti takzvané provozní slepotě. Dočetl jsem se na nich například, že je to u nás perfektní, ale ten pita chléb je průšvih. A to byl pro mne dostatečně důrazný impulz k tomu, abych ho změnil," říká Jiří Vondráček, provozovatel brněnské restaurace Klub cestovatelů.

"Příspěvky na tomto serveru čtu. Vadilo mi však, že tam někdo napsal, že jsme restaurace, kam jezdí jen naleštěnci s audinama. Jsem si jistý, že to psal někdo, kdo u nás nikdy nebyl," říká manažer restaurace Rialto Martin Němec.

Správce webu: Restauratéři chtějí mazat diskuse

Stránky fajnsmekr.cz fungují už více než osm let. Podle jejich správce Dušana Makovského není jejich posláním hodnotit restaurace, ale trochu pozvednout úroveň gastronomie. Připustil však, že některé příspěvky mají opravdu velký vliv.

"Naším primárním účelem není kritizovat nebo vyzdvihovat, preferujeme základní informace," říká Dušan Makovský. Už však také zaznamenal, že si konkurenční restaurace jejich prostřednictvím vyřizovaly své účty. A občas se i ozve majitel restaurace, který chce diskusi týkající se jeho zařízení vymazat.

Ilustrační foto

"Tyto případy řešíme individuálně. Cenzuru na vyžádání ale neděláme. Pokud jsou příspěvky bez vulgarit, necháváme je tak," dodal.

Menu na internetu si lidé nepřečtou jen v Brně, ale i v některých městech kraje.

"Kdo není na síti, jako by neexistoval"

"Když jsme ho začali tímto způsobem zveřejňovat, hodně nám to pomohlo," říká například provozní hotelu Allvet ve Vyškově Lenka Miklošková. Přiznala, že tuto službu zavedla i proto, že s ní má osobně velmi dobré zkušenosti. "Co nenajdu na internetu, jako by pro mne neexistovalo. Naslepo už bych nikam nešla," říká.

Ilustrační foto

Podívat se před obědem na internet však není zdaleka jihomoravská specialita. "Podobné servery nyní vznikají v Česku i ve světě jako houby po dešti. Například v Americe, Německu nebo v Itálii jsou velmi navštěvované a hodně populární," říká Martin Kuciel, autor recenzí brněnských restaurací.

"Když se ovšem nechají diskuse otevřené, může si napsat kdokoliv, co chce. A to zkvalitnění gastronomie většinou nepomáhá, protože se v nich objevují i falešně pozitivní nebo negativní hodnocení. Pro návštěvníky to ztrácí hodnotu, nevyznají se v tom," upozorňuje Kuciel.

„Kritizovaní se chválí sami“

Diskuse o jídle na internetu mohou gastronomii v restauracích na jižní Moravě posouvat dopředu, ale kritika jim může i hodně uškodit.
Tvrdí to Martin Kuciel, autor recenzí brněnských restaurací a provozovatel serveru www.cuketka.cz. Říká, že hodně záleží na tom, jak se tyto diskuse vedou.

Proč záleží na jejich způsobu vedení?
Když se nechají otevřené, může si napsat kdokoliv, co chce. A to zkvalitnění gastronomie většinou nepomáhá, protože se v nich objevují i falešně pozitivní nebo negativní hodnocení. Pro návštěvníky to ztrácí hodnotu, nemohou se pak v těchto názorech vyznat.

Je lepší, když se příspěvky nějak usměrňují?
To je druhá možnost, že správce serveru nebo diskuse příspěvky hlídá. Pouští jen ty, u kterých má jistotu, že jsou od návštěvníků restaurace, a všechny podezřelé maže. V tom momentě se z takového diskusního fóra stává dobrý nástroj, lidé se v ní mohou zorientovat. A i restauratér ji může brát jako zpětnou vazbu.

A dá se vůbec taková diskuse o jídle nějak objektivně "ošetřit"?
Dá. Pokud za hodnocením je nějaký uživatel, který na serveru působí delší dobu a není anonymní. To vede k tomu, že lidé nepíší úplné hovadiny, ale autentické názory.

Setkal jste se s tím, že se některá restaurace snažila hanlivým hodnocením zlikvidovat konkurenci?
Většinou je to naopak. Kritizovaná restaurace, ta potrefená husa, se někdy snaží do diskuse vstoupit jako maximálně spokojený host a vyvracet tvrzení ostatních hostů. Ale i takové příspěvky se dají velmi snadno poznat.

,