Test křídla na brněnské Fakultě strojního inženýrství VUT | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Inženýři brněnské VUT umí letadlo vymyslet i zvětšit

  • 1
Amatérský pilot ze Spojených států se rozhodne, že si z Česka nechá poslat sportovní letadlo. Jenomže zjistí, že je mu "malé". A tak firma požádá letecký ústav brněnského VUT, aby vymysleli, jak letadlo pro "oplácanější" národ upravit.

Na brněnské technice si třeba lámou hlavu i s bezpilotního letadlem. A testují malé, lehké a ultralehké stroje, které létají po Evropě a USA.

"Třeba tady zrovna skončila únavová zkouška, kdy křídlo kmitalo čtrnáct dní v kuse," ukázal do jedné ze speciálních hal Jaroslav Juračka, zástupce ředitele leteckého ústavu, na několikametrovou část letadla.

Takový test odborníkům ukáže, kolik toho může stroj bezpečně nalétat. "Například 20 tisíc letových hodin. To znamená, že po nich jde letadlo do šrotu," vysvětlil Juračka.

V dalším místě testovací haly speciální přístroj pomáhá zjistit, jak rychle se rozvine trhlina v plechu na křídle. "Pravidelné prohlídky letadla jsou v určitých intervalech. My se musíme testem utvrdit, že by se trhlina v mezidobí nebezpečně nerozšířila,“ popsal Juračka. Podle výsledku pak mohou změnit materiál nebo konstrukci křídla.

Letadlo bez testů nesmí létat
A k čemu takové testování, když inženýři všechno vypočítávají a simulují na počítači? "Letadlo, které by nikdo neozkoušel, by nesmělo létat. Na papíře a počítači to všechno může vypadat stoprocentně jasně, ale testy ukáží i nepředvídatelné vady. Navíc nikdo by do neotestovaného stroje nesedl," poznamenal Juračka.

U bílého křídla uvězněného v dřevěné konstrukci mezitím stojí několik specialistů na letecké stroje. Chystá se zkouška zatížení křídla. Test zaznamenává kamera, pracovníci leteckého ústavu na pokyn dávají na část křídla, pomocí níž pilot letadlo řídí i brzdí, těžké barevné pytlíky.

"Je to křídlo letounu, který by tu mohl létat za deset let," prozradil Juračka. Jedná se o bezpilotní letadlo, které by mohlo létat i s cestujícími. "Zatím je to věc budoucnosti. V Evropě totiž není možné, aby kromě vojenských letounů brázdily oblohu bezpilotní stroje," vysvětlil docent z VUT.

Vývoj stroje trvá i sedm let
Letecký ústav, kde Juračka pracuje, pro české firmy malá letadla testuje, ale také je vymýšlí. "Vývoj jednoho letadla trvá zhruba pět až sedm let. Firma ho vyrobí a my ho pak testujeme," popisoval spolupráci s leteckými firmami v Kunovicích, Jihlavě či Velkém Meziříčí Juračka.

Dotace z Unie by brzy měly zajistit brněnské technice peníze na vybudování strojírenského institutu NETME Center, kde by odborníci na letectví také mohli rozvíjet své nápady. Nové centrum by Brno mohlo dostat na špičku vývoje strojírenství.