Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jančura si stěžuje v Bruselu. Úředníci nepustili žluté vlaky na jih Moravy

  8:54aktualizováno  8:54
Ještě na podzim to vypadalo, že se žluté vlaky společnosti RegioJet do dvou let mohou ukázat na jihomoravských tratích. Majitel firmy Radim Jančura se totiž chtěl ucházet o možnost provozovat linku R13 z Brna do Břeclavi a z Břeclavi do Olomouce. Trať plánoval převzít od roku 2017 po Českých drahách. Dnes je vše jinak.

Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura. | foto: ČTK

Státní železniční společnost bude trasu, na které už od listopadu jezdí s novými vozy InterPanter, obsluhovat až do konce roku 2025. Vyplývá to ze smlouvy mezi společností a státem, jejíž součástí bylo právě i pořízení nových vlaků, dotovaných více než miliardou z evropských fondů.

Ministerstvo dopravy zadalo dopravci zakázku napřímo, bez výběrového řízení, obávalo se totiž, že by jinak Česko nestihlo do konce roku 2015 příslušnou dotaci vyčerpat. Podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda to ale zákon umožňuje. „Vše proběhlo plně v souladu s předpisy vnitrostátního i unijního práva,“ ujistil Neřold.

Ministerstvo pochyby odmítá

Jančura naopak navrhoval, aby na lince jezdily České dráhy pouze dva roky. Potom by rychlíkové spoje provozoval vysoutěžený dopravce, který by nabídl nejnižší cenu. S návrhem však nepochodil, České dráhy zůstanou na trase dalších deset let.

„Rozhodnutí považuji za velmi špatné a jde na vrub politické zodpovědnosti premiéra Sobotky. Čerpání evropských peněz musí být v souladu s principy strukturálních fondů a vždy je potřeba zvolit efektivnější variantu pro stát. To se v tomto případě nestalo,“ uvedl Jančura.

Na nevýhodný postup prý již upozornil evropské orgány. „Protože se stát rozhodl pro méně výhodnou nabídku, reálně hrozí, že bude muset peníze EU vracet,“ dodal.

Ministerstvo i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) to však považují pouze za spekulace a pochybení odmítají. „Nabídka společnosti RegioJet nebyla srovnatelná, protože nenabízela provozování linky v požadovaném termínu,“ řekl Neřold.

Vlastní vlaky jako v Německu

Jančurova společnost se přesto může na jihomoravských tratích časem objevit. Zastupitelstvo kraje totiž schválilo záměr nakoupit nové vozy do svého vlastnictví. Ty pak chce kraj jako vůbec první v republice pronajímat dopravci, jenž vzejde z veřejné soutěže. Otevře se tak prostor i pro soukromé firmy.

„Nakoupené vlaky poskytneme tomu, kdo bude mít uzavřenou smlouvu jako náš partner pro regionální železniční dopravu. V případě problémů provozovatele nehrozí, že by byla zastavena železniční doprava, protože kraj bude nadále nakládat s vlastním majetkem,“ uvedl hejtman kraje Michal Hašek (ČSSD).

Takový model funguje například v Německu. „Stát může uspořit tím, že po skončení desetileté smlouvy vozidly dále disponuje a neplatí náklady na pořízení nových. Musí se však starat o jejich údržbu,“ přiblížil Josef Petrák, šéfredaktor webu o českých železnicích ŽelPage.cz.

Na nákup vlaků chce kraj využít šest miliard korun z evropských fondů, zbývajících 1,065 miliardy dodá ze svých prostředků. Jezdit by pak s nimi chtěl na lince S2, tedy z Křenovic přes Brno a Blansko do Letovic, a S3, která vede z Břeclavi do Brna a dále do Tišnova.

Linky až do konce roku 2019 provozují České dráhy. Část jejich vozového parku na trati je přitom starší než 45 let. I proto se ho kraj rozhodl modernizovat.

„Uznáváme, že zhruba 30 procent spojů na lince zajišťujeme staršími jednotkami, které určitě nesplňují požadavky cestujících na moderní cestování,“ podotkla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Zároveň však dodala, že se společnost do případného výběrového řízení určitě přihlásí.

Pozitivně to vnímá i Jančura. „Je to jediné správné řešení a soutěže se rozhodně zúčastníme,“ řekl.

Kraje si chtějí ukrojit víc

V evropském dotačním programu, z nějž chce kraj peníze čerpat, je zatím zhruba 20,3 miliardy korun. Na regionální vlaky je však určená jen polovina. Vzhledem k šestimiliardovému požadavku hejtmana Haška by tak pro ostatní kraje příliš nezbylo.

Třeba Moravskoslezský kraj po ministerstvu dopravy žádá tři miliardy, Plzeňský, Pardubický či Liberecký kraj asi miliardu.

„Věříme, že peníze rozdělí ministerstvo dopravy spravedlivě všem krajům,“ uvedl například náměstek hejtmana Plzeňského kraje Jaroslav Bauer (ČSSD). A o konkrétních částkách nechtějí hovořit ani v jiných krajích.

„Je důležité o tom včas jednat a počkat na vzájemnou dohodu Asociace krajů,“ doplnil radní pro dopravu Libereckého kraje Vladimír Mastník (SLK).

Mluvčí ministerstva dopravy však podotkl, že úřad uvažuje o navýšení peněz tak, aby bylo vyhověno požadavkům všech krajů. Kromě toho je navíc ve hře i varianta, že by nové vlakové soupravy mohl pořídit také stát. Prostřednictvím Správy železniční dopravní cesty, jež by zajišťovala servis a údržbu souprav, by je pronajímal soukromým dopravcům.

Autor:






Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.