Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží...

Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží (22. září 2011) | foto: Yan Renelt, MF DNES

Hašek připravil kraj o 150 milionů, tvrdí Jančura. Hejtmana viní z korupce

  • 235
Majitel firmy Student Agency Radim Jančura se našel v roli bojovníka proti korupci. A vyhlásil válku jihomoravské "vládě". Hlavně jejímu šéfovi Michalovi Haškovi z ČSSD. Podnikatel a moravský patriot Jančura tvrdí, že kraj mohl ušetřit, ale jeho hejtman to zatrhl.

Radim Jančura je majitelem flotily žlutých autobusů s logy Student Agency. Plány vyrazit se stejnobarevnými vlaky na jihomoravské koleje mu ovšem nevyšly. Hejtmana Michala Haška, který takový návrh odmítl, teď Jančura viní z korupce.

Jste moravský patriot, s hejtmanem Michalem Haškem ovšem máte dlouhodobé spory...
Říkám, že Michal Hašek je hlupák i zloděj a mám k tomu evidentní důvody. Na podzim roku 2009 jsme mu dali nabídku na provozování veškerých elektrických vlakových souprav, které tady po jižní Moravě jezdí. Řekli jsme, že to budeme dělat o 150 milionů korun levněji, než to dělají České dráhy. Za rok. To je při desetiletém kontraktu hromada peněz. Od té doby ale hejtman přede mnou utíká a odmítá schůzku. Místo, aby na provozování těchto elektrických tratí, u kterých je největší možná úspora pro kraj, byla vypsána soutěž, zařídil pravý opak a dále po nich budou jezdit České dráhy. Normálně by zvítězil ten lepší, levnější. Já ale ani nemám možnost se soutěže účastnit, protože žádná nebyla.

Kde by se dala udělat taková úspora?
I když se moderní elektrické soupravy nakoupí za velké peníze, jezdí pak jako metro tam a zpět bez drahé údržby. Ale především na těchto hlavních tratích se dá výrazným zvýšením kvality navýšit počet cestujících na dvojnásobek. Pokud si ale teď v rámci desetileté smlouvy koupí za své vlaky České dráhy, úspory si nechají a dotace na provoz budou pobírat stejné. A to hejtman dobře ví.

Proč se tedy podle vás hejtman přesto rozhodl, že koleje budou dále patřit vozům Českých drah?
Michal Hašek totiž nerozvažuje podle toho, kde kraj ušetří, ale jak může mít provizi z nákupu vlaků. Mluví se o 40 milionech korun, které má Hašek, případně ČSSD, dostat za to, že tyto elektriky zůstanou na dalších deset let v rukou Českých drah a koupí se tam jednotky RegioPanter od Škody Plzeň za zhruba 800 milionů korun. Pro mě je Michal Hašek v tu chvíli zloděj, i kdyby oněch 40 milionů byla lež. Připravil kraj o 150 milionů korun ne proto, že se spletl, ale proto, že se tak vědomě rozhodl.

Můžete to dokázat?
Občané mají právo i věci, na které nemáme důkazy, označit pravým jménem. Já nepotřebuji získat důkaz, že Hašek získá úplatek 40 milionů korun. Já mohu dokázat, že odmítl úsporu pro kraj 150 milionů ročně. My nejsme policie. Ve chvíli, kdy Hašek ve velkém dělá korupci, bohužel takřka neexistuje způsob, jak ho chytnout do klepet. Tak, jak to dělal David Rath, to není podle mě u politiků běžné. Pro výběr peněz a dokončování obchodů mají prostředníky. Topolánek měl Dalíka, sociální demokracie Tvrdíka. Hašek má svého poradce Martina Bělčíka, jak mám potvrzeno z několika stran.

Proti korupci brojíte jako člen Nadačního fondu Karla Janečka.
Stačí s kolegy zažít pár hodin a hned mám pocit, že se tady brzy něco změní. Protikorupčních aktivit jsou mraky, ale tohle je jiné. My suplujeme práci policie. Máme tým analytiků, kteří se kauzami podrobně zabývají dlouho předtím, než podáme trestní oznámení. Pak není pro policii tak snadné je jako nějaký dohad odložit do šuplíku.