Japonci připravují 3. soutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis.

Japonci připravují 3. soutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. | foto: Monika Tomášková, Monika Tomášková,  MF DNES

Japonci přivezli svá čtyři roční období, před ohňostrojem měli trému

  • 1
Vybrat na letošní přehlídce ohňostrojů společnost z největší dálky vůbec není těžké. Suverénně vede Marutamaya, která se brněnským divákům představila v pondělí večer. "Je to typická japonská podívaná. Symbolizuje čtvero ročních období tak, jak vypadá u nás doma," poznamenal Tsukasa Shimofuku.

Přípravy trvaly dlouhých šestnáct hodin. Obrovský ponton je naložený množstvím krabic a dřevěných konstrukcí s dlouhými "trubkami". Na břehu spokojeně, ale trochu nervózně odpočívají ti, kdo tohle všechno připravili.

Tři členové japonské ohněstrůjné společnosti Marutamaya se odpoledne teprve chystali ohromit brněnské publikum svým představením. To bylo nepochybně nejexotičtějším na letošním ročníku Ignis Brunensis.

Bez domácích materiálů
Cesta Asiatů na soutěžní přehlídku nebyla vůbec jednoduchá. "Bohužel tu nemůžeme předvést žádné efekty čistě z japonských materiálů. Nemohli jsme z Japonska totiž nic přivézt," vysvětluje jeden z autorů pondělní podívané Tsukasa Shimofuku. Společnost Marutamaya však má naštěstí blízké společníky i přímo v Evropě.

"Veškeré naše vybavení jsme přivezli ze Španělska. Od společnosti, s níž už deset let pravidelně spolupracujeme a jejíž materiál si necháváme dovážet i do Japonska," objasňuje Shimofuku. Přesto jej trochu mrzí, že se bez tradičních materiálů musel obejít. Efekty vyrobené v daleké Asii jsou totiž podle něj odlišné od těch, které vznikají v Evropě.

"Ty japonské jsou komplikovanější. Jsou na pohled mnohem hezčí po jediném výstřelu. Ale evropský materiál má také mnoho kladů. Je výkonnější, co se týká síly i barvy," snaží se popsat pětatřicetiletý odborník, kterého ohnivá podívaná živí už čtrnáct let.

Měli strach z publika
Před představením se nemohl ubránit trémě. A to hned z několika důvodů. "Jde o tradiční japonskou podívanou s efekty a barvami podle ročních období u nás doma. Navíc jsme použili typickou japonskou hudbu. Lidé tu na něco takového nejsou zvyklí, tak doufám, že náš záměr pochopí," směje se nervózně Tsukasa Shimofuku.

Dalším důvodem k obavám je ruční odpalování ohňostroje. Naposledy tuto techniku používal před deseti lety. Od té doby souhru efektů s hudbou řídí počítač.

Přestože je Shimofuku především designérem ohňostrojů, rozhodně se nechystal odpalování jen sledovat. "Člověk musí mít zkušenost s odpalováním, aby mohl ohňostroje navrhovat. Navíc mám tuhle část práce velmi rád, je to zábava. Proto jsem si tuhle práci vybral," směje se Shimofuku.