Prázdné místo po obrazu Petra Lorenze, který někdo ukradl na výstavě v brněnské Redutě

Prázdné místo po obrazu Petra Lorenze, který někdo ukradl na výstavě v brněnské Redutě | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Je umění v galeriích a muzeích v Brně v bezpečí?

  • 0
O minulém víkendu okradli v brněnské Redutě mladého umělce. Podobný případ si zdejší galeristé nepamatují nejméně pět let. Jsou obrazy a jiné umělecké skvosty v brněnských galeriích či muzeích v bezpečí?

Neznámý lapka si dal v divadle Reduta práci, odšrouboval sklo z vitríny, obrázek Petra Lorenze sundal z lanka a ještě přitom poničil objekt hliněné pistole.

Jinde si na řádění zlodějů stěžovat nemohou. Soukromé i veřejné brněnské instituce, které vystavují často velmi cenné umění, se bojí více vandalů než lupičů.

"Za pět let, co jsem ve funkci, jsme naštěstí neměli ani jeden případ, kdy by si chtěl někdo něco odnést," uvedl ředitel Muzea města Brna Pavel Ciprian. Přitom sály na hradu Špilberk přímo přetékají vzácnými obrazy, ale také užitým uměním.

"Volíme kombinaci elektronické i fyzické ostrahy. A to i mimo návštěvní dobu," komentuje bezpečí sbírek ředitel Ciprian.

Jmenovat nejcennější exponáty odmítá, naznačuje jen, že na hradě jsou díla s vlastním alarmem. "Stačí se přiblížit na kritickou vzdálenost a hlídač hned dostane signál," říká Ciprian.

Uhlídali i hrobku faraonovu

Špatnou zkušenost s poberty nemají ani na velkolepé výstavě Tutanchamon, jeho hrob a poklady. A to jde navíc o interaktivní expozici, která dosavadních sto tisíc návštěvníků přímo vybízela, aby si na některé napodobeniny z faraonova hrobu sáhli.

"Nic se nám, k našemu milému překvapení, neztratilo. Mezi návštěvníky však neustále hlídkuje čtrnáct strážců," uvedl pořadatel Aleš Hrbek.

Tutanchamonova pohřební výbava, která je v Brně k vidění do poloviny března, však potenciální lapky odrazuje zřejmě i tím, že jde o vynikající napodobeniny. Nádhera zlata a drahokamů je ve skutečnosti barvená sádra a sklo.

Pětiletku bez chmatáků mají za sebou také v Moravské galerii Brno. Ředitel druhého největšího muzea umění v zemi Marek Pokorný míní, že jde o psychologickou bariéru.

"Lidé vědí, že ukrást něco není přece jen tak úplně jednoduché," dodal Pokorný.

V Redutě asi selhal hlídač

Lorenzovi zmizelo dílo nazvané Večerní přelet nad ostrovem, které letos vytvořil kombinovanou technikou. "Byl to olej na dřevě, měřil asi 30 na 40 centimetrů, jednalo se o poctu starým mistrům," popsal autor.

Obrázku si cení na šest tisíc korun, poničený objekt podle něho stál tisíce tři.

Podle vedení divadla Reduta je zabezpečení budovy i výstav maximální. "Máme tady non stop ochranku i kamery. Selhal zřejmě lidský faktor. A navrch to byl skutečně miniaturní obrázek," dodal šéf Reduty Petr Štědroň.

S okradeným umělcem už divadlo jednalo a omluvilo se mu. "Naši právníci nyní hledají způsob, jak třeba ztrátu vyrovnat z pojištění divadla," dodal Štědroň. Dodává, že kamerové záběry lidí, kteří se sobotní podvečer pohybovali v objektu, policie odmítla.

"Sdělili nám, že jde o nepoužitelný materiál, který nezachycuje konkrétního pachatele," poznamenal Štědroň.

Kamery na místo činu v době krádeže nedohlédly, mířily na opačnou stranu chodby.

Lorenz chce prázdné místo po zcizeném obrázku zaplnit svérázným sdělením o krádeži a popisem dílka, které zmizelo neznámo kam.