Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Umíme být užiteční i v opozici, říká lídryně zelených Drápalová

  16:35aktualizováno  16:35
Strana zelených se do krajského zastupitelstva na jihu Moravy dostala zatím jen jednou ve volbách v roce 2004. Letos zelení věří, že potřebných pět procent získají znovu. "Vstupovat do koalice jen kvůli zisku křesel nebudeme. Umíme být užiteční i v opozici," tvrdí lídryně zelených Jana Drápalová.

Jana Drápalová vede kandidátku Strany zelených a nezávislých starostů. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Předvolební průzkumy naznačují, že Strana zelených bude v letošních krajských volbách ráda za každé křeslo. Pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do zastupitelstva totiž zelení zatím vůbec nemají jistou.

Přesto věří, že ji přinejmenším na jižní Moravě překonají. Kromě jiného i díky tomu, že na kandidátku pozvali nezávislé starosty obcí, které nejsou spokojené s přístupem kraje k malým radnicím a hlavně k tvorbě krajského územního plánu.

"Není možné připustit, aby se krajský územní plán prosazoval navzdory vůli obcí a navzdory zákonu," říká jihomoravská lídryně zelených Jana Drápalová.

Mezi třiadvaceti lídry stran, které kandidují do krajského zastupitelstva, jste jediná žena, jediná kandidátka na hejtmanku. Jak se v mužském světě politiky cítíte?
Zajímavé je, že v Novém Lískovci, kde jsem už léta starostkou, máme v orgánech obce dost žen. V pětičlenné radě městské části jsou nyní například tři. Já ale nemám problém pracovat s muži, a to ani na politickém poli ani jinak. Tedy pokud jsou věcní a nedělají podpásovky. Toho, že jsem mezi lídry jediná žena, jsme ale využili v předvolební kampani. Kandiduji totiž s heslem "Chcete změnu? Volte ženu."

Ve svém volebním programu máte těch změn naplánovanou celou řadu a některé z nich jsou poměrně radikální. Trváte například na zachování brněnského nádraží v centru, u výběrových řízení vypsaných krajem chcete zveřejňovat i vlastnickou strukturu uchazečů u zakázky, plánujete zlevňovat hromadnou dopravu a naopak odmítáte další slučování škol. Jak hodláte tyto své záměry prosazovat, když to zatím nevypadá, že váš hlas bude v zastupitelstvu příliš silný?
Naše plány vůbec nejsou nereálné. Jsou naopak zcela reálné, praktické a rozumné. Už se totiž ukazuje, že řada projektů sice může mít klidně i stoprocentní podporu mezi politiky v zastupitelstvu, ale ani přesto se je za desítky let nedaří prosadit a realizovat - ať už je to třeba otázka odsunu brněnského nádraží, nebo stavba některých dálnic. Ty se dlouhá léta vydávají za spasitelské řešení, přitom ale podle stavu státního rozpočtu všichni víme, že se v nejbližších desítkách let stavět zkrátka nebudou.

Zelení a jejich šéfka

Jana Drápalová
Narodila se v roce 1962. Je vdaná, má dvě dospělé děti.
V politice se pohybuje od roku 1994, kdy byla poprvé zvolena do zastupitelstva města Brna jako nezávislá na kandidátce Strany zelených. Od té doby je v městském zastupitelstvu stále, v letech 2006 až 2010 byla i členkou Rady města Brna.
Už deset let je také starostkou městské části Nový Lískovec. Krajskou zastupitelkou byla v předminulém volebním období.

Oč zelení hrají
Strana zelených se do krajského zastupitelstva dostala zatím jen jednou - ve volbách v roce 2004 těsně překročila pětiprocentní hranici a získala tři křesla. Před čtyřmi lety ovšem volební zisk 3,64 procenta nestačil a strana ze zastupitelstva vypadla.
Lidé, kteří jsou nyní na kandidátce nazvané Zelená pro Moravu, ovšem měli vliv na dění v kraji i navzdory tomu, že nesedí v zastupitelských lavicích. Nezávislí starostové, které strana na svoji kandidátku přizvala, totiž letos u Nejvyššího správního soudu napadli krajský územní plán. A se svojí žalobou uspěli - soud územní plán zrušil s tím, že krajský úřad při jeho přípravě nebral ohled na zájmy a zdraví lidí.

Jaké je tedy vaše řešení této situace?
Tím, že se veškeré úsilí kraje orientuje na přípravu megalomanských projektů, se bohužel zanedbávají menší a levnější opatření, která lidem pomohou v dohledné době. Mám na mysli například modernizace stávajícího spojení mezi Pohořelicemi a Znojmem nebo silnice z Brna do Svitav tak, aby byly tyto trasy bezpečnější.

Jak chcete pro tyto plány získat podporu ostatních stran v zastupitelstvu? Máte už například představu, s kým byste mohli vytvořit koalici?
Pro nás je důležité, abychom v případě podpisu jakékoliv koaliční smlouvy našli v klíčových věcech programovou shodu. Nebudeme vstupovat do žádné koalice jen kvůli zisku křesel.

A jaké jsou pro vás ty nejzásadnější body, na kterých budete trvat?
Jde například o zachování nádraží v centru Brna. Odmítáme také jakékoliv zdražování veřejné dopravy a další slučování škol. Pokud nenajdeme partnera, který by nám tyto body zaručil, do žádné koalice vstupovat nebudeme. A myslím si, že už jsme na několika úrovních dokázali, že umíme být užiteční i v opozici.

Odsun brněnského nádraží jste odmítali i před komunálními volbami v roce 2006. Nakonec jste však skončili v koalici, která odsun nádraží vlastně propagovala, a kvůli tomuto spornému bodu bylo vedení města dosti nejednotné. Nehrozí, že nyní totéž zopakujete na krajské úrovni?
V první řadě je nutné říct, že sociální demokracie jako náš tehdejší největší koaliční partner ještě před volbami odsun nádraží také odmítala. V naší koaliční dohodě byla tato otázka otevřená s tím, že se nechají udělat studie. To, že nakonec ČSSD otočila, je bohužel spíše její problém než problém Strany zelených. My držíme stále tutéž programovou linii.

Jako další z nepřekročitelných podmínek vstupu do jakékoliv koalice uvádíte zachování cen jízdného v hromadné dopravě. Ve volebním programu dokonce plánujete jeho zlevnění o deset procent. Jak toho chcete v době všeobecného zdražování docílit?
V první řadě bychom na úrovni kraje chtěli prosadit to, co už naší zásluhou funguje v Brně - tedy bezplatné jízdné pro cestující starší 70 let a doprovod dítěte do tří let. V Brně se to osvědčilo a nebyla to žádná velká finanční zátěž. Není tedy žádný důvod, proč by to nemohlo fungovat i v kraji. A co se týká desetiprocentního zlevnění jízdného, toho by se podle našich propočtů dalo docílit, ale zřejmě až na konci volebního období například díky úsporám, které může přinést rozšiřování tendrů na poskytovatele železniční dopravy. Po skončení platnosti stávajících smluv s Českými drahami by se pak podle nás měly vypisovat soutěže na všechny tratě.

Rozhovory s lídry stran

Seriál rozhovorů s lídry stran, které kandidují do Zastupitelstva Jihomoravského kraje, začíná rozhovorem s Janou Drápalovou ze Strany zelených a nezávislých starostů. Následovat budou lídři KDU-ČSL, TOP 09, ODS a ČSSD.

Lidé, kteří jsou na vaší kandidátce, se výrazně postavili proti současnému vedení kraje v otázce zásad územního rozvoje. Napadli je u soudu a uspěli, takže kraj ani po dvanácti letech své existence stále nemá územní plán.
To, že tento důležitý dokument stále není schválený a platný, je jednoznačně chyba. Není ale možné, aby se krajský územní plán prosazoval navzdory vůli obcí. To, že se tak dosud dělo, přitom potvrdil i rozsudek soudu.

Současné vedení kraje ovšem tvrdí, že při přípravě územního plánu bylo vše v pořádku. Za jeho zrušení a všechny následné komplikace prý mohou ti, kteří ho u soudu napadli - tedy právě starostové z vaší kandidátky.
Uznávám, že kde není žalobce, není soudce. Kdyby se tedy územní plán k soudu nedostal, zřejmě by nyní platil. Po přečtení rozsudku by si ale krajští politici a úředníci měli nasypat popel na hlavu, protože soud potvrdil, že neudělali svoji práci dobře. A není přece možné připustit, abychom připravovali veřejné stavby za veřejné peníze protizákonně. Řada silnic, které byly ve zrušeném územním plánu zakresleny, by například vůbec neměla šanci projít pozdějším posuzováním a zkrátka by nezískala územní rozhodnutí a stavební povolení. Chceme se tedy zasadit o to, aby se nové zásady územního rozvoje připravily dobře. A není pravda, že jsme proti všemu, jak se o zelených často říká. Stavíme se jen proti megalomanským a nereálným projektům, které zhoršují životní podmínky a zdraví obyvatel.

Plánujete, že budete požadovat nezávislý audit všech projektů v kraji, které jsou podpořené z Evropské unie. Máte signály, že zde jsou v přidělování dotací nějaké problémy podobné těm, které nyní vyšetřuje policie například ve Středočeském či Ústeckém kraji?
Bylo by zvláštní, kdyby byly ve všech krajích potíže a jen u nás bylo vše křišťálově čisté. Nechci teď jmenovat konkrétní projekty a myslím si, že se za evropské peníze udělala řada užitečných věcí. Ale i v Jihomoravském kraji jsou věci, které by mohly vzbuzovat pochybnosti. Kontrolní mechanismy sice nyní nastaveny jsou, ale vše by mělo být přístupné veřejnosti. Takové informace přeci musí být ze zásady veřejné, stejně jako například údaje o veřejných zakázkách či služebních cestách politiků.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Žena našla tašku s 213 tisíci. Odnesla ji strážníkům, ti vypátrali majitele

Dobrý skutek, který se hned tak nevidí, udělala ve středu šestašedesátiletá žena. Nalezenou tašku s 213 tisíci odevzdala brněnských strážníkům, kterým se...  celý článek

Začala rozsáhlá modernizace pasáže Jalta v Brně. Při stavebním průzkumu odkryla...
Jalta bude v novém. Začaly opravy, stavbaři asi narazili na místnost StB

Do Jalty se začínají stěhovat dělníci. Po roce příprav majitel zahajuje opravy, pasáž má být hotová v příštím roce. Při stavebním průzkumu odkryla budova...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Jihomoravský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.