Nejoblíbenější značkou na jihu Moravy je Škoda, modelem pak Felicia (na snímku prodavač bazaru Eurocar v Brně Ladislav Pokorný)

Nejoblíbenější značkou na jihu Moravy je Škoda, modelem pak Felicia (na snímku prodavač bazaru Eurocar v Brně Ladislav Pokorný) | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Jihomoravané mají v oblibě staré škodovky, nejčastěji řídí Škodu Felicii

  • 15
Jak vypadá typické auto v Brně? Podle Sdružení automobilového průmyslu to není žádný nadupaný vůz za statisíce, ale bezmála třináct let staré auto z dílny mladoboleslavského závodu. Ze 160 tisíc jich v Brně a okolí jezdí více než třetina, největší oblibě se pak těší Škoda Felicia

"V Brně je registrováno 159 tisíc aut. Z toho je 57 tisíc vozů značky Škoda," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. S velkým odstupem pak následují legendy jako Ford či Renault.

Dominuje ovšem mladoboleslavský model Felicia, který je vůbec nejrozšířenějším autem v Česku. "Když se o ni majitel stará, vydrží léta," popisuje majitel brněnského autoservisu Jiří Fasora.

Každý den prodáme nové auto, říká vedoucí prodejen

Kromě dlouhověkosti si automechanici na felicii pochvalují levné náhradní díly a snadnou údržbu. "Je třeba pamatovat na pravidelné prohlídky. Ideálně po patnácti tisících kilometrech," připomíná automechanik Milan Vyzina.

Další výhodou auta je v současnosti jeho nízká cena. V autobazaru jej lze pořídit od pěti tisíc korun. Pokud vůz není shnilý, může mít nový majitel na chvíli vystaráno. "Nemá nejhorší jízdní vlastnosti. Spokojí se s ní začátečník, ale i rodina, které nebude vadit méně místa. I spotřeba okolo sedmi litrů se dá snést," dodal Fasora.

I když brněnskými ulicemi občas projíždějí "historické modely" včetně trabantů, průměrné stáří aut je nižší než celorepublikový průměr. "V Brně je průměrný věk vozů 12,8 let, celorepublikové číslo je 13,7 roků," vypočítává Šípek.

Podle něj tento údaj vypovídá o tom, že se obyvatelům nežije nejhůř. Důkazem toho jsou názory prodejců nových vozů. "Zájem je velký. Každý den prodáme jeden nový vůz. Poptávka je po octáviích s dieselovým motorem a klimatizací," popsal vedoucí prodejen autosalonu Autonova Marek Leichmann.

Češi nechtějí utrácet za nová auta

Zatímco v Brně se auta věkem řádí k mladším, jižní Morava pokulhává. Lidé tu jezdí ve vozech starých 13,34 let. I v ostatních městech kraje mají převahu modely z Mladé Boleslavi. Nejvíce škodovek jezdí na Hodonínsku, rovných 25 tisíc. "Následují vozy značek Ford a Renault," popsal mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Na stáří vozů se podepisují hlavně dvě věci. Do Česka proudí ojetá auta a lidem se za nová nechce utrácet. "Čtvrtina všech ojetin má víc než deset let," upozornil Šípek.

Rozhoduje nízká cena. "Zákazníci se ptají po záruce a ceně. Až pak je zajímá rok výroby a počet najetých kilometrů," popsal jednatel autobazaru Eurocar Jiří Pecina.

Starší vozy jsou tak nadále v kurzu, což vidí nelibě Sdružení automobilového průmyslu. "Vozy starší deseti let se podílejí na celkové nehodovosti ze šedesáti procent," podotkl Šípek. Obnova vozového parku by pak podle sdružení snížila počet smrtelných nehod.

Ani koupě nového auta ale nemusí být zárukou, že budou silnice bezpečnější. "Starší vozy některých značek mohou být bezpečnější než malé nové vozy," říká ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. To ovšem neplatí pro felicii. "Je již koncepčně zastaralá. Dnes je standard alespoň dva airbagy a ABS," dodal Frič. To felicii v základní výbavě chybělo.