Brněnská pobočka Všeobecné zdravotní pojišťovny letos klientům vydala 2 150 výpisů z účtů, loni to bylo za celý rok 2 433. Ilustrační snímek

Brněnská pobočka Všeobecné zdravotní pojišťovny letos klientům vydala 2 150 výpisů z účtů, loni to bylo za celý rok 2 433. Ilustrační snímek | foto: ČTK

Jihomoravané se víc starají o stav svých účtů u zdravotních pojišťoven

  • 1
Stále víc lidí na jižní Moravě se začíná zajímat o účty, jež mají u zdravotních pojišťoven. Zjišťují, zda si na jejich jméno lékaři nevydávají falešné recepty, nebo neúčtují za vyšetření, která se vůbec neuskutečnila. Vedou je k tomu informace o podvodech s předepisováním léků.

Dva lékaři kyjovské nemocnice si mohli vypisováním falešných receptů přijít na statisíce korun. Kvůli podobným případům zaznamenaly v poslední době pojišťovny u pacientů větší zájem o výpisy z účtu.

Brněnská pobočka Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) letos svým klientům vydala na jejich žádost 2 150 přehledů. Přitom loni to bylo za celý rok jen 2 433.

"Počet žádostí o výpis z individuálního účtu se v minulých dvou letech výrazně neměnil. Letos došlo v první polovině roku k nárůstu. Jejich zájem vítáme, pomáhá to ke kontrole vykázané péče," potvrdila mluvčí VZP Radka Mistrová.

Podle ní občas klienti poukážou na nepřesnosti. Nejčastěji na rodné číslo klienta vypíšou zdravotníci péči v jiném kraji, než se léčil. "Většinou se jedná o chybné zapsání rodného čísla ve zdravotnickém zařízení," uvedla mluvčí.

Aktivitu pacientů vítají i další pojišťovny. "Ten člověk sám nejlépe ví, kdy mu který lékař dělal jaká vyšetření nebo jaké užívá léky. Přehled o svém čerpání zdravotní péče chce mít u nás každý dvanáctý klient. Aktuální kauza falšování lékařských předpisů jen ukazuje, jak je sledování výpisů důležité," podotkl generální ředitel pojišťovny Metal Aliance Vladimír Kothera.

Ředitel brněnské Úrazové nemocnice Karel Doležal zatím sporné účty za lékařskou péči neřešil. "V posledních dvou letech jsme v nemocnici měli zvýšené kontroly, které nic neodhalily. Navíc by nás na nějaké podezřelé nárůsty upozornily pojišťovny," popsal ředitel.

Podle něho by si však pacienti měli účty u pojišťoven kontrolovat aspoň jednou ročně. "Platí to hlavně pro lidi, kteří jsou často nebo dlouhodobě nemocní. Mohou si tak ověřit, jestli jejich péči někdo nezneužívá," radí Doležal.