Pod společnou značkou Svatomartinské by se mělo na trhu objevit až 900 tisíc lahví, o 100 tisíc více než loni. "Máme v plánu asi 200 tisíc lahví Svatomartinského," uvedl například šéf Vinných sklepů Valtice Marek Šťastný.
svatomartinské vínoTradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem. |
Ne všechna mladá vína však mohou nést značku Svatomartinské. Charakteristickou etiketu mohou dostat jen odrůdy Müller Thurgau a Veltlínské červené rané pro bílá vína, Modrý Portugal a Svatovavřinecké pro vína růžová a červená.
"Tyto odrůdy totiž v našich podmínkách dozrávají dříve, a nabízejí tak potřebnou vysokou kvalitu hroznů," zdůvodnil ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška.
Právě Národní vinařské centrum uvedení martinských vín na trh koordinuje. Každé takové víno musí nejdříve ohodnotit nezávislá komise. Marketingový tah jménem Svatomartinské víno, který je jakousi tuzemskou obdobou slavnějšího francouzského beaujolais, ale neodrazuje vinaře od prodeje mladých vín jiných odrůd.
Kvalitní mladá vína například ročně produkuje na trh Vinařství Sonberk pod značkou Mladý muškát. "Šli jsme vlastní cestou díky tomu, že máme jedinou mladou odrůdu a tou je Muškát moravský," uvedla ředitelka obchodu vinařství Vladimíra Mrázová. Letošní ročník bude i přes menší výnosy výjimečně kvalitní.