Poslední zdražení hromadné dopravy v Brně se konalo v dubnu roku 2009 (ilustrační snímek).

Poslední zdražení hromadné dopravy v Brně se konalo v dubnu roku 2009 (ilustrační snímek). | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Jízda šalinou v Brně podraží, roční kupon může stát i víc než v Praze

  • 91
Cestování městskou hromadnou dopravou po Brně od ledna s největší pravděpodobností podraží. Cena roční jízdenky by podle dražší varianty mohla vzrůst o 520 korun na 4 950 korun a hodnota jednorázové hodinové jízdenky o tři koruny na 25 korun.

"Druhá varianta počítá s nižším zdražením," řekl na jednání zastupitelstva opoziční zastupitel Martin Ander (SZ). Roční jízdenka by tak zdražila na 4 750 korun, což odpovídá ceně za roční kupon v Praze.

Primátor Roman Onderka (ČSSD) zatím navrhovaná čísla nepotvrdil, ale ani nevyvrátil. Materiál s novými cenami nyní projednává komise dopravy, návrh musí ještě schválit městská rada a zastupitelstvo. Konečná podoba zdražení jízdného se tak ještě může měnit. "Já každopádně nepodpořím návrh, kdy by hromadná doprava v Brně byla dražší než v Praze," řekl Onderka.

Ander kritizoval, že zdražení roční jízdenky má být mnohem výraznější než u čtvrtletní i měsíční jízdenky, které mají zdražit o desítky korun. Diskusi o cenách jízdného vyvolali na zastupitelstvu zelení.

Město by mohlo zdražovat méně, tvrdí Ander

Důvodem zdražení brněnské MHD je růst cen elektřiny, nafty a především zvýšení dolní sazby DPH z deseti na 14 procent. Zelení diskusi o cenách jízdného vyvolali, protože zastupitelé měli na programu dělení dividend z Tepláren Brno. Na různé investice rada navrhla z dividend rozdělit 100 milionů korun.

Ander tvrdí, že by tato částka městu umožnila zdražovat hromadnou dopravu daleko méně. Onderka to odmítl, město prý nemůže tlumit dopad rozhodnutí, které na lidi vlivem změny daňových zákonů posílá vláda.

Podle Andera je však hromadná doprava službou, kterou využívá nejvíc lidí a která je nejdůležitější, a stejně ji radnice dotuje. Zvýšení dotace by podle něj bylo na místě, zachovala by se tak konkurenceschopnost hromadné dopravy.

Podle primátora musí naopak městu zůstat peníze na investice. Uvedl, že hromadnou dopravou cestuje 54 procent Brňanů a lidí, kteří do města přijíždějí. Navíc spoje podle něj na mnohých trasách jezdí v nejkratších možných intervalech a jsou vytížené - ve špičce plné z 80 až 90 procent.

Lepší propustnost dopravy po Brně tak lze podle něj zařídit spíš novými investicemi, jako je dostavba velkého městského okruhu.

Brno zdražovalo před dvěma lety, Prahu to čeká v červenci

Hromadná doprava se v Brně zdražovala naposledy před dvěma lety, a to zhruba o pětinu. Roční předplatní kupon tehdy podražil z 3 700 na 4 430 korun.

V Praze budou vyšší jízdné v hromadné dopravě lidé platit od července. Základní jízdenka zdraží z 26 korun na 32 korun, platit však bude místo 75 minut hodinu a půl.

Praha však letošním zdražením nezatíží pravidelné cestující - dlouhodobé kupony se zdražovat v tomto volebním období nebudou. Roční jízdné v hlavním městě letos stojí 4 750 korun, měsíční 550 korun a čtvrtletní 1 480 korun.

Navrhované zdražení jízdného MHD v Brně (dražší a levnější varianta)
Jízdné na 15 minut, 2 zóny20 Kč20 Kč
Jízdné na 60 minut, 2 zóny25 Kč25 Kč
Měsíční předplatné, zóny 100 a 101 550 Kč550 Kč
Čtvrtletní předplatné, zóny 100 a 101 1 370 Kč1 370 Kč
Roční předplatné, zóny 100 a 101 4 950 Kč4 750 Kč
Měsíční přenosná 750 Kč750 Kč
Roční přenosná 6 300 Kč6 100 Kč
,