Kraj se kvůli tomu vydává revoluční cestou. Desítky vlakových souprav si totiž sám pořídí a pak je bude pronajímat dopravci či dopravcům, které vybere v soutěži. Nemusí tedy jít o dosud monopolní České dráhy, jimž končí smlouva s krajem v roce 2019.
Pořízení vlaků by nebylo možné bez miliardových dotací, které nyní nabízí krajům ministerstvo dopravy. Zájem už naznačili i jinde, ale jižní Morava jde penězům nejvíc vstříc. V pondělí radní schválili žádost o dotaci ve výši 5,5 miliardy korun.
„Pracujeme na tomto projektu už přes rok. Chceme být první z krajů, abychom měli největší šanci na úspěch při získání dotace. Když to řeknu lidově, kdo dřív přijde, ten dřív mele,“ uvedl náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD), který má v gesci dopravu.
Ministerstvo výzvu k podání vypsalo v červnu a v dotačním programu pro všechny kraje je momentálně 7,73 miliardy z evropských peněz. Jihomoravský kraj chce tedy většinu peněz získat pro sebe, další zhruba miliardu korun na vlaky si navíc plánuje půjčit. Kdo a jaké soupravy kraji dodá, bude jasné na začátku příštího roku. Momentálně hejtmanství vypsalo soutěž na výrobce.
Kraj by měl vysoutěžit víc dopravců, míní Jančura
Připravuje se i výběrové řízení na dopravce, jenž si od kraje vlaky pronajme, bude je provozovat a zajišťovat jejich kompletní servis.
Zájem už projevila společnost Leo Express, která nyní jezdí na trati z Prahy do Ostravy a na jižní Moravě provozuje dálkové autobusové spoje. „Jihomoravskému kraji jsme již zájem o účast v soutěži deklarovali,“ potvrdila mluvčí Leo Expressu Kateřina Veitová.
Ze soukromých dopravců se plánuje zapojit také Radim Jančura, majitel firmy RegioJet, provozující žluté vlaky. Ten však už delší dobu upozorňuje, že kraj musí nastavit v soutěži takové podmínky, aby se jí mohli zúčastnit i jiní dopravci než České dráhy.
Jednou z podmínek kraje při pronájmu vlaků například bude, že si dopravce zajistí jejich stání. Podle Jančury ale zrovna tohle problém nepředstavuje.
„Vlaky, stejně jako naše autobusy, jezdí po veřejných komunikacích. Koleje jsou stejné. Všechny patří státu. Dopravci si maximálně můžou na kolejích postavit depo,“ vyjádřil se k tomuto požadavku. Ideální by podle něj bylo, kdyby kraj nechtěl vysoutěžit jen jednoho, ale několik dopravců, jako je tomu na autobusových linkách.
Zájem o pokračování v poskytování svých služeb v Jihomoravském kraji mají pochopitelně i České dráhy. „Jsme připraveni kraji nabídnout své dlouholeté know-how a zkušenosti svých zaměstnanců,“ informovala mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.
Dodání nových souprav nějaký čas potrvá
Kraj má v plánu pořídit kolem tří desítek elektrických souprav s kapacitou pro 310 cestujících a několik menších jednotek, jež pojmou 140 osob. Všechny vlaky budou bezbariérové.
Pojedou po kolejích na linkách S2 a S3 integrovaného dopravního systému. Tyto linky přepravují cestující, kteří se potřebují dostat z Brna na Blanensko, Tišnovsko nebo Břeclavsko.
Účelem evropské dotace je omlazení vozového parku. České dráhy sice nasazují i na regionální linky moderní soupravy, rozhodně však nepokryjí všechny spoje, a tak lidé jezdí i vlaky starými půl století.
Kraj ovšem nepočítá, že se všechno změní naráz po roce 2019. Dodání nových souprav totiž nějaký čas potrvá. „Žádost počítá s tím, že všechny nové vlaky budou jezdit nejpozději v roce 2022. Rádi bychom, aby to bylo co nejdříve,“ podotkl Hanák.
Z toho důvodu teď bude vedení kraje ještě řešit dopravce na překlenovací období.
Podle Hanáka nemusejí mít ostatní kraje obavu, že by kvůli tomu Jihomoravskému dotaci nezískaly a nemohly se tak vydat stejnou cestou nákupu a pronájmu vlaků. Ministerstvo dopravy přislíbilo, že v případě zájmu jsou ochotní v Bruselu vyjednat navýšení dotačního programu i na dvojnásobnou částku.