Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Těsně před volbami schválili politici územní plán. Schytali kritiku

  7:22aktualizováno  7:22
Jihomoravský kraj má po letech svůj územní plán. Nové zásady územního rozvoje odhlasovali krajští zastupitelé na mimořádném zasedání ve středu – pouhé dva dny před volbami.

ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Strategický dokument, bez jehož existence by se nemohl postavit ani kilometr nové dálnice, jižní Moravě jako jedinému kraji doposud chyběl. Nyní díky němu může pokračovat například příprava dálnice z Brna na Vídeň, dálnice D55, která má spojit Břeclav, Hodonín a Zlínský kraj, nebo obchvaty Znojma a Břeclavi.

Přestože spousta starostů jihomoravských obcí připravované zásady posledních několik měsíců tvrdě kritizovala, krajské zastupitelstvo je nakonec odhlasovalo za necelou tři čtvrtě hodinu téměř jednomyslně.

Starostům se nelíbilo hlavně to, že v nově schváleném dokumentu je řešení těch nejkomplikovanějších míst zaneseno pouze jako územní rezerva. To je případ silnice I/43 vedoucí z Brna na Svitavy. Má ji nahradit čtyřproudá D43.

Pořád však není jasné, jestli by měla vést po trase bývalé Hitlerovy dálnice, nebo v takzvané optimalizované variantě Boskovickou brázdou. A jako územní rezerva je v zásadách vedeno také celé Brno.

„Nelze to označit jinak než jako nezodpovědnou předvolební šaškárnu hejtmana Haška. Jakákoli příprava kvalitního dopravního spojení Brna s okolními regiony se odkládá,“ okomentoval odhlasování dokumentu starosta Ostopovic Jan Symon (Společně pro Ostopovice).

Starostové přemýšlí o žalobě

Nyní se starosty z dalších obcí zvažuje, zda postupovat stejně jako před čtyřmi lety, kdy tehdy schválené zásady územního rozvoje žalovali kvůli nedostatečnému posouzení vlivu všech staveb na životní prostředí.

Žaloba je v tuto chvíli jediný způsob, jak schválené zásady změnit. Vedení kraje územní rezervy hájí tím, že musí nechat ještě vypracovat studie, které rozhodnou, jaká z variant je nejvhodnější.

Radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL) je přesvědčený, že nový dokument u případné žaloby obstojí.

„Ve prospěch toho hovoří nedávné rozsudky soudu v otázce například obchvatu Znojma, kdy názorem odpůrců bylo, že nelze do územních plánů vkládat koridory a sítě celorepublikového významu předtím, než budou vydány zásady územního rozvoje,“ odkázal Tesařík na nedávné rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, že Znojmo může začít obchvat stavět, aniž by potřebovalo krajský územní plán.

Zároveň Tesařík slíbil, že první aktualizaci, která bude místa zanesená jako územní rezerva řešit, vydají už za tři roky.

Hlasování nastínilo možnou koalici ČSSD, KDU-ČSL a ODS

K tomu je však skeptický starosta Židlochovic Jan Vitula (TOP 09). „Schválení zásad územního rozvoje je fatální chyba. Ten dokument se měl pořádně dopracovat a potom až schválit. Dle mého názoru se tři roky bude připravovat a pak se bude projednávat, takže se bavíme o šestileté lhůtě,“ myslí si Vitula.

Jako jediný na středečním zastupitelstvu se přihlásil o řeč a apeloval na ostatní zastupitele, aby si odsouhlasení zásad ještě rozmysleli. Nakonec proti hlasovali jen jeho další dva straničtí kolegové, ostatních 56 zastupitelů zvedlo ruku pro. „Jsem přesvědčen, že to hlasování velmi zřetelně nastínilo budoucí koalici ČSSD, ODS a KDU-ČSL,“ dodal Vitula.

A ačkoli se schválenou podobou zásad nesouhlasí, nepřál by si ani, aby je soud zrušil. Znamenalo by to totiž, že by se celý proces, který je potřeba k jejich vytvoření, musel opakovat od začátku.

Právě proto pro schválení hlasoval i starosta Kuřimi Drago Sukalovský (STAN). „Nejsem rád, že tam D43 není, ale nemůžeme zbytek jižní Moravy držet jako rukojmí kvůli tomu, že se kraj s Brnem není schopen dohodnout,“ vysvětlil.

Sporným bodem nových zásad územního rozvoje byla také výstavba čučické přehrady na řece Oslavě, která by měla v budoucnu pomoci zvládat velká sucha. Tato vodní nádrž je rovněž zanesená jako územní rezerva, přičemž místní proti tomu hodně protestovali. Krajské zastupitelstvo schválilo, že se pokusí najít jiné řešení, než je výstavba přehrady.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.