Rakouský rychlovlak Railjet na břeclavském nádraží.

Rakouský rychlovlak Railjet na břeclavském nádraží. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Jižní Moravou se prohnal rakouský rychlovlak

  • 6
Poprvé v historii přejel dnes dopoledne české hranice rakouský rychlovlak Rail Jet. Tiše a elegantně vjel před jedenáctou hodinou na nádraží v Břeclavi. To bylo jeho první zastávkou na trati do Ostravy, kde zůstane až do čtvrtka na veletrhu drážní techniky. Příležitost ke svezení využilo asi na padesát cestujících.

"Jedná se o mimořádnou jízdu luxusní soupravy typu Rail Jet. Běžně jezdí na trati Budapešť – Vídeň a Mnichov. Zda bude do budoucna jezdit i na tratích v Česku, je nyní otázkou jednání s rakouskou stranou," uvedl Aleš Ondrůj, výkonný ředitel marketingu Českých drah.

Rychlost 250 kilometrů v hodině není pro sedm červeno-černých nablýskaných vagonů se speciální řídicí lokomotivou žádný problém. Tu však vlak dosahuje pouze v zahraničí.

Naše trasy na ni nejsou stavěné, a tak se cestující museli spokojit se 160kilometrovou rychlostí. Přesto byla jízda neobvyklým zážitkem.

Vlak uhání tiše a bez drncání

"Je vidět, že je to vlajková loď rakouských drah. Je to paráda. Snad se dočkáme, že v budoucnu bude jezdit i na našem území," pochvaloval si jízdu Libor Mecner. Aby se mohl svézt, přijel ráno do Břeclavi až z Ostravy. Je vlakový fanda.

Žádné drncání a hluk. Dveře se plynule otevírají a zavírají na fotobuňku. Všude čisto, spousta místa a polstrované sedačky. V první třídě dokonce relaxační, polohovací. Všude prostorné stolečky i napájení na notebooky.

Cestující mají navíc dokonalý přehled o trase, zastávkách i rychlosti vlaku. Informují je o tom obrazovky s mapou s červenou linií trasy a dalšími technickými údaji.

Rakouský rychlovlak Railjet na břeclavském nádraží.Rakouský rychlovlak Railjet na břeclavském nádraží.Rakouský rychlovlak Railjet na břeclavském nádraží.

Jízda z Břeclavi do Hodonína, kde byla další zastávka, trvala pouhých čtrnáct minut. A stošedesátikilometrová rychlost se na pohodlí cestujících nijak neprojevila.

"Je to díky speciálnímu vzduchovému odpružení vagonů," vysvětlila Veronika Němcová ze společnosti Siemens. Právě na jejích výrobních linkách byly vagony postaveny.

Druhou šanci ke svezení mají zájemci ve čtvrtek. To vlak vyrazí na cestu zpět z Ostravy do Rakouska. Cena místenky je 300 korun. Zastávky jsou stejné – Hranice na Moravě, Přerov, Otrokovice, Hodonín a Břeclav. Pak pokračuje vlak do Vídně.

Rakouský rychlovlak Railjet na břeclavském nádraží.Rakouský rychlovlak Railjet na břeclavském nádraží.Rakouský rychlovlak Railjet na břeclavském nádraží.

railjet

Odjezdy 18. 6.

Ostrava-Svinov 19:10
Hranice na Moravě 19:39
Přerov 19:59
Otrokovice 20:19
Hodonín 20:50

Prodej místenek do rychlovlaku končí termínem odjezdu vlaku nebo vyčerpáním kapacity vozu.

"Jízda railjetu je společným projektem ČD a rakouského ÖBB. Kromě toho, že je součástí Czech Raildays, je také součástí oslav 170. výročí příjezdu prvního vlaku na naše území," dodal Šťáhlavský.

,