Kraj má k územnímu plánu Brna čtyři námitky. Tou nejpodstatnější je obava, že se přestane rozvíjet letiště v Tuřanech. V žádné z variant plánu totiž nejsou zapracovaná všechna ochranná pásma letiště a plánovaná výstavba například nebere v potaz ani hluk letadel.
"Územní plán počítá se stavbami pro bydlení v místech, kde by v případě rozvoje letiště mohli jeho majitelé narazit na hlukové limity," upozornil krajský radní David Macek.
Tisícovka námitek a připomínek přibyla poslední den
Kraj podal námitky na poslední chvíli, čtvrtek byl posledním dnem, kdy mohli Brňané na odbor územního plánování a rozvoje nosit nebo posílat své připomínky a námitky ke konceptu územního plánu.
"V součtu jich byly ve středu večer dva tisíce. Největší nápor jsme ale čekali ještě během včerejška," vysvětluje mluvčí magistrátu Pavel Žára. Podle odhadů stoupl počet námitek a připomínek během čtvrtka o další tisícovku.
Neznamená to však, že by se o územní plán zajímaly jen tři tisícovky Brňanů. Pod řadou připomínek je totiž podepsáno několik desítek nebo stovek lidí.
Hodně námitek přišlo z Medlánek, ozvala se i řada lidí proti výstavbě nové městské třídy, odsunu nádraží a R43. "Proti vedení R43 přes město je dohromady asi dva a půl tisíce podpisů," upřesňuje Matěj Hollan z občanského sdružení Brnění.
Rozhodovat budou úředníci
Co bude s tisícovkami námitek a připomínek dál? Připomínky si úředníci pročtou, přijmou je, nebo zamítnou, svůj postoj k nim ale nemusí odůvodňovat.
S námitkami je to složitější, i proto řadu připomínek podává takzvaný zástupce veřejnosti: když se totiž dvě stě lidí dohodlo na znění připomínky a podepsalo její znění, stává se z ní připomínka podávaná zástupcem veřejnosti. A ta už má váhu námitky.
Námitku podávají i vlastníci pozemků, kterých se změny v plánu týkají. Je také nutné sladit záměry brněnského plánu s tím krajským, který ale ještě není platný.