Instalace kamer úsekového měření na D1

Instalace kamer úsekového měření na D1 | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Řidiči se zalekli kamer na D1, ve zúžení překročí rychlost málokdo

  • 56
Ve zúženém opravovaném úseku dálnice D1 překračoval ještě loni na podzim povolenou rychlost minimálně každý čtvrtý řidič. Důsledkem byly nehody a zácpy. Letos jezdí podle předpisů téměř všichni. Řidiči totiž mají respekt z nového úsekového měření rychlosti.

Při masivních opravách D1 v okolí Brna silničáři vždy uzavřou v jednom několikakilometrovém úseku celý směr. Dopravu pak převedou do zúžených jízdních pruhů na druhé straně. A omezí v nich rychlost.

Výrazněji zpomalovat na dálnici se ale mnoha řidičům nechce, a tak se značkami neřídí. Jenže jízda pak není plynulá a často „střelec“ způsobí drobnou nehodu, která zapříčiní mnohakilometrové kolony.

V rekonstruovaném úseku mezi exitem 178 Ostrovačice a exitem 182 Kývalka je to ovšem jinak. Řidiči zjevně mají respekt z nového, v Česku na dálnici dosud nepoužívaného úsekového radaru.

„Můžu říct, že většina řidičů tam rychlost dodržuje. Jezdí ukázněně. Provoz je díky tomu plynulejší,“ chválí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Naším cílem není vybrat co nejvíce pokut, říká mluvčí ŘSD

Silničáři nainstalovali nový systém v květnu. Kamery podle záznamu vypočítají, jakou průměrnou rychlostí auta úsekem projela. Pokud je příliš vysoká, automaticky začne řízení o pokutě.

Výběr pokut odstartoval po menších peripetiích až začátkem léta. „Naším cílem není vybrat co nejvíce pokut. V ideálním případě bychom nevybrali ani jednu,“ dodává Rýdl.

Instalace kamer na D1

Přesné statistiky zatím silničáři sdělovat nechtějí. Z toho důvodu, že větší vyhodnocení plánují udělat až v druhé polovině srpna. Loni v září si ministerstvo dopravy na stejném místě udělalo týdenní průzkum. Z něj vyplynulo, že 40 tisíc vozidel ze 148 tisíc překročilo rychlost sto kilometrů za hodinu.

Podle ministerstva i podle obcí s rozšířenou působností, kam se data o přestupcích odesílají, jsou letošní čísla o dost nižší než ta z tehdejšího měření.

„Myslím si, že to opravdu má význam. Navíc ohledně toho byla docela dobrá kampaň, takže dost řidičů rychlost sníží,“ zhodnotil Miloš Burian, vedoucí odboru dopravy v Rosicích. Právě jim přináleží pokutování aut jedoucích ve směru z Brna na Prahu. Peníze, které na pokutách vyberou, pak půjdou do jejich obecní kasy. Zatím to tedy vypadá, že o žádnou závratnou částku nepůjde.

Brzy začnou pokuty rozesílat i Šlapanice

Zatímco přestupky řidičů jedoucích z Brna na Prahu spadají pod Rosice, v opačném směru jejich řešení přináleží Šlapanicím. Rozdávat pokuty totiž mohou jen obce s rozšířenou působností. A konečná kamera, jež snímá řidiče jedoucí na Brno, se nachází na území patřícím právě pod správní obvod Šlapanic. Tam se však o tom, že budou data z kamerového systému vyhodnocovat, dozvěděli až začátkem června, tedy zhruba týden před zahájením ostrého provozu.

Na vydávání pokut se stále chystají, nicméně to neznamená, že řidiči, kteří nyní na úseku překročí rychlost, jim uniknou.

„Šlapanice se musejí připravit na zpracování dat. Aby si řidiči nemysleli, že když teď překročí rychlost, nic se neděje. Nakonec výzvu k zaplacení pokuty dostanou, jen nám to zpracování potrvá déle než Rosicím,“ vysvětlila starostka Šlapanic Michaela Trněná.

S vypisováním pokut by mohli začít zhruba za dva týdny. Odbor dopravy kvůli tomu posílili o tři nové zaměstnance.

Modernizace úseku dálnice mezi Ostrovačicemi a Kývalkou potrvá do konce října. Do té doby se tam v obou směrech jezdí dvěma zúženými pruhy. Až opravy skončí, přesunou zařízení na jiný úsek. Noví zaměstnanci na odboru dopravy ve Šlapanicích ale zůstanou. Budou pokračovat ve vyhodnocování dat.