Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jan Karásek, MAFRA

Kamiony dusí jihomoravská města, změnu si slibují od nových obchvatů

  • 36
Vedení znojemské radnice má jasno. Mezi největší problémy Znojma patří stále rozestavěný, a tudíž nefunkční obchvat a tranzitní nákladní doprava proudící skrz město. To leží na jedné z hlavních tras z Vídně do Prahy.

Aby docílili změny, dohodlo se Znojmo s okolními obcemi, že budou tlačit na krajské a státní úředníky. Zatím poslední jednání se konalo na ministerstvu dopravy.

"S ministrem Gustavem Slamečkou jsme diskutovali o stávající situaci. Znojemští občané se musejí potýkat s neprůjezdným centrem, zvýšenými exhalacemi a otřesy, které jsou způsobeny přetíženými kamiony," informoval znojemský radní Jiří Kacetl.

A výsledek? Než se dostaví znojemský obchvat do alespoň částečně fungující podoby, vrátí se do blízkosti Znojma silniční váhy na měření hmotnosti kamionů.

Pomoct by mohla i mýtnice

Obstrukcemi, které již jednou zkoušelo, chce město docílit toho, aby na tahu z Prahy na Vídeň jezdilo přes Znojmo méně přetížených kamionů.

Ty opouštějí brněnskou dálnici už u Jihlavy a stáčí se právě na Znojmo, místo aby po dálnici pokračovaly do Brna a dál na Mikulov. Mezi Znojmem a Jihlavou totiž nemusí platit mýtné, mezi Brnem a Mikulovem ano.

"Dohodli jsme, že na silnici I/38 z Jihlavy do Znojma vznikne stacionární váha pro kamiony. Nárůst nákladní dopravy přes Jihlavu, Znojmo a Rakousko směrem na Slovensko či do Maďarska je enormní, a stát tak zbytečně přichází o zisky z mýtného na dálnici," řekl radní a dodal, že ministerstvo dopravy také prošetří, zda bude možné zahrnout tento úsek silnice do systému elektronického mýta.

Přibylo čtyři tisíce aut

Urychlit přípravy na dostavbu znojemského obchvatu je podle kraje nejkratší možná cesta, jak pomoci i vesnicím za Znojmem, které trpí nadměrnou dopravou.

Jejich obyvatelé se nedávno rozhodli, že budou blokovat tamní krajskou silnici, když jim kraj od kamionů co nejdřív nepomůže.

"Jsme připraveni k občanské neposlušnosti. Vyloučena není ani blokáda zdejší silnice," pohrozil starosta Kuchařovic Lubomír Mlejnek.

Čísla mluví jasně. V roce 2006 projíždělo přes jeho obec asi šest tisíc vozidel denně. Nyní jich je podle dopravního měření už deset tisíc. Z ministerstva dopravy ubezpečují, že stát je připraven již rozestavěnou silnici znojemského obchvatu dokončit.

"Alespoň tak, aby bylo možno odklonit kamiony z pražské výpadovky na obchvat kolem Městského lesíka až ke kruhovému objezdu v místě Suchohrdelská Družstevní," tlumočil výsledek jednání radní Kacetl.

Kolabují i Bučovice a Břeclav

Stavbu obchvatu brzdí soudní spory. Podle představitelů Znojma konkrétně majitelé pěti zahrádek, kteří nesouhlasí s vyvlastněním svých pozemků v trase obchvatu.

"Ministr přislíbil, že požádá ministerstvo spravedlnosti o prošetření, zda v daných kauzách nedochází ke zbytečným průtahům, neboť veřejně prospěšný charakter stavby je v tomto případě neoddiskutovatelný," doplnil Kacetl.

Problémy s přetíženou dopravou řeší i jiná města v kraji. Třeba Bučovice, kterými vede silnice I/50. Podle nedávného sčítání aut jich městem za den projede na 17 tisíc. Na silnici kolem náměstí se tvoří kolony hlavně odpoledne.

Čekání na obchvat

Již mnoho let se přitom připravuje stavba průtahu, která by hlavní tah mezi Brnem a Uherským Hradištěm přesunula o několik set metrů vedle, do jiné části města.

Některým lidem se to ale nelíbí a žádají obchvat. Město a silničáři argumentují tím, že průtah je již připravený. Kdy se začne stavět, je ale stále otázkou.

Auty bývá ucpaný i Vyškov. Pomoci má obchvat, který by vedl podél severozápadního okraje města. Zatím se upřesňuje jeho trasa.

Zaplněná pomalu jedoucími kolonami aut bývá i Břeclav. "Bohužel lidé už nemohou počítat s tím, že Břeclaví projedou rychlostí blesku. Samozřejmě i tady se stále čeká na obchvat," konstatoval břeclavský starosta Dymo Piškula.