Ředitel divadla Radost Vlastimil Peška.

Ředitel divadla Radost Vlastimil Peška. | foto: archiv divadlo Radost

Ředitel Divadla Radost, kterého chtěl sesadit Hollan, nakonec zůstává

  • 8
Úspěšný ředitel Vlastimil Peška povede oblíbené dětské Divadlo Radost už jen rok, pak předá funkci mladšímu kolegovi. To sliboval vloni v dubnu náměstek primátora Matěj Hollan. Rok už uplynul, ale Peška nekončí. Plánované změny se neuskuteční.

Před rokem Pešku ve funkci potvrdila městská rada, Hollan však ostatní divadelníky a fanoušky Radosti zaskočil neobvyklým plánem. Muž, který vede divadlo od roku 1994, měl ve funkci zůstat už jen rok. Pak by ho nahradil mladší divadelník Tomáš Pavčík. Ten skončil v konkurzu na druhém místě.

„Během příštího roku do funkce přejde Pavčík. Od sezony 2016/2017 pak bude divadlo řídit on,“ tvrdil před rokem Hollan s tím, že Peškova koncepce fungování Radosti neodpovídá jeho představám. Vyslyšel přitom kritiku části brněnských divadelníků, že v divadle chybějí alternativní představení a že většinu produkce zajišťuje režijně sám Peška a nedává tak prostor mladším režisérům.

„Nic se tam za ten rok nezměnilo, ale já už to vůbec neřeším, zůstane to tak, jak to je. Nemám s tím už nic společného,“ vzkázal Hollan, kterého v současné době mnohem více zajímá osud magistrátní koalice, jež se pro spory hnutí ANO a lidovců prakticky rozpadla.

Kvůli údajnému Peškovu rasistickému projevu před výběrovou komisí přitom Hollan před rokem dokonce v dopisu ostatním náměstkům tvrdil, že pokud by měl být Peška dál ředitelem, rezignuje na post náměstka.

80 tisíc diváků ročně

Podle divadelních kritiků i škol, které se svými žáky divadlo pravidelně navštěvují, je dobře, že ředitele nevyměnili. Radost navíc prosperuje i finančně. Za loňský rok odehrála 493 představení, což překvapilo i Pešku.

„Chodí k nám zhruba 80 tisíc lidí ročně. Obecně můžu říct, že za posledních pět let nám zájem ze strany diváků vzrostl asi o 10 tisíc,“ pochvaluje si dvaašedesátiletý ředitel. Ten se nyní chystá zaměřit na produkci divadla pro děti od jednoho roku do tří let. V červnu uvedou Divadlo pro mimina aneb Kao a Maki. Hra potrvá maximálně 40 minut a hlavními postavami budou dva loutkoví medvídci.

Jak hodnotila MF DNES

Malý princ
(1. března 2015) 70 %

Pohádková píšťalka
(23. září 2015) 90 %

Baba Jaga aneb Petruška a Ivánek
(28. září 2015) 80 %

Jak pejsek a kočička chystali Vánoce
(29. listopadu 2015) 55 %

Strakonický dudák
(11. března 2016) 65 %

V plánu má Peška zřídit pozici uměleckého šéfa. Na ní se loni dohodl s primátorem Petrem Vokřálem (ANO), který se tehdy snažil uklidnit situaci. Peška mluvil o tom, že by právě uměleckému šéfovi svou funkci do tří až čtyř let předal. Teď to však vypadá, že za tuto dobu teprve post vznikne.

„Je to pozice, kterou nelze zřídit ze dne na den. Zkouším různé režiséry a už mám dokonce i svůj tip. Myslím, že do tří let bych mohl někoho obsadit a ten by to po mně za pár let převzal,“ oznámil Peška.

Právě v souvislosti s pozicí uměleckého šéfa se spekulovalo o devětatřicetiletém Tomáši Pavčíkovi, kterého prosazoval Hollan. Pavčík nicméně s další spoluprací s Radostí nepočítá. Stejně tak s ním nepočítá ani Peška.

„Šel jsem do toho, protože mě oslovili divadelní přátelé. Pak jsem vlastně ani nebyl šťastný, že jsem se přihlásil. A už se do toho ani nemám v plánu vměšovat. Když se na to podíváte z pohledu divadelního kritika, je Radost naprosto v pořádku,“ myslí si Pavčík.

Ve výběrovém řízení mu loni prý nahrálo hlavně to, že jako jediný z ostatních uchazečů – vyjma stávajícího ředitele Pešky – do Radosti chodil.

Na alternativu do Polárky

Kritikům, kteří divadlo sledují, nevadí, že Peška neprosazuje alternativní představení. „Dělá divadlo ve svém tradičním duchu. Nejsou tam žádné velké experimenty, a to je myslím v kontextu Brna v pořádku. Rodiče, kteří chtějí vzít děti na takové divadlo, je můžou vzít do Polárky. V tomhle se tato dvě divadla výborně doplňují,“ zhodnotil divadelní kritik Vít Závodský. Problém nevidí ani v tom, že současný ředitel Radosti je i režisérem každé druhé hry.