Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hašek posílal peníze za PR i Kubelkové. Analýzu smluv chtějí také lidovci

  14:20aktualizováno  14:20
S hejtmanovým vysvětlením nejsme spokojeni, oznámil krajský koaliční partner Michala Haška po jeho vystoupení ohledně kauzy neexistující mluvčí. Haškův krajský rival ANO prohlásil, že s jeho osobou je jakákoliv spolupráce vyloučená. MF DNES zároveň zjistila, že Jihomoravský kraj vyplácel statisíce i dalším poradcům.

Hejtman Michal Hašek vysvětloval předsednictvu jihomoravského krajského výboru ČSSD kauzu fiktivní mluvčí (8. srpna 2016). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Zatímco krajské vedení ČSSD Michala Haška v kauze jeho neexistující mluvčí podpořilo, lidovci, s nimiž hejtman sedí v krajské koalici, jeho vysvětlení nepřijali.

Hned po úterní koaliční schůzce se proto obrátili na ředitelku krajského úřadu Věru Vojáčkovou s požadavkem, aby kraj poskytl podrobnou analýzu všech smluv, jež v minulosti uzavřel s firmami navázanými na kontroverzní lobbistku Janu Mrencovou.

Tedy s Marketingovým centrem Profil a Producentským centrem Profil. Mrencová, která je nepravomocně odsouzená za korupci, má podle zjištění MF DNES výraznou pozici či vazby v obou dvou. A oběma také hejtmanství v letech 2011 až 2016 vyplatilo postupně celkem 3,7 milionu korun (psali jsme zde).

Hašek označil spolupráci s firmami okolo Mrencové za standardní marketing pro kraj. Kritiku, která se kvůli tomu na něj snáší, považuje za součást předvolebního boje (psali jsme zde).

Nevysvětlil však, za jaké služby přesně Mrencové platil. Kraj pouze tvrdí, že firmy dělaly průzkumy veřejného mínění, dodávaly fotografie nebo zajišťovaly nespecifikované podklady.

Hejtman doufá, že do voleb nějak přečká, říká Vitula

„Vyjádření koaličního partnera k uzavřeným smlouvám, na základě kterých došlo k čerpání veřejných prostředků, doposud nepřineslo uspokojivé odpovědi na otázky související s plněním, fakturací a účelností. Chceme vědět, zda kraji bylo dodáno, co se objednalo,“ řekl předseda krajského výboru lidovců a Haškův náměstek Roman Celý.

Co by měl Hašek ještě vysvětlit

Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) mluvil na pondělní tiskové konferenci dvacet minut v kuse. Přesto zůstalo několik důležitých otázek nezodpovězených.

  • Proč kraj platil za pozitivní texty o hejtmanovi na propagandistickém webu Parlamentní listy?
    Web totiž pracuje tak, že automaticky zveřejní prakticky jakoukoli tiskovou zprávu či vyjádření politika, které mu přijde. Proč bylo nutné platit kvůli tomu firmu JT Media Jana Tvrdoně, není jasné.
  • Jaká je celková částka za inzerci, kterou kraj utratil?
    Hejtman řekl, že kraj šetří podobnými smlouvami u více médií peníze, protože od roku 2012 zrušil Krajské listy, které stály 9 milionů ročně. Nezveřejnil ale ani přibližnou částku, kolik a kde utratí za propagaci celkem ročně.
  • Jakou práci konkrétně odvedly dvě firmy spojené s lobbistkou Janou Mrencovou?
    Teprve po třech týdnech novinářských dotazů krajský úřad vyčíslil, že firmám zaštítěným Mrencovou vyplatil od roku 2011 3,7 milionu korun. Není ale jasné, co konkrétně tyto firmy pro kraj dělaly. Teprve teď začal úřad kontrolovat, zda faktury odpovídají skutečnosti. A teprve teď se začne o věc zajímat kontrolní i finanční výbor zastupitelstva.

KDU-ČSL proto požaduje, aby záležitost prověřil také kontrolní výbor krajského zastupitelstva jakožto nezávislý orgán. Zmiňované smlouvy by se rovněž měly dostat na program finančního výboru.

„Anonymní poradce, kteří se na kraji pohybují, dlouhodobě kritizujeme. Nechápu, že hejtman něco takového připustil, je to ostuda,“ zmínil člen finančního výboru a volební lídr jihomoravské ODS Jiří Crha.

Opoziční zastupitel Jan Vitula (TOP 09), jenž je i jedním z Haškových konkurentů v boji o hejtmanský post, se ale domnívá, že kontrola ničemu nepomůže a jen celou záležitost odloží.

„Hejtman chce problém přesunout na výbory a doufá, že období do voleb nějak přečká. Nikdo jej přece nenutil uzavírat smlouvy s paní Mrencovou, na ni napojenou společností či si snad platit za články v Parlamentních listech,“ prohlásil Vitula.

S Haškem ke stolu nesedneme, oznámilo ANO

Lídr společné kandidátky Strany zelených a pirátů do podzimních voleb Jiří Hlavenka považuje Haškovo prohlášení za absolutně nepřesvědčivé.

„Nedokázal vůbec nic vysvětlit. Dosud nevíme, jak je možné, že kraj spolupracoval s lobbistkou odsouzenou za korupci, proč přes ni chodily mediální výstupy kraje. Jen se chytá formálností a pokračuje ve svých lžích,“ sděluje Hlavenka.

Hnutí ANO, které je hlavním krajským rivalem ČSSD, ve středu vyloučilo jakoukoliv budoucí spolupráci s Haškem. „Dáváme jasně najevo, že po podzimních volbách nezasedneme k jednomu stolu s hejtmanem Michalem Haškem, který je pro nás zcela nepřijatelným partnerem,“ uvedl lídr krajské kandidátky hnutí ANO a současně šéf brněnských strážníků Bohumil Šimek.

„Uděláme maximum proto, aby se dál na vedení Jihomoravského kraje nepodílel,“ doplnil Šimek. Spolupráci se sociální demokracií bez Haška však hnutí nevyloučilo.

ANO zároveň odeslalo všem kandidujícím stranám dopis, v němž se lídrů ptá, zda chtějí do budoucna se současným hejtmanem spolupracovat v možné koalici.

Kraji radil také pomocník Klause a Zemana

MF DNES vypátrala i další smlouvy za statisíce korun, u nichž není jasné, na co kraj vyfakturované služby potřeboval ani zda byly skutečně dodané. Úřad poskytuje jen velmi nekonkrétní informace.

Veřejné peníze takto loni a předloni bez výběrového řízení od kraje získala firma P&P Media. Jejím jediným jednatelem je Martin Erva. Původní profesí novinář v minulosti působil jako zástupce mluvčího prezidenta Václava Klause nebo mediální reprezentant rebelujících poslanců ODS v roce 2012. O rok později Erva organizoval koncerty pro budoucího prezidenta Miloše Zemana.

Pro hejtmanství zajišťoval podle jedné z faktur „konzultace a poradenství při mediální prezentaci kraje a jeho orgánů“. MF DNES má k dispozici dokumenty, jež dokazují, že jen za období dvou měsíců loňských prázdnin si za to naúčtoval 60 tisíc.

„Šlo o konzultace, pomáhali jsme s drobnostmi, šlo o nepravidelnou spolupráci, spíš jsem vycházel vstříc, když bylo něco potřeba. Dřív jsem politiku dělal, teď už vůbec, v oblasti PR jsme konzultanty velkých stavebních nebo IT firem. V našem obratu šlo pro kraj o mikročástky,“ řekl MF DNES Erva a dodal, že v součtu dostal od roku 2014 za svoje služby od kraje zhruba 300 tisíc korun.

Náplň práce kraj tají. „Musíme do archivu,“ řekla mluvčí

Kraj později na dotaz redakce upřesnil, že P&P Media dostala v letech 2014 a 2015 celkem pětkrát částku 60 500 korun, loni pak 59 290 korun. Celkem tedy téměř 362 tisíc. Podle Haškovy mluvčí Elišky Windové šlo o „konzultace a poradenství při mediální prezentaci“ a „návrhy na propagaci v médiích“.

Komu Hašek platil za rady

  • Vicemiss roku 1996 Iva Kubelková provozuje se svým partnerem Ladislavem Doleželem agenturu Agemy. Haškův úřad jí předloni zaplatil 121 000 Kč za „vypracování přehledu mediální komunikace.“
  • Někdejší zástupce ředitele tiskového oddělení Hradu Martin Erva, respektive jeho firma P&P Media, dostal od Jihomoravského kraje téměř 362 tisíc korun za konzultace a poradenství.
  • Jana Mrencová, lobbistka, která za hejtmanství rozesílala tiskové zprávy pod fiktivním jménem Lucie Proutníková. Její firma a firma jejího partnera dostaly od kraje zakázky za 3,7 milionu Kč.

Co přesně firma kraji dodala, není jasné. „Musíme pro tyto věci do archivu a dohledat je. Není to otázka hodin, ale spíše dní,“ odpověděla Windová. Zveřejnění částek zaplacených Mrencové podobně oddalovala poslední tři týdny.

Na přelomu let 2011 a 2012 přitom Erva sám působil jako mluvčí kraje. Jeho angažmá tam pak skončilo ze dne na den, podle několika zdrojů MF DNES se s hejtmanem rozešli ve zlém kvůli podezření z vynášení osobních informací do médií.

Ve veřejných zdrojích je dohledatelná vazba mezi Ervou a lobbistkou Mrencovou. V roce 2010 ještě jako zástupce mluvčího prezidenta Klause Erva zasedl v porotě soutěže o nejsympatičtější maminku Missis, kterou Mrencová organizovala.

Agentura Kubelkové chystala propagační materiály

Další společností, které Haškův úřad platil desítky tisíc za propagaci, je agentura Agemy. Tu provozuje modelka Iva Kubelková se svým partnerem Ladislavem Doleželem. Podle Haškovy mluvčí Windové kraj agentuře předloni vyplatil 121 tisíc korun za „vypracování přehledu mediální komunikace“.

„Pro kraj jsme dělali nějaký marketing, myslím průzkum. Byla to v podstatě jedna akce, spolupráce není pravidelná. Na výši si nevzpomenu. Týkalo se to nějakých propagačních materiálů, jak se kraj prezentuje v povědomí lidí,“ uvedl partner Doležel.

Úřad, který má svoje tiskové oddělení a odbor vnějších vztahů s více než desítkou zaměstnanců, trvá na tom, že díky externím poradcům ušetřil veřejné peníze. Přestal například vydávat Listy jižní Moravy, v němž propagace kraje stála podle Windové devět milionů korun ročně. Místo toho hejtmanství rozjelo více menších aktivit.

Autoři: , ,


Přidejte zkušenost se svou porodnicí na eMimino.cz
Přidejte zkušenost se svou porodnicí na eMimino.cz

pomůžete tak jiným maminkám, které mají porod před sebou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.