Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Haškovy fauly. Při vysvětlování kauzy Mrencová mlžil hned pětkrát

  18:20aktualizováno  18:20
V pondělí večer hejtman Michal Hašek (ČSSD) vysvětloval novinářům a svým spolustraníkům kauzu neexistující mluvčí Lucie Proutníkové, za níž stojí kontroverzní lobbistka Jana Mrencová. Vyjádřil se pouze k některým faktům, a i v nich se dopustil několika zavádějících tvrzení.

Hejtman Michal Hašek vysvětloval předsednictvu jihomoravského krajského výboru ČSSD kauzu fiktivní mluvčí (8. srpna 2016). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Zde je výčet pěti Haškových sdělení, při kterých prokazatelně mlžil.

„Nedočetl jsem se, jak je možné, že si to (identitu Lucie Proutníkové - pozn. red.) ČTK nebo ostatní média neověřila u mě, že přebírala zprávy z neautorizovaného mailu.“

ČTK ve svém tiskovém vyjádření uvedla, že se na důvěryhodnost Proutníkové dotazovala nejbližších spolupracovníků hejtmana, kteří jim ji potvrdili (psali jsme zde). Stejně tak má MF DNES svědectví dalších novinářů, kteří se také ptali pracovníků kraje a dostali odpověď, že mohou tiskové zprávy Proutníkové citovat.

Pokud se novinářům dostane takového ujištění, nemají důvod dotazovat se přímo politika, zda je jeho mluvčí skutečná. Praxe zasílání zpráv z freemailových schránek navíc není u českých úřadů a politiků úplně neobvyklá.

„Od 1. 1. 2010 do 30. 6. 2016 se o Michalovi Haškovi vyskytlo 29 300 výstupů v médiích. Jméno Lucie Proutníkové se objevilo 25krát, z toho v posledních čtyřech letech jednou.“

Hejtman množstvím citací v médiích obhajuje, proč tiskový odbor kraje nebyl schopný zachytit a opravit jméno mluvčí dřív než letos v květnu. Důležité ale je objasnit, že média nezveřejňují všechny tiskové zprávy, které jim přijdou. Například redakci webu iDNES.cz dorazily jen v letech 2012-14 desítky e-mailů z adresy Lucie Proutníkové.

ČTK ve svém prohlášení před třemi týdny vypočítala, že v letech 2010-2014 jí ze stejného e-mailu přišlo třináct zpráv. Navíc média z nich často necitovala Proutníkovou, ale přímo Haška, jehož vyjádření v nich bylo k dispozici. A krajský úřad se nikdy neohradil vůči faktické správnosti informací. Pouze vůči jménu mluvčí, a to jen jednou a až letos.

„Bývalá krajská mluvčí Denisa Kapitančiková lže. V rozhovorech řekla, že nikdy nepodepsala dokument, který se týká práce Marketingového centra Profil. Mám tu čtyři takové dokumenty signované Kapitančikovou, která přebírala práci této agentury.“

Kapitančiková nic takového neřekla. Do médií prohlásila, že jednou měla podepsat konkrétní fakturu od Profilu jako garant. „Což jsem tehdy neudělala. Řekla jsem jim, že to nepodepíšu,“ uvedla před týdnem v Deníku Referendum. Pro MF DNES v úterý zopakovala, že protokoly o převzetí práce podepisovala, faktury ale ne (rozhovor s Kapitančikovou čtěte zde).

Hejtman Hašek také na sociálních sítích napsal, že „hnojometnou“ kampaň proti němu rozpoutala média ve vlastnictví ministra financí a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše. „Je to akce z dílny naší politické konkurence, stranických novin hnutí ANO, MF DNES,“ prohlásil znovu v pondělí. Zamlčel ale fakt, že rozhovor s jeho bývalou mluvčí Kapitančikovou přinesl současně s MF DNES také webový Deník Referendum. Ten vede a vlastní sociální demokrat Jakub Patočka, který má blízko k předsedovi ČSSD Bohuslavu Sobotkovi.

„Kraj má smlouvu s Marketingovým centrem Profil, které je zastoupeno jinou osobou než Jana Mrencová. A my nevíme, jaké pracovněprávní nebo jiné právní vztahy jsou mezi nimi.“

Deset minut před tímto prohlášením hejtman řekl na tiskové konferenci přesný opak. „Znám Janu Mrencovou. Jihomoravský kraj spolupracuje s agenturou jejího manžela, tedy Marketingovým centrem Profil.“

„V rozhovoru pro MF DNES jsem před časem řekl, že žádnou Lucii Proutníkovou neznám, že Janu Mrencovou jsem v minulosti potkal jako mnoho lidí. Žádné doplňující otázky nepadly.“

Doplňující dotazy na roli Jany Mrencové a existenci mluvčí Lucie Proutníkové zasílala redakce MF DNES krajskému úřadu několik posledních týdnů, také v souvislosti s tím, jak se kauza vyvíjela.

Podívejte se, jak se Hašek obhajoval:



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.