Danielu Čekalovi pivo chutná nebo ne. Za znalce se nepovažuje.

Danielu Čekalovi pivo chutná nebo ne. Za znalce se nepovažuje. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA, iDNES.cz

Kde kvalitně čepují pivo? Poradí aplikace v mobilu, obsahuje 40 pivnic

  • 16
Najít v Brně hospodu s kvalitní obsluhou není podle pětadvacetiletého Daniela Čekala jednoduché. Proto s kamarády vymyslel mobilní aplikaci Beermapa, na které mohou návštěvníci podniků hodnotit, jak dobře tam čepují pivo a jak se starají o hosty.

Uživatelé by se z aplikace, která zatím funguje ve zkušebním provozu, měli on-line dozvědět například to, kde je v jejich okolí nejbližší otevřená (a dobrá) pivnice. Případně i to, jestli jsou v ní ještě volné stoly.

Navíc se připravuje i mapa tištěná. „Rádi bychom, aby byla třeba jako prostírání v hospodách. Přidanou hodnotou on-line aplikace je fungování mapy v reálném čase, která bude nabízet aktuální informace, jako je prodloužení otevírací doby, obsazenost stolů nebo kdo je zrovna v kuchyni či za barem,“ popsal způsoby používání Čekal.

Nápad vytvořit seznam hospod, restaurací, kaváren a dalších podniků, kde je dobré pivo a milá obsluha, se zrodil před třemi lety na Silvestra. Tři kamarádi se tehdy inspirovali artmapou a chtěli něco podobného vytvořit pro pivní labužníky v Brně.

„Lidé si začínají uvědomovat, že pivo za 20 korun není zas tak dobré. Rádi si koupí za 30 či 40 korun, protože je to mnohonásobně lepší a zajímavější,“ vysvětluje Čekal, který studuje na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity.

Beermapa funguje na principu uživatele uživatelům, tedy sami návštěvníci posuzují, jestli je jim ten či onen podnik libí, nebo je lepší se mu obloukem vyhnout.

„Nechtěli jsme být nadřazení projektu a vybírat nám vyhovující podniky, abychom také nebyli osočeni, že je to podplacené a některé značky nadřazujeme. Ale přejeme si, aby si lidé sami ty hospody vytipovali, testovali i hodnotili,“ říká Čekal.

Navrhnout podnik může kdokoli, i neregistrovaný uživatel

Na kandidátskou listinu se může dostat jakýkoli brněnský podnik, stačí, aby nebyl smyšlený. Dostane-li se nad hranici hlasů, kterou ještě tvůrci projektu v budoucnu pevně ukotví, automaticky jej přebírají hodnotitelé, takzvaní ambasadoři. Ti musejí podnik navštívit a přidělit mu body dle připraveného dotazníku.

„S tím nám pomohli kamarádi, co studují sociologii. Pilotní verzi jsme pak dopilovali podle odpovědí 2 500 respondentů,“ upřesňuje Čekal. Součástí dotazníku, který se hned ukládá na webové stránky, je například první dojem, pivní pěna, barva, vůně, ale i atmosféra podniku nebo ochota obsluhy.

Čestné místo na beermapě získají podniky, na kterých se ambasadoři shodnou. Tvůrci se snaží i o co nejpestřejší hodnocení různých typů milovníků piva. „Budeme mít skupiny například student, sportovec, což jsou ambasadoři, kteří dorazí do hospody na kole, nebo kategorii fajnšmekr. Budeme se snažit, aby podniky dostaly hodnocení vždy ze všech skupin,“ vylíčil Čekal způsob, jak se podniky dostávají do beermapy.

Beermapa také v jiných městech

Ambasadorů stále přibývá a čím dál víc uživatelů má zájem se na beermapě podílet nebo ji užívat.

„Nyní máme ambasadorů necelou stovku a uživatelů přibližně stejně,“ spočítal Čekal. Na seznamu hodnocených podniků se objevují i ty, které nejsou po vůli samotným tvůrcům, což je podle jejich slov v pořádku. „Líbí se mi, že už ztrácíme kontrolu nad projektem, začíná si žít vlastním životem. Jediné, jak mohu protestovat proti podnikům, které nemám rád, je mé hodnocení jako běžného uživatele,“ uvedl Čekal.

Po úspěšném zavedení v Brně by studentská parta ráda expandovala i do jiných měst.