Po zveřejnění příběhu Miroslava Novák, kterého odmítli v Brně vyšetřit, se redakci MF DNES ozvali čtenáři s podobnou zkušeností. Ilustrační foto

Po zveřejnění příběhu Miroslava Novák, kterého odmítli v Brně vyšetřit, se redakci MF DNES ozvali čtenáři s podobnou zkušeností. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Když někde pacienta odmítnou, mělo by to být v písemné formě, radí odborník

  • 3
Příběh Miroslava Nováka, kterého v Brně u milosrdných bratří a v nemocnici u svaté Anny odmítli objednat na vyšetření ledvin, není bohužel ojedinělý. Po zveřejnění článku se redakci MF DNES ozvali čtenáři, kteří mají podobné zkušenosti.

Zdravotníci by však pacienty odmítat neměli. Lékaře či zdravotnické zařízení si každý může vybrat sám. - čtěte Byl jsem bezmocný, říká pacient, jemuž v Brně odmítli vyšetření

Někteří lidé popsali, že měli potíže se už jen do areálu příslušné nemocnice dostat. "Když jsem přijela do Bohunic, vrátný dělal problémy. Tvrdil, že nespadám svým bydlištěm pod nemocnici v Bohunicích," napsala čtenářka Magdaléna Ondrášová.

Pište o svých zkušenostech

Jakou máte zkušenost s nemocnicemi? Jak se k vám chová personál? Své postřehy piště redaktorce Barboře Lukšové na email: barbora.luksova@mfdnes.cz

"V bolestech jsme došli na urologii, kde se s námi sestra nechtěla vůbec bavit. Nepřivolala lékaře a poslala nás pryč," napsal příběh své přítelkyně další ze čtenářů, který si nepřál být jmenován, jeho jméno však MF DNES předala nemocnici.

Do redakce však dorazily i pozitivní reakce. Těch však bylo o poznání méně než těch negativních.

Redakce MF DNES konzultovala stížnosti s představiteli brněnských nemocnic. Předali jsme i všechny podněty čtenářů. Vedení nemocnic přislíbilo, že stížnosti prověří.

Podle Luboše Olejára, ředitele svazu pacientů ČR mnoho pacientů o svých problémech s nemocnicemi nehovoří. "Je to jen otázkou náhodného dotazu," míní Olejár.

Někteří pacienti však kvůli jedné nemilé zkušenosti ztratí důvěru v dané zdravotnické zařízení. "Jednání zaměstnanců chirurgie a urologie nás velmi zklamalo. Nemocnici nevěříme, ale před lety jsme byli spokojeni," uvedl jeden ze čtenářů ve svém dopise.

Zákon dává nemocným volnost

Pacienti si mnohdy připadají bezmocní, je jim zle, mají bolesti, potřebují pomoct a nevědí jak se bránit. "To jsou hlavní důvody, proč si pacienti na chování nestěžují," dodává Olejár.

Zákon každému pacientovi dává volnost v tom, aby si zvolil lékaře a zdravotnické zařízení, které bude navštěvovat.

A i když je Brno rozděleno podle městských částí na sektory, které vymezují, do které nemocnice pacient podle svého bydliště spadá, lékaři by se jimi měli řídit pouze orientačně. "Už párkrát se mi stalo, že mě v nemocnici odmítli objednat s tím, že berou pouze pacienty z Králova Pole a Řečkovic," napsala Ivana Ohnútková z Brna.

To by se podle Zory Proškové, vedoucí odboru zdravotnictví brněnského magistrátu, nemělo stávat. "Pacienta mohou zdravotnická zařízení odmítnout pouze ve dvou případech," upozornila Prošková.

Buď v nemocnici nemají daný přístroj, který pacient potřebuje, a tudíž neprovádí dané vyšetření. Nebo když si pacient vybere nemocnici mimo bydliště, ve které je plno.

"Takového pacienta musí personál poučit, kde je jeho spádová nemocnice, ve které ho musí přijmout," uvedla vedoucí odboru zdravotnictví. A to i v tom případě, že i oni mají plno.

"Vaše spádová nemocnice je povinna vám zajistit lůžko, i když je plná," upozorňuje Prošková.

Pokud pacienta v nemocnici odmítnou, měl by vždy od personálu nemocnice žádat odmítnutí v písemné formě.