Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Kefírera byl spáchán atentát, oznámili tvůrci. Hrozí jim soud

  16:58aktualizováno  16:58
Měl velkolepý nástup, vzbudil poprask na sociálních sítích, chystal se dobýt regály obchodů. Pak se však Kefírer, původně recesistický výtvor mladých reklamních kreativců, na víc než měsíc odmlčel. Nyní tvůrci prohlásili, že na Kefírera byl spáchán atentát v podobě předžalobní výzvy právníka německého autora vizuálně podobně vyvedené obálky knihy Už je tady zas.

Vlevo na koláži kniha Už je tady zas, vpravo návrh lahve Kefíreru. | foto: ARGO / KEFÍRER (koláž iDNES.cz)

Brněnští kreativci David Koutný, Tomáš Musil a Lukáš Lukeš spustili kampaň Kefírer jako vtip, kterým podle svých vyjádření zároveň chtěli upozornit na rostoucí extremismus (o nástupu Kefírera jsme psali zde).

Bonmoty doprovázené karikaturami Adolfa Hitlera rychle vyvolaly zájem zejména na sociálních sítích, čímž se projekt posunul do další dimenze.

„Nemohli jsme zklamat naše fanoušky, takže jsme začali pracovat na tom, abychom Kefírer skutečně vyrobili a začali prodávat,“ sdělují tvůrci ve zprávě, kterou dali iDNES.cz k dispozici.

Na výrobě kysaného mléčného výrobku se dohodli s Kozojedským dvorem, přivezli lahve z Anglie a vyjednali podmínky v prodejnách MyFood. V červnu se měl „nejčistší kefír“ začít prodávat v Brně a Praze. Místo toho se však „Vůdce mezi kefíry“ náhle odmlčel.

„Bohužel dva dny před distribucí přišla tvrdá rána. Předžalobní výzva. Údajně parazitujeme na autorském dílu autora obálky knihy Už je tady zas. Kefírer prý považují za nekalou soutěž,“ oznamují nyní tvůrci.

Román Už je tady zas od Timura Vermese pojednává o Adolfu Hitlerovi, který se probudil v současnosti, stal se hvězdou internetu a díky své popularitě znovu vstoupil do politiky. Dočkal se také zfilmování (psali jsme o tom zde).

Vyrobíme pár set kusů a skončíme, navrhli tvůrci

Podoba Kefíreru přitom skutečně působí jako kopie obálky této knihy. Jeho tvůrci po výzvě přerušili výrobu a zastavili jakoukoliv komunikaci.

„Dostali jsme požadavek, abychom do týdne odstranili naše facebookové stránky, webové stránky a upustili od jakékoliv další propagace a výroby. Dále abychom zajistili odstranění prezentace všech třetích stran včetně všech článků, které vyšly v nejrůznějších médiích. To vše s vyhrůžkou, že při nesplnění bude zahájeno trestní řízení,“ stojí ve zprávě.

Zmíněné výzvy považují autoři Kefíreru za absurdní, nicméně podle svých slov nechtěli kvůli svému přesvědčení ohrozit spolupracující stranu. Proto přišli s protinávrhem o dvou hlavních bodech.

Zaprvé chtěli vyrobit pár stovek kusů kefíru, aby udělali radost fanouškům a zvládli předat své poselství. Poté prý hodlali celou kampaň ukončit, aniž by se o právním konfliktu zmínili.

Druhým bodem bylo odmítnutí zaručit se za stažení článků z nezávislých médií. „Za prvé to jde proti našemu přesvědčení a omezuje to svobodu slova, a za druhé je to v podstatě nemožné vzhledem k tomu, že o nás začaly vycházet články i ve Španělsku, Německu, Polsku a Itálii,“ vysvětlují tvůrci Kefírera.

Marné čekání na odpověď

Své návrhy předali právní kanceláři, která zastupuje německého designéra obálky knihy Už je tady zas. Poté však podle svých slov měsíc marně čekali na odpověď.

„Tak dlouhé mlčení nás začíná poškozovat a vzbuzovat nedůvěru u našich fanoušků a veřejnosti. Nevíme, co se stane po zveřejnění tohoto článku, dost možná nás to dostane k soudu, ale věříme, že by měli všichni vědět, co se stalo, a že nás mrzí, že jsme z tohoto důvodu nedokázali celý projekt dotáhnout do konce,“ prohlásili tvůrci Kefírera.

Nakladatelství Argo, které knihu vydává v Česku, oznámilo, že protinávrhy od Kefírera neobdrželo. „Práva ke zmíněné obálce vlastní německá strana. Jí použitím designu uniká zisk, záležitost si řeší sami,“ uvedl Richard Klíčník z oddělení PR a propagace Arga.

Německý autor obálky knihy „Er ist wieder da“ podle advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners, která ho zastupuje, zvažuje další právní kroky.

„Poslali jsme všem osobám, které měly být dle našich zjištění zainteresovány v projektu Kefírer, předžalobní výzvu, aby se zdržely dalšího užívání autorského díla našeho klienta na produktu Kefirer, protože je podezření, že dochází k porušování autorských práv. Oni na výzvu ve lhůtě reagovali s návrhy řešení a my tyto informace předali klientovi. Ten nyní zvažuje, co dál,“ sdělil Ivan Rámeš z advokátní kanceláře.

Vykašlete se na nenávist, měly hlásat letáčky

Muži, kteří Kefírer vytvořili, poukazují na fakt, že provozují v podstatě neziskovou činnost. Za každou prodanou láhev prý chtěli posílat peníze projektu Paměť národa, v prodejnách MyFood měly být informační letáčky.

V nich hodlali upozornit na to, že se uctívači klerofašistů dostali do slovenského parlamentu a v Rakousku málem vyhrál prezidentské volby pravicový extremista.

„Děsivě to připomíná atmosféru, která po velké hospodářské krizi přispěla k
vzestupu moci stoupenců Adolfa Hitlera anebo náladu v poválečné době,
která vedla k vítězství komunistického hnutí,“ mělo stát na letáčcích.

„Lidé bohužel zapomínají, že strach v kombinaci s chytrým populistou nenápadnými kroky připravují půdu pro nejrůznější zvěrstva. Chceme, aby se to už nikdy neopakovalo. Vykašlete se na nenávist a pojďte s námi raději šířit radost a humor (i černočerný),“ dodali muži, kteří přivedli Kefírera na svět.

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.