Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V části Brna klesají ceny pozemků, může za to varianta nádraží v centru

  17:42aktualizováno  17:42
Táhnoucí se spory o polohu brněnského nádraží neprospívají takzvanému Jižnímu centru. Nádraží se tam mělo původně přesunout. Nejnovější požadavek ministerstva dopravy zařadit do krajského územního plánu obě varianty snižuje cenu pozemků v této části města.

Jižní centrum v Brně před lety - dnes v místě funguje autobazar. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

O tom, jestli se tam nádraží přesune, se diskutuje v Brně už devadesát let. Nejnovější posun v kauze způsobilo ministerstvo dopravy. To požaduje po Jihomoravském kraji, aby zanesl odsunutou variantu i variantu v centru do svého územního plánu jako rovnocenné. V podstatě tak vrátil do hry možnost modernizovat nádraží v jeho současné poloze.

"To samozřejmě snižuje cenu pozemků v Jižním centru," konstatoval šéf realitní skupiny Real Spektrum Jiří Fajkus. Podle něj jde hlavně o železniční koleje, které podobně jako ve středověku hradby ohraničují jih města.

"Dokud se neposunou, nepustí výstavbu dál, a ta tím pádem nebude plnohodnotná," dodal Fajkus. Nádraží v Jižním centru proto podporují i developeři, kteří mají v okolí své projekty.

"Od klientů nemáme reakce, že by se třeba rozhodovali o koupi na základě polohy nádraží. Ale oblasti by to prospělo, zlepšila by se infrastruktura i dostupnost hromadnou dopravou," řekl Petr Teplý, zástupce společnosti Properity, která staví nejvyšší budovu v Česku AZ Tower.

Posouzení obou variant bude hotové ještě letos

Vedení Brna tvořené koalicí ČSSD a ODS dlouhodobě prosazuje nádraží v Jižním centru. Proti jsou třeba zelení nebo koalice občanských sdružení Nádraží v centru.

"O konečné poloze brněnského nádraží doposud nebylo rozhodnuto, neboť obě varianty se v současné době dále dopracovávají a posuzují," vysvětlovala Andrea Volaříková z tiskového oddělení, proč ministerstvo dopravy chce, aby v krajském územním plánu byly zahrnuty obě varianty.

Výstupy z posouzení obou možností, které zpracovává Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), by měly být k dispozici do konce letošního roku.

SŽDC pracuje s návrhem řešení nádraží v centru, které loni představili brněnští aktivisté. "To neobsahovalo všechny potřebné údaje. Proto na konci roku zadala Správa železniční dopravní cesty vypracování studie s názvem Dopracování variant řešení Železničního uzlu Brno," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Podle Matěje Hollana z koalice Nádraží v centru si tak stát už začíná uvědomovat, že je odsun nereálný projekt. "Je to od nich pud sebezáchovy," podotkl Hollan.

Vedení města to však odmítá. "Průjezd železničním uzlem s nádražím pod Petrovem prosazuje razantně pouze Strana zelených. V pětapadesátičlenném zastupitelstvu má tři křesla. K tomu není třeba nic dodávat," uvedl primátor Roman Onderka (ČSSD).







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.