Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V části Brna klesají ceny pozemků, může za to varianta nádraží v centru

  17:42aktualizováno  17:42
Táhnoucí se spory o polohu brněnského nádraží neprospívají takzvanému Jižnímu centru. Nádraží se tam mělo původně přesunout. Nejnovější požadavek ministerstva dopravy zařadit do krajského územního plánu obě varianty snižuje cenu pozemků v této části města.

Jižní centrum v Brně před lety - dnes v místě funguje autobazar. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

O tom, jestli se tam nádraží přesune, se diskutuje v Brně už devadesát let. Nejnovější posun v kauze způsobilo ministerstvo dopravy. To požaduje po Jihomoravském kraji, aby zanesl odsunutou variantu i variantu v centru do svého územního plánu jako rovnocenné. V podstatě tak vrátil do hry možnost modernizovat nádraží v jeho současné poloze.

"To samozřejmě snižuje cenu pozemků v Jižním centru," konstatoval šéf realitní skupiny Real Spektrum Jiří Fajkus. Podle něj jde hlavně o železniční koleje, které podobně jako ve středověku hradby ohraničují jih města.

"Dokud se neposunou, nepustí výstavbu dál, a ta tím pádem nebude plnohodnotná," dodal Fajkus. Nádraží v Jižním centru proto podporují i developeři, kteří mají v okolí své projekty.

"Od klientů nemáme reakce, že by se třeba rozhodovali o koupi na základě polohy nádraží. Ale oblasti by to prospělo, zlepšila by se infrastruktura i dostupnost hromadnou dopravou," řekl Petr Teplý, zástupce společnosti Properity, která staví nejvyšší budovu v Česku AZ Tower.

Posouzení obou variant bude hotové ještě letos

Vedení Brna tvořené koalicí ČSSD a ODS dlouhodobě prosazuje nádraží v Jižním centru. Proti jsou třeba zelení nebo koalice občanských sdružení Nádraží v centru.

"O konečné poloze brněnského nádraží doposud nebylo rozhodnuto, neboť obě varianty se v současné době dále dopracovávají a posuzují," vysvětlovala Andrea Volaříková z tiskového oddělení, proč ministerstvo dopravy chce, aby v krajském územním plánu byly zahrnuty obě varianty.

Výstupy z posouzení obou možností, které zpracovává Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), by měly být k dispozici do konce letošního roku.

SŽDC pracuje s návrhem řešení nádraží v centru, které loni představili brněnští aktivisté. "To neobsahovalo všechny potřebné údaje. Proto na konci roku zadala Správa železniční dopravní cesty vypracování studie s názvem Dopracování variant řešení Železničního uzlu Brno," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Podle Matěje Hollana z koalice Nádraží v centru si tak stát už začíná uvědomovat, že je odsun nereálný projekt. "Je to od nich pud sebezáchovy," podotkl Hollan.

Vedení města to však odmítá. "Průjezd železničním uzlem s nádražím pod Petrovem prosazuje razantně pouze Strana zelených. V pětapadesátičlenném zastupitelstvu má tři křesla. K tomu není třeba nic dodávat," uvedl primátor Roman Onderka (ČSSD).





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.