Traťový komisař Jaroslav Ryšavý pracuje na Masarykově okruhu už 20 let.

Traťový komisař Jaroslav Ryšavý pracuje na Masarykově okruhu už 20 let. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Na brněnském okruhu pracuje 20 let. V zahraničí si ho váží, říká

  • 12
Tento víkend se v Brně pojede dlouho očekávaný závod mistrovství světa silničních motocyklů. V rubrice MF DNES Čtyřkou na Českou redaktorka zpovídala v tramvaji, jedoucí z hlavního nádraží, Jaroslava Ryšavého. Traťového komisaře, který na Masarykově okruhu pracuje už 20 let.

Prožíváte po takové době ještě vůbec Velkou cenu?
Žádný světový závod vás neomrzí. Pořád je to pro mě napínavé a občas si i vsadím. Nejvíc fandím Jorge Lorenzovi, ale titul bych přál Valentinu Rossimu. To co on totiž nedokázal ještě nikdo. Nesmím zapomenout ani na našeho českého jezdce Karla (Abrahama - pozn. red.). Ale spíše než z pohledu diváka to musím vnímat z pohledu traťového komisaře. A to kolikrát bývá ještě napínavější.

Jaká je tedy přesně náplň práce traťového komisaře?
V prvé řadě signalizovat jezdcům, co je čeká a co se děje na trati. Taky musíme bedlivě sledovat, aby jezdci nedělali nějaké nepřístojnosti. Někdy se totiž nechovají zrovna korektně, dokážou do sebe za jízdy kopnout nebo jeden druhému šáhnout na přední brzdu. I když to už se naštěstí dnes moc nestává. A pokud je nějaká havárie, hned k ní musíme doběhnout. Samozřejmě na prvním místě je jezdec, takže jej musíme dostat z dráhy, aby jej ještě nezranila motorka jedoucí za ním. Tím pádem i my můžeme přijít k úrazu. Mně se to ale naštěstí ještě nestalo.

Čtyřkou na Českou

Pravidelný seriál jihomoravské přílohy MF DNES. Zpovídaná osobnost se s redaktorem sveze tramvají číslo 4 mezi zastávkami Hlavní nádraží a Česká. Cesta touto trasou přes náměstí Svobody trvá zhruba šest minut. Pouze tolik času je tedy na rozhovor. Tentokrát se redaktorka Dominika Hromková ptala traťového komisaře Jaroslava Ryšavého, který už 20 let pracuje na Masarykově okruhu.

Pracovat v prostředí aut a motorek bývá snem snad každého malého kluka.
Já měl už svým povoláním strojvedoucího k motorům vždycky blízko. Pak mě v devadesátém pátém jeden z kolegů požádal, jestli bych nešel na Velkou cenu vypomoct jako statista. Na trať jsem ale nesměl, protože jsem neměl všechna potřebná záchranářská školení. Při prvním tréninku spadl Kenny Roberts Jr. Hádejte, kdo u něj byl jako první? Já. Byl to můj první úlovek ze světových jezdců. Za rok už ze mě byl traťový komisař, ale školení jsem si samozřejmě udělal.

Co děláte, když nejste na okruhu?
Dřív jsem se živil jako strojvedoucí, později jako strojmistr. Na okruh jsem chodil jen ve svém volném čase. Teď už jsem v důchodu a dělám to, co všichni důchodci. Starám se o zahrádku a vnoučata. Když je šance, rád se podívám jako traťový komisař do zahraničí. Už jsem několikrát dával signalizaci i formuli jedna. Taky se snažím náš automotodrom propagovat a dělat vše pro to, aby se o nás vědělo.

Tento týden se má rozhodnout o osudu Velké ceny, co si o tom myslíte vy?
Jako brněnský patriot si myslím, že by měla být v prvé řadě politická vůle. Pracovně často jezdím do ciziny a vím, že jinde ta politická vůle k takovým akcím je. Jenže tady pan Hašek (hejtman Michal Hašek - pozn. red.) myslí hlavně na sebe. A pak jsou tu další politická uskupení, která tvrdí, že Velká cena republice nic nepřináší. Já jezdívám i s dalšími komisaři do ciziny a vidím, že si nás tam považují. Není to jenom sláva pro brněnský okruh, ale pro celou Českou republiku.

Takže by Brno bez Velké ceny už nebylo Brno?
Nebylo. Protože Velká cena jej proslavuje. Brno má jeden z nejkrásnějších závodních okruhů na světě. Motoristických fandů je šílené množství a přináší to peníze nejen místním obyvatelům, ale i do státní kasy. Já bych řekl, že peníze, které do toho stát investuje, se mu musí zase vrátit.