Na konci prázdnin, kdy se lidé vrací z dovolených domů, vyrazili policisté na...

Na konci prázdnin, kdy se lidé vrací z dovolených domů, vyrazili policisté na četné kontroly. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Konec prázdnin pod kontrolou policie. Chce dohlédnout na šťastné návraty

  • 5
V posledních dnech, které odpočítávají do konce prázdnin, mají jihomoravští řidiči výrazně větší pravděpodobnost, že je na silnici zastaví policejní hlídka.

Letošní prázdniny sice podle statistik vypadají výrazně lépe než ty loňské - od začátku prázdnin do minulé středy, která je zatím v oficiálních statistikách započítaná, zahynulo v kraji na silnici celkem deset lidí, o čtyři méně než před rokem. Policisté ale chtějí dohlédnout na to, aby to tak zůstalo.

V pátek spustili akci pod názvem Šťastný návrat. O posledním prázdninovém víkendu, který kvůli množství lidí vracejících se z dovolených bývá tragický, vyrazili do terénu.

„Od pátku zkontrolovali desítky motorových vozidel, řešili většinou jen přestupky v dopravě, jako například telefonování, nepoužití pásů, v několika případech také rychlost,“ konstatovala jihomoravská policejní mluvčí Štěpánka Komárová. Přesto při nehodě osobního auta a motorkáře u Vlasatic zahynul další člověk.

Policisté podle mluvčí budou nyní na silnicích kontrolovat až do konce týdne.

„Od prvního září naváže i dlouhodobý projekt Zebra se za tebe nerozhlédne. Je zaměřený především na chodce, zvýšený dohled bude zejména u základních škol od 7 do 8 hodin, součástí budou i přednášky na školách,“ dodala Komárová.

Méně nehod, mrtvých i opilců za volantem

Letošní podrobné prázdninové tabulky přitom vypadají o něco lépe než ty před rokem. Do minulé středy policisté řešili 1 043 dopravních nehod, což je v porovnání se stejným loňským datem o 127 méně. Figurovalo v nich 114 řidičů, kteří byli opilí nebo zdrogovaní. I to je méně než loni.

A krom mrtvých je méně i lehce zraněných, ubylo také zranění cyklistů a motorkářů. Auta o prázdninách srazila o 20 chodců méně.

Policisté si ale uvědomují, že prázdniny ještě neskončily. A i poslední týden, který dělí prázdniny od normálního režimu, může čísly ještě výrazně zahýbat.

Už se to stalo například na Blanensku, kde letos v červenci a srpnu zemřelo při nehodách nejvíce lidí z celého kraje. Nebýt jednoho černého týdne, mohli se tam přitom policisté chlubit nejméně tragickým létem z pohledu dopravních nehod za několik let.

Předposlední prázdninový týden byl ale na Blanensku smutný, na silnicích zemřeli dva mladí motorkáři a k tomu ještě řidič osobního auta. Namísto dvou mrtvých jich je letos zatím jen na Blanensku pět - toto číslo přitom tvoří polovinu ze statistiky celého kraje.

Černý týden zavinila vysoká rychlost a nedání přednosti

„Je to náhoda, že se v jednom týdnu sešly tři smrtelné dopravní nehody. Ale statistiky to změnilo výrazně. Přitom stačilo jet podle předpisů a nic z toho by se nestalo,“ věří policejní mluvčí Bohumil Malášek.

„U dvou z těchto nehod byla příčinou zřejmě vysoká rychlost, šestadvacetiletý řidič motocyklu značky Yamaha kvůli ní nezvládl po průjezdu dlouhou rovinkou mezi Šebrovem a Blanskem řízení stroje a před mostem přes řeku Svitavu narazil do svodidel,“ popisuje.

Podobně pak třicetiletý řidič Škody Felicie v lesním úseku u Žďárné vyjel v zatáčce z nezjištěných příčin mimo vozovku, kde narazil do stromu a na místě zemřel (psali jsme zde).

„U třetí nehody pak na křižovatce u Svitávky nedal osmnáctiletý řidič osobního auta přednost sedmnáctiletému mladíkovi na motocyklu a ten utrpěl zranění, kterým bohužel na místě podlehl,“ doplnil tragický výčet.

Rodiče sedmnáctiletého motorkáře, který nehodu nezavinil, pak o úmrtí syna musel informovat policejní psycholog (psali jsme zde).

Devadesátka může znamenat šedesátku

Na nehody motorkářů jsou přitom na Blanensku zvyklí, za táhlými zatáčkami na silnici II/379 mezi Šebrovem a Blanskem, ale také na zalesněné úseky Křtinského údolí a další lokality Moravského krasu plné zatáček totiž míří motorkáři z celé republiky. A mnozí z nich se nechávají strhnout jízdou a na rychlost nehledí.

„Nepřiměřený způsob jízdy je nejčetnější příčinou při dopravních nehodách, hned po něm pak překročení povolené rychlosti, i když je mnohdy velmi komplikované rozlišit, do které z těchto dvou kategorií nehoda spadá,“ popisuje vedoucí dopravního inspektorátu v Blansku Martin Zajíček.

„I na místě, kde je třeba povolená devadesátka, totiž profil komunikace, například právě četnost zatáček, dovolí jet jen 60 kilometrů v hodině. Kdo jede osmdesátkou, maximální rychlost sice nepřekročí, ale právě nepřizpůsobí jízdu vozovce,“ vysvětluje.

,