Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Laguny ze silnic v centru Brna zmizí, až opraví ulici Milady Horákové

  9:59aktualizováno  9:59
Přívalový déšť ve čtvrtek v Brně způsobil dopravní kolaps. Koliště i další místa byla pod vodou. Kolony vznikaly i kvůli tomu, že se spousta ulic v Brně opravuje. Ale právě to má podobným záplavám v budoucnu zabránit.

Silný déšť zatopil po poledni ulici Koliště v Brně a ta se stala v obou směrech neprůjezdnou (31. července 2014). | foto: čtenář iDNES.cz

Kdyby kolem řidičů, kteří se ve čtvrtek odpoledne snažili projet Kolištěm, proplul parník, už by se asi ani příliš nedivili. Místo klíčové součásti brněnského silničního okruhu totiž projížděli rozvodněnou řekou s vlastním gejzírem.

Dopravní kolaps celého centra Brna, který způsobil nebývale silný odpolední přívalový déšť, řešily desítky hasičů a policistů. A řidiči stáli v kolonách desítky minut.

Fotogalerie

Podobnou scénu zahrnující zatopená auta přitom Brňané na stejném místě zažili například i před čtyřmi lety (čtěte zde). Příčina? Městská kanalizace, která nestíhá nápor vody. Vedení Brněnských vodáren a kanalizací ale slibuje, že brzy bude po problému.

„V centru Brna šlo o naprosto ojedinělý déšť, který se vyskytuje průměrně jedenkrát za deset až dvacet let, a je tedy pravděpodobné, že se nebude brzy opakovat. V budoucnu ale výrazně pomůže dnes budovaná kanalizace v ulici Milady Horákové. Bude naddimenzovaná tak, aby voda, která dnes na Koliště přitéká z oblasti kolem ulic Veveří a Lidická, byla odkloněná do kmenové stoky,“ vysvětlil ředitel kanalizační sekce vodáren a kanalizací Vladimír Habr. Dokončení stavby je plánováno zhruba za rok.

Pomůže i nová stoka z ulice Dornych

Že je podobná úprava kanalizace potřebná, se ukázalo právě ve čtvrtek. Kvůli vodě v ulici Cejl dokonce vykolejila tramvaj a Koliště v obou směrech mezi křižovatkou s Křenovou ulicí a Moravským náměstím bylo hodiny uzavřené.

Druhou důležitou stavbou, která podobným potížím bude bránit, by podle vedení Brněnských vodáren a kanalizací měla být stoka vedoucí z ulic Dornych a Plotní do ulice Konopné, která vznikne při plánované přeložce tramvaje. První etapa prací za 50 milionů korun začne na podzim.

V Brně jsou přitom časté problémy i v Husovicích či Židenicích. I proto se Brno pustilo do obří rekonstrukce brněnské kanalizace za v součtu dvě miliardy korun. Významná část peněz putovala na vybudování retenčních nádrží, které slouží k zadržení velké vody.

Z ekonomických důvodů se ale podle odborníků navrhuje kanalizace na deště, které se statisticky vyskytují v průměru jednou za dva roky. „Očekáváme, že podobná bouřka jako ve středu se dalších deset let neobjeví. Ani nová kanalizace teoreticky tudíž všechnu vodu vždy pojmout nemusí. Ale bezpečnost provozu na silnici se podstatně zvýší,“ doplnil Habr.

Problémy ovšem ve čtvrtek nebyly jen na silnicích. „Voda také zatopila podzemní prostory na stavbě nové budovy filozofické fakulty v Gorkého ulici, odčerpávat jsme ji museli i z budovy planetária na Kraví hoře a z kolektorů na Malinovského náměstí,“ vypočítal škody mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

Voda natekla i do budovy Mahenovy knihovny, která kvůli tomu do odvolání zavřela. A mnozí Brňané kalamitě čelili po svém: Vtípky na sociálních sítích. „Prigl se přestěhoval do Oltecu,“ narážel na možný přesun Brněnské přehrady na Staré Brno jeden ze statusů.

Bleskově se šířila i fotomontáž parníku brněnského dopravního podniku dodaného pod viadukt u hlavního nádraží. A další nápad zněl: přejmenovat Brno na Brnátky.

Podívejte se na průjezd zatopeným Kolištěm:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.