Jihomoravský kraj chce mít zajištěnou leteckou přepravu s významnými evropskými...

Jihomoravský kraj chce mít zajištěnou leteckou přepravu s významnými evropskými destinacemi, linky je proto ochoten dotovat. Ilustrační foto. | foto: AF1621Creative Commons

Kraj bude dotovat leteckou linku přes svou firmu. Brno se patrně nepřidá

  • 9
Od půlky listopadu 2015 létá z brněnského letiště šestkrát týdně nový spoj do Mnichova. Do konce roku přepravil 640 cestujících. Pro politiky je přesto spojení města s významným leteckým přístavem natolik důležité, že se rozhodli spoj britského dopravce BMI Regional dotovat.

Jihomoravský kraj letos vyčlenil na dotaci leteckého spoje ze svého rozpočtu 30 milionů korun. Brno přidalo dalších 15 milionů. Po třech měsících provozu se ale ukázalo, že se rapidně liší „technická“ představa hejtmanství a magistrátu o tom, jak linku penězi podporovat.

„Zaznamenali jsme aktivitu Brna, která měla vést ke vzniku společnosti podporující vznik leteckých linek a propojení kraje se světovými destinacemi. Bohužel ani po třech měsících nás nikdo jako majitele letiště nekontaktoval. Nemohli jsme dále čekat,“ navezl se ve čtvrtek do brněnského magistrátu hejtman Michal Hašek (ČSSD).

A obratem nechal krajské zastupitele odhlasovat, že kraj sám bude s brněnským letištěm provozovat společnost s ručením omezeným, přes kterou potečou do leteckých spojů desítky milionů.

Firmu nebylo potřeba zakládat

Hašek na to ale novou firmu zakládat nemusel. Paradoxně k tomu využil Jihomoravskou sportovní – společnost s ručením omezeným, kterou loni nechal původně založit k tomu, aby kraj mohl sám pořádat MotoGP.

Udělal to ovšem bez konzultace s městem či promotérem závodu, společností Dorna. A ostatní se tak k jeho společnosti odmítli připojit. Protikorupční odborníci ji navíc kritizovali jako netransparentní. Nyní získala nový účel.

Brnu se ovšem takový postup nelíbí ani v případě letecké linky. A Haškovu výzvu, aby se město k jeho společnosti připojilo, opět nejspíše odmítne.

„Kraj nás se svou firmou nijak nepředběhl. Přijde mi, že my jsme tu jediní, kteří doteď na celé věci pracují. Původně bylo ale s letištěm domluveno, že Brno bude většinovým vlastníkem firmy, tak abychom mohli rozhodovat o tom, jak se bude s veřejnými penězi nakládat. Letiště však začalo navyšovat své finanční požadavky o miliony eur. A navíc přišlo s tím, že Brno může mít ve společnosti maximálně padesát procent. Na to ani na jiné menšinové podíly nejspíše nebudeme ochotní přistoupit,“ uvedl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).

Vlastnický řetězec firem vede až na Kypr a do Panamy

To ale podle něj neznamená, že by magistrát možnost lidí cestovat přímo z Brna do celého světa nepodpořil. Slíbených patnáct milionů chce pumpovat dopravcům prostřednictvím objednávek marketingu a reklamy, jak to například v minulosti fungovalo při podpoře MotoGP.

V debatě o tom, jak transparentně se s penězi na letecké linky bude nakládat, mají přitom zásadní souvislost vlastnické vztahy letiště. To sice vlastní kraj, provozuje ho ale soukromá firma Letiště Brno. Neprůhledný vlastnický řetězec dalších firem vede až do daňových rájů na Kypru a v Panamě.

Pochybnosti vzbudil už pronájem – bez soutěže a rovnou na padesát let firmě, již spoluvlastní Jiří Filip, stranický kolega a dobrý známý náměstka jihomoravského hejtmana Stanislava Juránka (KDU-ČSL). Ten byl v době podpisu nájemní smlouvy hejtmanem. Smlouva je podle právních expertů pro kraj téměř nevypověditelná.