Česko-německé nápisy v rakouském Laa

Česko-německé nápisy v rakouském Laa | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Kraj plánuje přeshraniční spoje až do Rakouska

  • 0
V Pohořelicích, Brně, Blansku, Vranově nad Dyjí či kdekoliv jinde v kraji nastoupíte na zastávce do autobusu, označíte si tarifní jízdenku a s několika málo přestupy dorazíte až mezi rakouské vinice.

Poobědváte v některé rakouské hospůdce a odpoledne z místní zastávky zase pěkně domů. Opět na jedinou a českou jízdenku.

Změny v dopravě

Od letošního července, kdy se i Znojemsko začlení do krajského integrovaného dopravního systému, vyjedou autobusy linky 104 na trasu Brno - Pohořelice -Hrušovany nad Jevišovkou -Hevlín a do Laa an der Thaya.
Jako další jsou v plánu spoje na železniční trase Znojmo - Retz a na trati Břeclav - Hohenau.
Řeší se i o autobusy z Poysdorfu do Mikulova.

Krajský integrovaný dopravní systém bude od léta s připojením Znojemska nově fungovat nejen po celé jižní Moravě, ale i za jižními hranicemi země.

Jako první se takto s krajem propojí rakouské lázeňské městečko Laa an der Thaya, kam bude v pravidelných intervalech zajíždět autobus z Pohořelic a několikrát za den i z Brna.

"Skoro každou hodinu tak bude od července jezdit přímá autobusová linka až k našim lázním," kvituje starosta Laa Manfred Fass.

Vzdálenost Laa od Hevlína je jen dva kilometry, náklady na prodloužení linky do tohoto rakouského městečka jsou proto minimální. "A proto se Jihomoravský kraj rozhodl, že se pokusí spojit celé území jižní Moravy i s městem Laa," zdůvodnil Květoslav Havlík z firmy Kordis, která pro kraj integrovaný dopravní systém zajišťuje.

O přínosu linky je přesvědčen starosta Hevlína Drahomír Nosek. "Spousta lidí od nás v Lávě (český název pro Laa, pozn. red.) pracuje, řada lidí tam pak jezdí i nakupovat a do tamních lázní," komentoval.

Jedná se i o vlacích

Zatím tedy bude od léta autobusová linka jezdit do Laa, kraj však již jedná i s dalšími rakouskými městy, do nichž by se mohlo na tarifní jízdenku krajského integrovaného dopravního systému v budoucnu moci jezdit.

Kraj se takto plánuje propojit vlakovým spojem mezi Břeclaví a rakouským Hohenau a rovněž i na železniční trase Znojmo - Retz. "Člověk tak nemusí řešit mezinárodní tarif Českých drah, bude mít jenom naši jízdenku IDS," přiblížil Havlík z Kordisu.

A mezi prvními takovými spoji propojujícími Rakousko s jižní Moravou bude zřejmě i autobusová linka z Poysdorfu do Mikulova.

"Ta by ale zase spadala do rakouské kompetence, protože tam je ta vzdálenost od nás poměrně dlouhá," nastínil Květoslav Havlík.

Co se spuštění těchto tras týče, česká strana zatím termín nezná. Vše ještě dolaďuje s rakouskými úřady.

V současné době Kordis připravuje i komplexní studii možností přeshraniční dopravy. Ta by měla být hotova do konce roku a podílet se na ní mají i zdejší obce a města sousedící s Rakouskem.

Studie má dát odpovědi na otázky, jestli existují i další možná dopravní propojení kraje s Rakouskem, která by měla pro cestující smysl.