Po unikátním závěsném mostu přes R52 se v budoucnu projedou i cyklisté

Po unikátním závěsném mostu přes R52 se v budoucnu projedou i cyklisté | foto: Projektový tým R52

Kraj považuje silnici R52 za prioritu, peníze na ni ale chybí

  • 11
Výstavba silnice R52 z Brna přes Mikulov na Vídeň je pro kraj nejvyšší prioritou. A to i přesto, že na dopravní stavby chybějí ve státní pokladně peníze. Po úterním jednání to řekli ministr dopravy Gustáv Slamečka a jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Vláda v současnosti připravuje plán výstavby a způsobu financování dopravních staveb v České republice na příštích deset let. Podle Slamečky by česko-rakouská dálnice neměla v návrhu chybět.

"R52 je nejvyšší prioritou. Ta se nezakládá pouze na její důležitosti pro kraj nebo republiku, ale na celoevropském významu," řekl po jednání s hejtmanem Slamečka.

Trasa povede přes Mikulov

Pro rychlostní silnici mluví například fakt, že by v budoucnu měla spojit Slovinsko s Polskem nebo že se Česká republika zavázala k jejímu postavení v dohodě s Rakouskem. Oba politici zároveň odmítli, že by v úvahu přicházela i jiná než mikulovská varianta trasy.

Hejtman Hašek a český velvyslanec v Rakousku Jan Koukal, který se úterních jednání také zúčastnil, se odvolávali na pondělní schůzku s dolnorakouským hejtmanem Erwinem Pröllem.

"Rakouská strana nepřipravuje žádné alternativní řešení směrem na Reintal a Břeclav," potvrdil Koukal.

Peníze na výstavbu chybějí

Břeclavská varianta silničního propojení obou států, kterou dlouhodobě prosazují ekologové z obou zemí, by se tak neměla od hranic na co napojit. Nezodpovězena zůstává nadále i otázka, odkud chce stát vzít na stavbu peníze.

"Jsme v situaci, kdy nemáme problémy s přípravou různých projektů, ale máme potíže s jejich financováním," uvedl Slamečka. Podle něj bude vláda muset na zaplacení silnic vypsat speciální dluhopisy nebo do výstavy zapojit soukromé investory.

"Jinak projekty budou probíhat jako doposud, bez možnosti dlouhodobého plánování," řekl ministr.

Problémy mají i další projekty

Oproti R52 je budoucnost dalších dvou významných dopravních projektů v Jihomoravském kraji ještě nejistější. Dokončení silnic R43 vedoucí severně od Brna přes Blanensko na Moravskou Třebovou a R55 z Olomouce do Břeclavi je zatím v nedohlednu.

V prvním případě není doposud známa přesná trasa komunikace. Zástupci kraje se o její průběh léta přou s úředníky z ministerstva životního prostředí. V druhém případě existuje jenom jedna možná varianta. Ta ale vede přes chráněnou ptačí oblast, což její výstavbu značně prodražuje.

Podle Slamečky tak cena silnice, která by normálně stála okolo dvě stě padesáti miliónů korun, přesáhne jednu miliardu. Šance prosadit ve vládě takto drahý projekt je v době krize podle ministra dopravy velmi malá.