Billboardy kandidátů na hejtmana Jihomoravského kraje.

Billboardy kandidátů na hejtmana Jihomoravského kraje. | foto: Koláž - iDNES.cz

Souboj předvolebních plakátů: podle odborníků vítězí Juránek

  • 40
Do krajských voleb zbývá necelý měsíc a předvolební kampaň nabírá na síle. MF DNES proto nechala zhodnotit billboardy největších politických stran, které mají šanci dostat se do zastupitelstva.

Jeden slibuje práci pro kraj na plný úvazek, další zase dostupnou zdravotní péči pro všechny. Za necelý měsíc odstartují krajské volby a města i silnice jsou obsypané billboardy politiků.

MF DNES proto požádala odborníka na reklamu, aby zhodnotil billboardy čtyř největších jihomoravských stran, které mají šanci dostat se do zastupitelstva.

"Ani jeden nevybočuje z klasického formátu," shrnul hodnocení šéf brněnské reklamní agentury Akon Česká republika Petr Gondek. Podle něj se žádný z kandidátů nepustil do odvážnějšího pojetí a nepřišel s něčím nezvyklým.

"Chápu, že hejtman je vážený člověk, ale mohli si ze sebe udělat trochu legraci," poznamenal Gondek. Podle něj by kvalitní tvůrce reklamy - kreativec - dokázal přijít s netradičním nápadem, a přitom zachovat serióznost politika.

"Všichni říkají, že billboardy nefungují. A stejně je mají"

Podobná nuda panuje i mezi politickými hesly jednotlivých kandidátů. Podle Gondeka jsou natolik obecná, že by s nimi souhlasil téměř každý. Třeba stávající hejtman Michal Hašek z ČSSD láká na dostupnou zdravotní péči, Jan Vitula z TOP 09 na nové pracovní příležitosti.

Strniště neprospělo

Kampaň ČSSD před krajskými volbami 2012 na jižní Moravě.

"Nekombinuje více hesel do jednoho, což je více než pozitivní. Vhodně oslovuje svoji stálou voličskou základnu, starší spoluobčany. Téměř vždy, pokud chceme změnit nebo alespoň upravit image, nese to svá úskalí. Bohužel je tomu tak i v tomto případě. Snaha o vyšší serióznost pomocí lehkého strniště spíše neprospěla. Navíc u mediálně nejvíce známého kandidáta, kterého si lidé pamatují, může působit až legračně. Vizuální podoba billboardu je povedená, stranická oranžová barva není rušena jinými, jasně identifikuje příslušnost kandidáta a celkově vizuál podtrhuje. Z hlediska typografie je zajímavé použití prvků ,=‘ nebo ,volte 60‘ jiným typem písma, což odlehčuje celkovou usedlost."

Celkové hodnocení 70 %

Kandidát ODS na hejtmana Jiří Crha má zase na billboardech slogan Pro kraj na plný úvazek. "Heslo znamená, že já i další lidé z ODS na kandidátce budeme práci pro kraj dělat naplno. Je to trochu narážka na stávajícího hejtmana Haška, který kumuluje funkce," vysvětloval Crha. Hašek si totiž přibral k postu hejtmana i křeslo poslance, předsedy asociace krajů či místopředsedy ČSSD. Pokud by se stal hejtmanem Crha, slibuje, že by se vzdal funkce místostarosty Blanska a neutíkal do Prahy.

Co tím chtěl básník?

Kampaň ODS před krajskými volbami 2012 na jižní Moravě.

"Slogan je asi narážkou na četnost funkcí, které u nás politici současně zastávají. Podle mého názoru toto heslo není jednoznačné pro veřejnost. Ne každý věnuje politice a zejména dění kolem jednotlivých kandidátů tolik času, aby dokázal přesně pochopit,,co tím chtěl básník říci‘. Fotografie je stylově zasazena do pracovního prostředí úřadu, gesto podání pomocné ruky vyjadřuje snahu o vysvětlení problému. Mohli použít výraznější grafické zpracování - hrozí, že zapadne mezi ostatními plochami."

Celkové hodnocení 60 %

Podle Gondeka by se ale pod podobné heslo mohl podepsat každý. Navíc je otázkou, jestli o Haškových početných funkcích voliči vůbec vědí. "Doufám, že to lidé pochopí. Když jsem o kumulaci funkcí mluvil v jednom rozhovoru, ozvalo se mi pak několik lidí s tím, že právě to jim utkvělo v paměti," tvrdí Crha.

Jako nejpovedenější Gondek označil billboard kandidáta lidovců Stanislava Juránka. "Je nejvýraznější a graficky nejhezčí. Člověk si jej všimne, když jde po ulici," vyzdvihl žlutomodrou kombinaci.

Důstojné, seriózní

Kampaň KDU-ČSL před krajskými volbami 2012 na jižní Moravě.

"Heslo je jednoznačné, oslovující širokou, zejména mladší veřejnost. Správně zasahuje problematickou oblast, které ,všichni‘ rozumí. Studiová fotografie politika se v souvislosti s celkovým vizuálem výborně hodí. Kandidát působí důstojně, seriózně a přátelsky. Vizuál je rovněž povedený, pro lidovce typická žlutá je doplněna výrazným podbarvením stěžejního hesla. Informace nejsou navzájem nijak rušeny."

Celkové hodnocení 80 %

Ani heslo "Do vlastního bytu za cenu nájmu" není podle Gondeka špatně zvolené. "Bytová politika je problém asi v celém regionu, ceny bytů rostou a platy se snižují. To řeší téměř každý," komentoval Gondek.

Billboardy jsou tradiční součástí jakékoliv politické kampaně. Ani sami politici si nicméně nejsou jistí, zda mají na voliče opravdu vliv. "Všichni říkají, že to nefunguje. Ale stejně to všichni dělají," podotkl na začátku září při představování kampaně kandidát TOP 09 na hejtmana Jan Vitula.

Fotka jako z občanky

Kampaň TOP09 před krajskými volbami 2012 na jižní Moravě.

"Toto heslo je daleko více nesrozumitelné než u kandidáta za ODS. Máme pracovní příležitosti vytvářet my? Vytvoří je oni? Co tím vlastně chtěl pan Vitula sdělit? U fotografie kandidáta se nepovedlo vůbec nic. V roce 2012 bychom měli být schopni vytvořit více než ,občankovou‘ fotografii umístěnou ke kratší straně čtverce. Málo výrazné grafické zpracování může snadno zapadnout. Příliš mnoho textu. Za pozitivní prvek a jediný nápad považuji známku ,doporučeně‘ pana předsedy."

Celkové hodnocení 30 %