Vozovna Komín shora vypadá jako loď. Přišla na půl miliardy korun.

Vozovna Komín shora vypadá jako loď. Přišla na půl miliardy korun. | foto: Monika Tomášková, MAFRA

Bumerang z 90. let. Vozovna za půl miliardy deset let zaměstnávala soudy

  • 13
Kontroverzní trolejbusová vozovna v Brně-Komíně se dočká opravy. Atypická budova vyrostla za podivných okolností a pak dlouhá léta chátrala kvůli soudním sporům mezi firmou Stavex Brno a magistrátem. Ten na ni musí najít dalších 213 milionů korun.

Rozpraskaná podlaha, špatně těsnící okna a střechou teče. Trolejbusová vozovna v brněnské městské části Komín potřebuje nutně opravu. Od jejího otevření v roce 1997 do její údržby město příliš neinvestovalo. Důvod je prostý. Roky se totiž magistrát soudil o její vlastnictví se stavební firmou Stavex Brno, která nakonec skončila stejně neslavně jako vozovna.

Jde o typický příklad, jak se podnikalo v 90. letech a jak se naplno prolnul svět obchodu a politiky. A kdy projekt místo přízviska bohulibý dostal nálepku kriminální případ. Jako bumerang se průšvih zvaný vozovna Komín vrací. Brněnští radní se nově rozhodli, že ji přece jen opraví. Jenže práce se prodraží - vyjdou na 213 milionů korun.

Kriminální případy 90. let

Proč tolik? Vozovnu postavil Stavex na konci 90. let, a to v atypickém stylu. Svým vzhledem stavba připomíná loď. Podle mluvčí Dopravního podniku města Brna (DPMB) Lindy Hailichové se tím zkomplikuje rekonstrukce, která má začít do tří let.

„Například okna pořádně netěsní a potřebujeme vyměnit také vrata, kterými trolejbusy do vozovny vjíždí. Jenže je nemůžeme nahradit novými ve standardních rozměrech. Budova má atypickou konstrukci, takže i jednotlivé součásti jsou specifické,“ přiblížila Hailichová, proč oprava spolkne mnoho peněz.

Kromě výměny oken a dveří bude nutné udělat také novou podlahu, na níž trolejbusy stojí. „Drolí se. Navíc v dobrém stavu není ani střecha, přes kterou zatéká,“ poznamenala mluvčí.

Dluhy a sebevražda

Podle náměstka primátora Richarda Mrázka (ANO), který má na starosti investice a dopravu, se město pokusí co nejvíc financí získat z evropských fondů. „Příští rok budeme řešit projektovou dokumentaci,“ nastínil Mrázek nejbližší vývoj.

Osud vozovny stojí a padá s osudem firmy Stavex. Společnost s osmi sty zaměstnanci vznikla v roce 1990 odštěpením od Průmyslových staveb Brno. Firma se podílela kromě trolejbusové vozovny například na výstavbě Boby centra či obchodně-administrativního centra Delta.

Jenže dopadla podobně jako další podnikatelské projekty, které vznikly v porevoluční době. Stavex se dostal do dluhů, majitel Pavel Pokorný se poté zastřelil. Měsíc před smrtí přepsal veškerý majetek na manželku.

Firma měla v Brně mimořádné postavení. Spekulovalo se, že díky vazbám na tehdejšího primátora Jiřího Horáka (ODS), kterému podnikatel Pokorný dělal poradce. Nikoho nepřekvapilo, že právě on dostal zakázku desetiletí: vozovnu Komín za půl miliardy korun.

V souvislosti se stavbou dokonce tehdy primátor Horák podepsal Pokornému směnku na 17 milionů dolarů bez vědomí zastupitelstva. Okolnosti podpisu směnky vyšetřovala policie a nakonec došla k závěru, že se nikdo neobohatil. Po Pokorného smrti šla firma definitivně ke dnu. Společnosti převzal správce konkurzní podstaty.

V únoru začne další soud

Vozovnu zapsal na seznam majetku Stavexu, aby mohl dluhy splatit. To se ale nelíbilo městu, které podalo žalobu. Podstatou sporu byla smlouva z října 1994 o vybudování vozovny, již uzavřely magistrát a Stavex. Případ se táhl 10 let. Definitivně ho ukončil až v říjnu 2010 Vrchní soud v Olomouci, který potvrdil rozsudek krajského soudu a vozovnu přiřkl městu.

„Kdyby to nedopadlo dobře, asi by správce požadoval nájemné za těch deset let, co město vozovnu používá. A to by bylo pro město fatální,“ reagoval tehdy na výsledek soudu někdejší náměstek primátora Oliver Pospíšil (ČSSD). I přes tahanice totiž musel dopravní podnik vozovnu zprovoznit. Potřeboval tam umístit 80 trolejbusů.

Zvláštní byla postava konkurzního správce. Tím byl ustanoven advokát Pavel Blažek (ODS), který ale během táhnoucího se soudního sporu získal několik politických funkcí. Stal se brněnským zastupitelem a také šéfem brněnské organizace ODS. Posléze se ale dohledu nad Stavexem vzdal kvůli střetu zájmů.

„Když jsem se správcem stal, byl jsem řadový člen ODS. Před sedmi lety, kdy jsem kandidoval na zastupitele, jsem to oznámil soudu,“ uvedl tehdy Blažek.

Od té doby mělo Stavex na starosti už několik insolvenčních správců, od minulého prosince dluhy firmy řeší brněnský právník René Hušek.

„V únoru začne další soud. Je to celé komplikované, a než celou záležitost kolem firmy Stavex vyřeším, bude to trvat dlouho. Zbývá ještě několik dalších závazků,“ přiblížil Hušek nynější situaci Stavexu.