Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízda přes Břeclav zavání masochismem. Lidé sledují provoz přes satelit

  16:52aktualizováno  16:52
Podle plánovačů tras trvá cesta z jednoho konce Břeclavi na druhý osm minut. Realita je jiná – kvůli uzavírkám v okolí to může být i přes hodinu. Přes Břeclav musí i turisté mířící do Lednice.

ilustrační snímek | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

To, čeho se v Břeclavi báli, se naplnilo. Kvůli různým uzavírkám v okolí je tady katastrofální dopravní situace. Všichni, kteří jedou do Lednicko-valtického areálu, musejí přes Břeclav. Místní lidé jsou naštvaní a kritizují vedení města, že pro zlepšení nic nedělá.

„Co budete dělat s dopravou v Břeclavi? Vždyť je to kritický stav! Vy to ani vidět, ani slyšet nechcete! Katastrofa. Jet pro léky pro nemocné dítě mi trvalo celkem 90 minut. Styďte se, že nás necháváte ve štychu,“ nebere si servítky na facebookové stránce města Jana Adamcová.

A přidává se i Vítězslav Tetur, který vedení města vyzval, aby začalo co nejdříve řešit „to jedno velké parkoviště napříč Břeclaví“.

Zní to jako nadsázka, ale toto přirovnání daleko od pravdy není. Několikrát denně se auta naštosují do jediné souvislé kolony od začátku až po konec Břeclavi. Kdy k tomu dojde, přitom nejde předvídat. Kolony se tady paradoxně tvoří pokaždé v jinou dobu. Vyjma pravidelných špiček ráno a odpoledne při odjezdu lidí z práce.

V Břeclavi je víc aut, než je únosné

Břeclavané už si osvojili řadu „vychytávek“. Než vyrazí autem do ulic, sledují například aktuální dopravní situaci prostřednictvím satelitních snímků na internetu.

Co komplikuje dopravu v Břeclavi

  • Uzavírka Podivín–Lednice: úplná uzavírka silnice (na niž se sjíždí z dálnice D2) potrvá až do 31. 10. Jako objízdnou trasu volí lidé cestu přes Břeclav.
  • Staré semafory: mají přes 25 let, nelze je už přeprogramovat tak, aby na sebe navazovaly a umožňovaly průjezd na zelenou vlnu.
  • Chybějící obchvat: jeho trasa je připravena od roku 1998. Město dokončuje výkup pozemků a kompenzační opatření.

Město trpí velkým množstvím aut celoročně, se začátkem prázdnin je ale jízda přes Břeclav téměř masochismus. Za ucpané ulice částečně může uzavírka silnice mezi Lednicí a Podivínem, která je hlavní trasou z dálnice D2 do Lednicko-valtického areálu. Každý, kdo se chce ke vzácným památkám dostat, tak musí jet přes Břeclav.

„Každá uzavírka dopravní situaci pochopitelně zhorší, zvlášť když jde o tak frekventovanou komunikaci, jako je spojení Podivína a Lednice,“ konstatuje mluvčí zdejší radnice Jiří Holobrádek.

„Určitý vliv má v tomto období ale i vyšší počet projíždějících turistů. A v neposlední řadě také fakt, že v samotné Břeclavi je dnes už více aut, než je pro stávající silniční síť únosné,“ komentuje další možné příčiny ucpaných břeclavských silnic.

Policisté se snaží, aby průjezd městem byl plynulejší, a v kritických situacích provoz usměrňují. „Nicméně, je-li souvislá kolona z jednoho konce města po druhý, mnoho toho nezmůžeme,“ přiznává mluvčí břeclavských strážníků Zdeněk Novák.

Situaci zhoršují i staré semafory

Podle něj dopravě nepomáhají staré semafory, na nichž nenavazuje zelená vlna a které po téměř třech desetiletích fungování už nelze přeprogramovat.

A kruhový objezd na výjezdu z města také při takovém náporu aut funguje spíš jako špunt. „Jakmile na něj najede kamion, dopravu to hodně brzdí. Mnoho řidičů osobních aut také neumí na kruhový objezd najíždět,“ komentuje s tím, že řidiči u kruháče zbytečně otálejí a dopravu tak zpomalují.

Výtky rozzlobených řidičů přitom břeclavská radnice příliš odrážet nemůže. „Město nemůže ovlivnit vše, třebaže se snaží ze všech sil dopravní situaci alespoň částečně zlepšit,“ podotýká mluvčí Holobrádek.

Příkladem může být probíhající stavba kruhového objezdu u pošty, který přispěje k bezpečnějšímu i plynulejšímu provozu již jen tím, že umožní pokračování cyklostezky směrem na Pohansko a cyklisty odsune mimo frekventovanou silnici.

Čekání na obchvat pokračuje

Druhým krokem je postupná výměna starých semaforů, která by měla začít v závěru letošního roku. Zvažuje se i možnost rozšíření třídy 1. máje, tedy hlavního průtahu městem, o odbočovací pruhy.

Definitivně by však městu měl pomoci až obchvat, který se plánuje už téměř dvacet let. Právě ten by měl odvést z Břeclavi veškerou tranzitní dopravu.

„Stále spolupracujeme s Ředitelstvím silnic a dálnic na přípravě obchvatu. Jak na výkupu pozemků pod jeho budoucí trasou, tak na plnění kompenzačních opatření za újmu na životním prostředí, která je potřeba dokončit před vydáním stavebního povolení. Už dnes je provedeno 13 z 25, zbývající by mohla být splněna do dvou let,“ podotkl Holobrádek.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.