Nákupní centrum Olympia se rozšiřuje

Nákupní centrum Olympia se rozšiřuje | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Krize? Obchodní centra v Brně naopak vydělávají a rostou

  • 9
Ekonomická krize zmítá Českem už téměř rok. Tržbám největších obchodních řetězců v kraji jako by se ale vyhýbala. Nákupní centra v Brně se nafukují.

Nákupní a zábavní centrum Olympia v Modřicích u Brna se tento týden stalo druhým největším nákupním centrem v zemi. Díky více než sedmi desítkám nových obchodů, které Olympia otevřela, se prodejní plocha rozšířila na 111 tisíc metrů čtverečních.

Přestavba přišla na zhruba 900 milionů korun. Přibyly hlavně obchody s oblečením, ale i knihkupectví, kavárny a restaurace. Vedení nákupního centra přiznává, že se sháněním nájemců byly problémy.

Nákupní centrum Olympia se rozšiřujeNákupní centrum Olympia se rozšiřuje

"Obsadit centrum v této době nebylo lehké, v lednu nám zbývalo zaplnit ještě asi tři a půl tisíce čtverečních metrů prodejní plochy, protože expanzi k nám zastavily předsmlouvané západní značky. Více obchodníků pod jednou střechou by ale mohlo přilákat více zákazníků," věří ředitel obchodu a marketingu Aleš Navrátil.

Speciální přitom podle něj nemusely být ani podmínky pro nalákání prodejců. "Rozhodně jsme neklesali s nájemným. Speciální pobídky jsme použili třeba v souvislosti se sushi barem, který nebyl na trhu a my jsme ho tu chtěli mít. Tam jsme se podíleli třeba na stavbě či vybavení prodejny," vysvětlil Navrátil.

Ohrozit by podle něj centrum neměla ani ekonomická krize. I když ke konci léta Olympia oproti loňsku hlásila pokles tržeb přes tři procenta, vedení doufá, že se to brzy změní.

Nákupní centrum Olympia se rozšiřuje

"Nepřipouštět si krizi je jediná cesta boje proti ní. Získali jsme nové značky, které měla jen konkurence. Nakupující navíc chodí pasáží v okruhu. Věříme, že se to projeví na návštěvnosti i tržbách. Výhodou pro nás je i to, že v dnešní době zřejmě nebudou o překot vznikat další centra," dodal Navrátil.

Rozrostla se Ikea, Avion modernizoval

Změny ovšem nechystají jen v Olympii. Konkurenční Avion Shopping Park alespoň modernizuje prodejní plochy a mění interiér. Na větší ploše už letos otevřeli prostory obchodního domu Ikea, který se stal největší u nás i na Slovensku. Také v tomto nákupním centru se do konce roku otevřou obchody nových značek - s módou, elektronikou, ale i službami či potravinami.

Nově otevřená prodejna Euronix v Avion Shopping Parku se zavádějícími cenami vzbudila velký zájem.

"Chceme návštěvníkům nabídnout kvalitnější zboží a novou obchodní pasáž, která odpovídá standardům moderního nakupování," sdělila marketingová manažerka Martina Procházková.

Vydělávají více než loni

Oproti předpokladům a zuřící krizi navíc tržby jinde neklesají. Některá centra dokonce vydělávají více než loni. "Naše hospodaření má vzestupnou tendenci. Celkový obrat loni byl přes tři miliardy, což představuje šestiprocentní nárůst oproti roku předchozímu. I letos očekáváme nárůst hospodaření a počtu zákazníků," ujistila Procházková.

Rušněji je také v Galerii Vaňkovka. "Výkyvy kvůli krizi, co se tržeb týče, nepozorujeme. Tržby jsou srovnatelné s rokem 2008. Zvýšil se počet návštěvníků, ale třeba také obsazenost parkoviště," tvrdí ředitel Vaňkovky Martin Kondrát.

Vaňkovka

Lidé kupují levnější věci, ale kupují jich více

Změny kvůli krizi přesto jsou. Hlavně ve složení nákupů. Olympia třeba hlásí pokles prodeje nábytku. "U nás klesla hodnota průměrného nákupu. Lidé zřejmě kupují levnější věci, zboží ve slevách a to, které pokrývá základní životní potřeby, tedy jídlo, drogerii a podobně. Zájem o luxusní zboží, elektroniku a módu zase není tak velký," tvrdí Kondrát.

Lidé sice kupují levnější věci, ale vzhledem k tomu, že celkové tržby neklesají, logicky nakupují více. Obchodníci totiž na krizi zareagovali tím, že slevy nabízejí celoročně. "Radikální slevy byly loni už před Vánoci, to bylo něco nevídaného. V klasických slevových obdobích po Vánocích a prázdninách to jen gradovalo," dodal šéf Vaňkovky.

,