Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ekonomická krize, pavilon na dluh, škrtání akcí. Brno není ráj veletrhů

  8:53aktualizováno  8:53
Třináct let udává německá firma Messe Düsseldorf rytmus brněnskému výstavišti. Teď chce svůj většinový podíl prodat. V jakém stavu Němci nechávají slavnou značku BVV, o jejímž potenciálním odkupu v úterý jednají městští zastupitelé?

Veletrhy Brno | foto: Radek Miča, MAFRA

Kdysi se říkalo, že veletrhy se bez Brna obejdou, ale Brno se neobejde bez veletrhů. Tak zlatonosná to byla slepice. Taky se říkalo, že moravská metropole je hlavním městem výstavnictví. Nic z toho už neplatí. Nebo alespoň ne tak jednoznačně jako dřív.

Ekonomická krize, nejdražší pavilon v Brně koupený na dluh a jakási bezradnost při škrtání veletržních akcí potápí jednu z nejslavnějších firem na Moravě. Poslední obětí je veletrh užitkových vozidel Autotec, v samostatné podobě skončil.

Malá poptávka po akcích

I když většinoví majitelé veletrhů mlčí, není těžké odhadnout, proč opouštějí Brno. Nevyplácí se. Svou "dceru" hodnotili Düsseldorfští kriticky už v loňské výroční zprávě: "Veletržní trh v Česku se zatím nevzpamatoval z celosvětové obchodní krize. To je důvod, proč je poměrně malá poptávka po akcích pořádaných v Brně," píší tam.

Co se povedlo...

  • vyrostly nové pavilony jako V, F nebo největší a nejnovější pavilon P, vznikl rovněž parkovací dům Expoparking 
  • od roku 2002 do roku 2008 rostly tržby, zisk i návštěvnost 
  • výstaviště se stalo místem kulturního či sportovního vyžití; koncertovali tam slavní Rolling Stones, konají se tam vánoční trhy, sportovní akce, plesy, kongresy, technoparty nebo setkání věřících 
  • v roce 2008 zažily Veletrhy Brno velké oslavy osmdesátin 
  • zlepšila se technika, vybavení, zázemí, německý vlastník poskytl své znalosti a rady; změnil postsocialistický moloch na standardní firmu západního střihu

Vycházejí z faktu, že výstaviště se několik let potácelo ve ztrátách. Loni sice vykázalo zisk, ten měl ale blíž k nule. Přitom německá matka se špatně nemá. Její hospodaření je v černých číslech, rostou jí tržby, daří se jí v Asii či Indii.

Bývalého brněnského primátora Petra Duchoně (ODS), který před lety za město uzavíral smlouvu s Messe, krok Němců nepřekvapil.

"Jedna z věcí zakotvených od počátku ve smlouvě byla právě to, že Brno má předkupní právo, aby mohlo získat majoritu. Takže nabídka Messe je jen pokračováním toho, co bylo nastartováno kdysi dávno, a je to zcela v pořádku," upozornil Duchoň.

Kupovali firmu v rozkvětu

Messe Düsseldorf ovládlo brněnské veletrhy v roce 1998, ovšem první skutečně společnou sezonu zažily obě firmy o rok později. Tehdy si všichni pochvalovali, jak skvělé zázemí "socialistický moloch" získal.

Ve skutečnosti nebylo brněnské výstaviště v pozici podvyživeného telete. Naopak, zažívalo nebývalý rozkvět. Němci přicházeli do firmy, která pořádala neuvěřitelně úspěšný počítačový veletrh Invex, kam kromě davů lidí zamířil i Bill Gates. Strojírenský veletrh, to byl světový pojem.

Zájem o pisárecký areál měla v té době také britská společnost Reed Exhibition Companies. Ovšem Němci nabídli Brnu lepší podmínky a navíc na politiky zapůsobilo, že hlavní slovo má v Messe město Düsseldorf. Vlastníky zastupuje tamní primátor.

... a co naopak ne

  • po většinu roku se návštěvníci do areálu nedostanou, otevřeno bývá jen během veletržních akcí
  • staré budovy a pavilony, které jsou památkově chráněné, stojí většinou zakonzervované, bez užitku
  • kvůli drahé výstavbě pavilonu P se dostalo BVV do ekonomických problémů; novostavba za téměř miliardu korun, na kterou si výstaviště vzalo úvěr, se stala noční můrou; po jejím dokončení nastoupila ekonomická krize 
  • skončily veletrhy, které patřily dříve mezi hity, například Invex zažil největší slávu ještě před nástupem Messe Düsseldorf; postupně upadal a teď už neexistuje, do problémů se dostaly například i Autotec či Autosalon 
  • v roce 2009 začalo propouštění, v první vlně odešlo sedm desítek lidí ze zhruba pěti set zaměstnanců 
  • většinový vlastník nečekaně a bez vysvětlení odvolal v roce 2009 dlouholetého generálního ředitele Jiřího Škrlu, což rozbouřilo atmosféru ve firmě

Jen pro zajímavost: Reed teď působí v nedaleké Vídni, přičemž tamní veletržní areál začíná být ve světě vidět. Odborníci jej chválí za netradiční projekty a nápady.

Když je řeč o konkurenci, na plyn šlapou veletržní areály v Praze či Bratislavě, zatímco Brno mačká brzdu.

Rozpačitá éra

Brněnský investor Igor Fait, který se zabývá kupováním, očišťováním a dalším prodejem firem, dává výstavišti šanci. "My projevujeme zájem o spoustu investic a Veletrhy Brno by určitě byly podnikem, který by našemu portfoliu slušel," odpovídá na otázku, jestli by teoreticky uvažoval o koupi BVV.

Podle něj jsou veletrhy pro Brno a možná i pro celou Českou republiku natolik významnou společností, že by se mělo město o nabídku akcií zajímat. "Obchodnímu jednání by však mělo předcházet perfektní a precizní posouzení toho, co se kupuje," upozornil Fait.

A jak vnímají éru posledních třinácti let brněnští politici? Primátor Roman Onderka (ČSSD) ji chválí. "Messe Düsseldorf byl a je solidní partner, který vždy jednal za účasti Brna. Obě města mají k sobě díky veletrhům hodně blízko," uvedl.

Naopak servítky si nebere opoziční zastupitel Jaroslav Kacer z TOP 09. "Ta doba nebyla vůbec šťastná. Lze ji zhodnotit jako éru vyloučení brněnské konkurenceschopnosti a megalomanských plánů. Dokladem je i výstavba pavilonu P za více než miliardu korun, která firmu dlouhodobě zadlužila, a to v době celosvětového útlumu výstavnictví," kritizuje Kacer.

Teď má Brno možnost do provozu veletrhů zasáhnout. Přitom "městské výstaviště" by nebylo světovou kuriozitou. Jak upozornil Duchoň, například velké veletržní areály v Německu patří částečně městu, spolkové vládě a soukromníkovi.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policisté na tísňové lince 158 měli ze zlovolných telefonátů těžkou hlavu.
Policisté hledali spoutanou holčičku v autě, její únos však byl výmysl

Vymyšlenou historkou o únosu zaměstnaly dvě školačky policisty v Hodoníně, kteří na základě jejich svědectví hledali auto se spoutanou holčičkou. Ve výpovědích...  celý článek

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Experti našli řešení, jak ulevit řidičům u Černé Hory. Most podepřou

Lidem z Černé Hory se alespoň na pár měsíců částečně uleví. Dvoutisícový městys na Blanensku totiž poslední týdny zažívá dopravní nápor. Po úzké ulici zde...  celý článek

Dodge ujíždějící na Vyškovsku policistům skončil zaklíněn na polní cestě.
Sporťák ujížděl policistům dvoustovkou, nakonec uvázl na polní cestě

O víc než sto kilometrů v hodině překročil rychlostní limit řidič sportovního vozu značky Dodge, který na Vyškovsku ujížděl policistům. Honička skončila až na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.