Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Květinářství se na Vánoce chystá celý rok. Letos budou světlé

  17:32aktualizováno  17:32
Miluše Huszárová snila o svém květinářství odmalička. Trhala květiny a doma z nich pořád něco vyráběla. Být květinářkou se ale rozhodla, až když ji v době mateřské nadchnul obchůdek s v Budapešti. Dnes je majitelkou tří prodejen Květiny M. Huszárová, dvou internetových obchodů a jednoho showroomu. Květiny nakupuje v Holandsku.

Miluše Huszárová je úspěšnou podnikatelkou. Vlastní tři květinářstí. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jaká květina teď nejvíce letí?
Teď na podzim jsou to různě barevné chryzantémy, okrasné zelí, papriky, odkvetlé růže, šípky, vřes a traviny. Tohle všechno patří k podzimu. Lidé jsou zvyklí vytvářet si výzdobu podle ročního období. Na jaře zase hodně chtějí tulipány. Ale obecně nejprodávanější je růže.

A naopak, je nějaká květina, kterou lidé vůbec nekupují?
Karafiáty. Nabízíme je ve všech možných odstínech. Například ve fialové, světle zelené nebo meruňkové. Je to krásná, trvalá květina, jenže zavržená. Lidé si ji stále spojují s minulým režimem. Přitom ona za to nemůže. Dříve nebyly ani moc oblíbené chryzantémy, protože si zákazníci mysleli, že je to hřbitovní květina. Ale protože jeden druh chryzantémy vypadá jako kopretina a pěstuje se celoročně, lidé si ji oblíbili a v květinářstvích dnes patří k těm dominantním.

Miluše Huszárová

  • Miluše Huszárová navštěvovala střední obchodní učiliště v Brně. Po škole pracovala v brněnském Prioru. Po mateřské dovolené tam ještě dva roky dělala vedoucí směny, pak se definitivně rozhodla dát na dráhu květinářky.
  • Zkušenosti sbírala v Maďarsku, kam jezdila vypomáhat rodině do skleníků a menšího květinářství. První zkušenosti s prodejem květin získala v Brně na Zelném trhu.
  •  V roce 1989 otevřela s manželem první květinářství v ulici Hybešova. O pár let později obchod rozšířila o pobočky v ulicích Veselá, Lidická a v Globusu. Tyto tři prodejny mají stále, tu v Hybešově ulici zrušili. Před dvěma lety otevřeli showroom, kde vystavují bytové doplňky a dekorace.

Odkud berete sortiment?
Řezané květiny z nizozemských burz v Aalsmeeru a Naaldwijku. Do Nizozemska se svážejí květiny z celého světa a odtud se pak vozí do Evropy. A pak nějaké drobnější pokojové květiny se dovážejí například z Dánska nebo Německa od menších pěstitelů. Kromě toho jsme před třemi lety začali nabízet i bytové doplňky. Bereme je od zahraničních firem. Vybírám takové doplňky a dekorace, které jsou nějakým způsobem zajímavé. Klidně až extravagantní.

Patříte k dražším květinářstvím v Brně. Například jedna řezaná rudá růže u vás stojí 69 korun. Od čeho se cena odvíjí? 
Za 69 korun míváme velkokvětou rudou růži, která má delší stopku. Je kvalitnější, proto déle vydrží. Někdy i sedm až deset dnů. Její nákupní cena se pohybuje mezi 30 až 50 korunami. Záleží to na poptávce na holandské burze. Například na Valentýna je poptávka větší a kytka dražší, tak je to se všemi květinami. A taky záleží na ročním obdobím. Když jste se u nás byla dívat, stála 69 korun, teď už stojí 59. Samozřejmě máme i levnější růže.

A jak se vypořádáváte s konkurencí? Přece jen v centru Brna je květinářství skoro na každém rohu.
Máme široký sortiment květin, každý den jich je na pultě okolo šedesáti. A pak člověk musí pořád vymýšlet něco nového. My ke květinám nabízíme různé doplňky, zajímavé květináče, obaly. Děláme veškeré služby spojené s výzdobou svateb, smutečních událostí nebo například narozenin. Nejdůležitější je pro nás internetový obchod, kde si lidé mohou objednat kytici. Rozvážíme i mimo Brno. K tomu mohou přidat nějaký dárek, například belgickou čokoládu nebo dárkový poukaz. E-shopy máme vlastně dva. Ten druhý je pouze na bytové dekorace a doplňky.

Nabízíte i umělé květiny, je o ně velký zájem?
Určitě jsou oblíbenější než dřív, ale musí vypadat věrohodně. Prodáváme hedvábné květiny od francouzské značky Sia a i naši zákazníci mají problém rozeznat u nás v prodejně živé od umělých květin. Firma je vyrábí podle ročních období, takže se dají obměňovat. Navíc do některých interiérů se živé květiny dát nedají. Já je dříve ráda neměla, ale tyhle mě nadchly a v nabídce je máme už šest let. Používáme je i na výzdobu adventních věnců.

Jak dlouho vám trvalo, než jste se naučila uvázat kytici?
Dlouho ne. Člověk hlavně musí mít představu, jak má kytice vypadat. Vážu podle citu. Mám ráda kytici ze dvou až tří druhů ve stejných nebo odstupňovaných tónech. Například od světlé až po tmavší růžovou, doplněnou jen o malý barevný akcent. Líbí se mi spíše kulaté než vysoké kytice. Dávám přednost jednoduchosti. Ale samozřejmě každý florista má svůj styl, a to je dobře, protože každý zákazník má jiný vkus.

Které z ročních období je pro květinářství nejvýnosnější?
Jaro, podzim i zima. Nejmenší obrat máme v létě v době dovolených. A pak se výrazně zvedají tržby na Valentýna, Mezinárodní den žen, Den matek nebo konec školního roku. Nejpěknější jsou pro nás Vánoce, protože děláme i jiné věci, jako jsou adventní věnce, svícny, vánoční aranžmá do bytů. Advent je pro floristy hodně kreativní období. Už se na něj moc těším. I když pro nás obchodníky Vánoce začaly už teď.

Kdy začínáte plánovat v květinářství Vánoce?
Skoro rok dopředu. Hned po Vánocích objednáváme vánoční sortiment na příští rok, takže tím žijeme skoro celoročně. Podzimní výzdoba přijde tak nějak sama. Všechno dá počasí. Proto se na ni nemusíme tolik připravovat. Navíc podzim je krátký.

Předloni jste v testu MF DNES získala ocenění za nejkrásnější vánoční výlohu díky prodejně v ulici Veselá. Co chystáte na letošní rok?
Jsme připraveni na champagne, bílou, stříbrnou, zlatou, červenou, světle růžovou, takové světlé, pastelové barvy. To jsou barvy letošních Vánoc a v tomto duchu se ponese i naše výzdoba. Tyhle trendy jsou vždy podbarvené módou v oblečení, ale zase se to bez základních vánočních barev jako právě stříbrná, červená a zlatá neobejde. I když teď už třetím rokem moc nejde fialová.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.