Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kvůli škrtům Nečasovy vlády přijdou regiony na dotacích o 340 milionů

  7:47aktualizováno  7:47
Regionům se zkomplikovala cesta k evropským penězům. Stát chce v příštím roce zrušit sedmiapůlprocentní příspěvek na projekty usilující o dotace z regionálních operačních programů. Co ale ušetří státní kasa, zaplatí na jihu Moravy žadatelé.

Kvůli úsporným opatřením Nečasovy vlády bude v příštím roce na jihu Moravy a Vysočině chybět asi 340 milionů korun. O finance přijde asi 180 projektů. Ilustrační foto | foto:  Dan Materna, MAFRA

Podle jihomoravského hejtmana Michala Haška bude v nejbližších letech na jihu Moravy a na Vysočině chybět asi 340 milionů korun. O příspěvek přijde asi 180 projektů.

Jihomoravský hejtman Michal Hašek na mimořadné tiskové konferenci ČSSD (7.6.2010)"Rozhodnutí Nečasovy vlády o škrtech kofinancování regionálních operačních programů EU nepředcházela žádná diskuse s regiony, ani analýza faktických dopadů. Neváhám použít pro toto rozhodnutí označení paskvil," řekl Hašek.

Zastavení dotací ohrozí i rozestavěné projekty

Dosud tvořil příspěvek Evropské unie pro žadatele z veřejného sektoru 85 procent z projektových nákladů, o zbývajících 15 procent se podělil investor a stát. Teď bude muset žadatel sehnat dvojnásobnou sumu.

Zrušení příspěvku se týká také už schválených projektů. "Dotace se vyplácí průběžně, proto se to dotýká také rozestavěných projektů. Poté, co příjemce vynaloží vlastní prostředky, teprve předloží účet pro vyplacení evropských peněz," popsala ředitelka Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod Marta Sargánková.

"S příspěvkem jsme počítali pro dofinancování řady projektů v příštím roce," dodala Sargánková.

V Brně o státní příspěvek přijde například chystané zpřístupnění podzemí nebo nový pavilon zoo Beringie. "Je to přenášení problémů na regionální rozpočty. Takové rozhodnutí považuji od vlády za podpásový úder," komentoval situaci brněnský primátor Roman Onderka.

Realizace žádného projektu v Brně ale ohrožena není. "Postupujeme podle plánu a nemáme žádné signály, že by se stavba měla přerušit," řekl Aleš Svoboda, který je vedoucí projektu na zpřístupnění brněnského podzemí včetně kostnice pod kostelem u sv. Jakuba.

Jihovýchod zastavil příjem nových žádostí o dotace

Výbor Regionální rady Jihovýchod zastavil nejméně do 17. září příjem nových žádostí a nebude ani uzavírat další smlouvy na již schválené dotace.

"Kvůli nejistotě, kterou vyvolalo rozhodnutí Nečasovy vlády, budeme nuceni zastavit příjem žádostí, protože nemůžeme garantovat žadatelům, zda dostanou dosud právně zajištěné spolufinancování ze státního rozpočtu," vysvětlil hejtman Michal Hašek, který výboru předsedá.

Výbor v pondělí pozastavil výzvy na budování regionální a turistické infrastruktury, urbanizačních center a veřejných služeb. Právě do silnic putují z rozpočtů obcí, měst a krajů desítky milionů. Teď se ještě prodraží.

O příspěvek přijdou také soukromí žadatelé, kteří už tak musí dát na investici dohromady větší balík peněz. Unie zaplatí pouze asi polovinu nákladů a kvůli náhradě státního příspěvku si budou muset vzít nový úvěr.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šárka Divácká otevírá v Brně prodejnu s cukrovinkami. Svými výrobky dokazuje,...
Uniformu vyměnila za zástěru. Teď otevírá v Brně prodejnu cukrovinek

Šárka Divácká se před několika lety rozhodla vyměnit uniformu za cukrářskou zástěru. Když ji při studiu na Univerzitě obrany oslovili z vyhlášené brněnské...  celý článek

Začala rozsáhlá modernizace pasáže Jalta v Brně. Při stavebním průzkumu odkryla...
Jalta bude v novém. Začaly opravy, stavbaři asi narazili na místnost StB

Do Jalty se začínají stěhovat dělníci. Po roce příprav majitel zahajuje opravy, pasáž má být hotová v příštím roce. Při stavebním průzkumu odkryla budova...  celý článek

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.