Oprava blanenské lanovky | foto: Monika Tomášková, MF DNES

Lanovce od Punkevních jeskyní vyměňují ložiska

  • 4
Největší oprava za čtrnáct let provozu zaměstnala pracovníky lanové dráhy vedoucí od Punkevních jeskyní k vyhlídce do propasti Macocha. Odborníci ji museli minulý víkend odstavit kvůli výměně ložiska. Náhradní díl putoval do Moravského krasu přes osm set kilometrů.

Lanovkáři spolu s technikem za pomoci jeřábu začali ve výšce 13 metrů s jeho výměnou. Ta potrvá nejméně do pondělí.

"Z ničeho nic se minulou sobotu začal ozývat podivný zvuk z ložiska, tedy z obrovského kola, které odvíjí lano u horní stanice lanovky. Byl to první náznak, že by nemuselo vydržet celou sezónu," popsal náčelník lanovky Radek Hejč.

Kdyby obsluha lanovku nezastavila, hrozilo, že se lano zasekne. "Nedovolili jsme si riskovat, aby se to zaseklo v plné sezoně, navíc třeba ve chvíli, kdy by v kabinkách byli lidé," vysvětlil Hejč.

Technik, který přijel ložiska zkontrolovat, potvrdil, že životnost je již na konci. Lanovkáři na něj čekali přes týden. Ložisko totiž do krasu putovalo až z Rakouska od Bodamských jezer. Na lanovce jej začal vyměňovat i speciálně přivezený jeřáb.

"Celý týden jsme vše připravovali. Bylo potřeba proklestit cestu pro jeřáb, zbudovat speciální pódium, protože jen to obrovské kolo, takzvaný lanáč, váží 5 tun, sundat jsme museli kabinky i lano," vypočítal Hejč.

Práci všem ztěžoval nepřístupný terén i proto mnohdy nemohla pomoci technika. Tři a půl tuny vážící  lano například přípravná četa odmotávala ze stožárů ručně.

"Všechno je v těchto podmínkách zdlouhavější a s ohledem na váhu součástí i hodně nebezpečné. Navíc se pohybujeme v chráněné krajinné oblasti, takže je nutné vše detailně promyslet, je to náročné na fyzičku i psychiku," popsal Hejč.